שיא גינס יישבר? ישראל תארח אירוע הפילאטיס הגדול בעולם

המובילה: דליה מנטבר ■ שותפים למשימה: אתם ועוד כ-5,000 מתאמנים

תרגול משותף. מנטבר  עם תלמידות / צילום: אריאל שרוסטר
תרגול משותף. מנטבר עם תלמידות / צילום: אריאל שרוסטר

זה אמנם גימיק, אבל גם אתגר נחמד - בשבוע הבא, ב-5 במאי, יתקיים ניסיון לשבור את שיא גינס העולמי ולקיים בישראל את אירוע הפילאטיס הגדול בעולם. השיא הנוכחי שייך לטורקיה, שבה התקיים בשנת 2013 אירוע פילאטיס עם כ-3,500 משתתפות. בארץ, השאיפה היא לקבץ כ-5,000 איש לאירוע בספורטק תל אביב. מי שעומדת מאחורי היוזמה היא דליה מנטבר, מי שהביאה לארץ את בשורת הפילאטיס ואחת הדמויות הפעילות בתחום, והיא תעביר בשעה 9:30 שיעור בן 45 דקות.

את שלב החימום והמתיחות תתרגל עם המתאמנים לא אחרת מאשר נטע ריבקין, המתעמלת האולימפית, ואף שמדובר באושיות ספורט מוכרות, חשוב לציין שהאימון פתוח לכל המעוניינים, ולא נדרשים ידע, ניסיון מוקדם, כושר או יכולות מיוחדות. כדי לוודא שהאירוע עומד בתנאי גינס, יחולק שטח התרגול למאה קוביות, שבכל אחת 50 משתתפים ומשקיף, ובסך הכול כמאה משקיפים שיוודאו שכל המשתתפים פעילים - לפי דרישות גינס. לצד השיעור יתקיימו גם הפנינג ספורט ומתחם אקספו, שיהיה פתוח לקהל החל משבע בבוקר, ויכלול דוכני ספורט ואופנה, חנויות ובתי קפה.

מנטבר הייתה רק בת 24 כשפתחה את הסטודיו בבעלותה והחלה לעסוק בשיטה בבלעדיות. "כשהתוודעתי לספר של פילאטיס, קראתי שהוא אומר שאם כל האנשים יעשו את התרגילים שלו הם יהיו מאושרים", היא מספרת. "פילאטיס כתב שהוא רוצה להגיע לכל בית, ואת זה בדיוק עשיתי בתוכניות טלוויזיה, בהפקה של די.וי.די, בשיעורים ובהרצאות ברחבי הארץ, כדי לקרב את השיטה אל הקהל הרחב ושכולם ידעו מה זה פילאטיס".

"לחנך" את הגוף

ג'וזף פילאטיס שפיתח שיטת אימון ושיקום, ידע שיש לו אוצר ביד, אבל עם התנאים של ראשית המאה שעברה בצל שתי מלחמות עולם, טען שהקדים את זמנו ושרק בעוד 50 שנה יבינו על מה הוא מדבר. נראה שהוא צדק. התורה שבנה התבססה על האידיאל היווני שעל-פיו, האדם הוא תוצר איזון שבין הגוף והנפש, תוך שמירה על בריאות הגוף: תזונה, שינה, נשימה, היגיינה ועוד. תלמידיו וממשיכיו הוסיפו להפיץ את בשורת הפילאטיס, שקנתה לה קהל אדוק עוד בימי חייו, ומאז מותו בשנת 1967 התרחבה והתפשטה בעולם.

עשור אחרי, נחתה השיטה המהפכנית בישראל, ואת המהלך הובילה דליה מנטבר, בוגרת וינגייט שלימדה בסטודיו של להקת בת דור המיתולוגית. באותה שנה נוצר הקשר עם אליה אלן הרדמן, שהיה בעלים של מכון פילאטיס בלונדון, כדי להקים בבית של בת דור סטודיו לפילאטיס.

הרדמן בחר במנטבר ללמד את השיטה, והיא התמחתה בלונדון ושבה כדי לממש. את האידיליה קטעה סגירת הסטודיו של בת דור, ומנטבר בחרה להסתער על ההזדמנות, רכשה את הזיכיון והקימה את סטודיו הפילאטיס הראשון בישראל.

בסיס השיטה, כפי שהגה אותה פילאטיס לפני כמאה שנה, נשען על 34 תרגילים פיזיים שמתקנים חוסר איזון שרירי בגוף, ומשפרים פרמטרים חשובים כמו יציבה, שיווי משקל, קואורדינציה, כוח וגמישות. לפי פילאטיס, מדובר ב"שליטת המוח על השריר", משהו שאז נשמע אולי מופרך והזוי. המטרה שלו הייתה "לחנך" את הגוף ולסייע לו ללמוד לתפקד נכון וביעילות, כולל שיפור בתפקוד האיברים הפנימיים ומערכת הנשימה. הוא האמין שצריך ליישם את השיטה מדי יום ואפילו להתחיל בגיל צעיר.

מטרת השיעורים היא לא לעייף את הגוף אלא לחדש אותו, ולכן נדרשים ריכוז גבוה, תזונה נכונה, שינה איכותית, יציבה טובה ותנועה מדויקת ואפילו רחצה נכונה. פילאטיס המציא גם מכשירים כדי להקל על המאמץ הפיזי של המאמן, כך שאפשר היום להתאמן על מזרן או על מיטה מיוחדת.

היכולות המשקמות

חלק מממשיכיו של פילאטיס הלכו בכיוונים שונים. היו שנצמדו למקור, והיו גם כאלה שנתנו לתרגיליו הכתובים פרשנות חדשה, או הוסיפו אליהם ויצרו זרמים חדשים בגישה, אולם רוח התרגול של שיטת ה-Contrology, כפי שכינה אותה פילאטיס, נשמרת וזורמת בעורקי הפילאטיס העולמי עד היום. בעשורים האחרונים התרחב התחום ויש כבר אלפי מורים, מדריכים ומתאמנים.

"היתרון בפילאטיס הוא שלומדים להיות מודעים ליכולות", מדגישה מנטבר, "ואנשים עושים דברים שלא האמינו שיוכלו לעשות. כך מקבלים ביטחון בגוף וביכולת, ואת העקרונות הבסיסיים - שליטה ודיוק - לוקחים לכל תחום בחיים". לשאלה אם עוד אפשר לחדש בתחום היא מגיבה באוטומט: "כל הזמן". בניגוד למדריכים רבים שנשארו נאמנים למקור הקלאסי, מנטבר לא שם מזמן. "נשארתי בתרגילים, אבל אני עושה מהם מטעמים", היא אומרת. "לוקחת תרגיל ומפרקת אותו ומתאימה לאדם שמולי. כמו שהגוף של האדם משתנה כל הזמן (מתח, עייפות, חולשה או אנרגיה גבוהה ושמחה), כך גם השיעורים. אפשר לראות מה הכי נכון לאדם באותו רגע ולכן אני מתקנת, מדייקת, משנה ומתאימה תרגיל לכל מתאמן, ומשלבת גם עם אימונים ומכשירים חדשים כמו TRX. אני נחושה בידע שלי לשנות חיים של אנשים. אני רוצה שהם יהיו בריאים, עם איכות חיים טובה, כדי שיהיו מאושרים ויתפקדו כמו שצריך".

אחד הצעדים הראשונים שעשתה היה להגדיר את עבודתה ככזו שמונעת פציעות ולא רק כמשקמת שלהן, היא אומרת. "ראיתי מיד שאפשר להפוך את זה לדבר אחר, וזה היה הדבר הכי חשוב כי כך הבאתי את השיטה לקהל הרחב, בלי לחכות שלאנשים יהיו בעיות".

את הידע היא צברה מניסיונה הרב בסטודיו, היא אומרת, "ובעיקר מסקרנות בלתי נדלית". מבחינתה, "כל אדם סובל ממשהו שדורש טיפול, וגם ג'וזף פילאטיס אמר שאם היציבה או הנשימה שלנו לקויות, אז הגוף חולה. לכן אני גם מונעת נזקים כשאני משנה יציבה של אנשים למשל".

לראיה היא מביאה מטופל שלה, עינב גטריידה, רוכב מקצועי ותיק ומאמן ריצה ואופניים, שמספר שסבל מבעיית ברך שאותה סחב כשנה וחצי. "הוא הפך להיות מאמן הריצה שלי", היא מתגאה, "והוא קפץ על ההזדמנות כדי לנסות לטפל בברך הכואבת, כשהגיע אליי שלושה שבועות לפני מרתון".

גטריידה מספר כיצד החלים מהפציעה בזמן שיא עד לתחרות: "כשהיא טיפלה בי חשתי כאילו מישהו לוקח את השרירים שלי, מניח על שולחן, מפריד בין הסיבים ומחזיר אותם למקום. כמו שמסרקים שיער. הרבה זמן חיפשתי שמישהו יעשה את זה ולא מצאתי 'מוסך' ואפילו טיפול פיזיותרפי לא עזר". הטיפול שקיבל גטריידה הביא את גופו ל'סינרגיה גדולה", הוא אומר. ובמקום טיפול בפציעה נקודתית, הוא קיבל גם שיעור בתחזוקת הגוף.

ולמה פילאטיס מכל תחומי הספורט, העיסוי והטיפול? אני שואלת את מנטבר, והיא עונה: "אני לא רואה בה שיטה יחידנית. היא תוספת לריצה, הליכה, טניס וכל סוג של פעילות גופנית. פילאטיס היא דרך חיים ידידותית שמתאימה עצמה לכל סוג של ספורט, וזה מתאים לכל אחד ולכל מטרה שהוא מגדיר לעצמו".

65 שקל כולל ערכת שי, פרטים נוספים: pilatesrecordil.co.il