חברות סייבר ישראליות ישתפו ידע וטכנולוגיות עם חברות מיפן

שרי הכלכלה של ישראל ויפן חתמו על הסכמים לחיזוק השת"פ בין המדינות ■ "היפנים רואים בישראל פורצת דרך בתחום הסייבר וצריכים אותנו לקראת המשחקים האולימפיים"

רובוט רפואי ביפן.? "זה בוודאות יחסוך כסף למדינה" / צילום: רויטרס

חברות סייבר ישראליות יהיו מעורבות בתוכנית הכשרה חדשה שמוביל משרד הכלכלה ביפן לחברות יפניות בתחום הסייבר, תוך שילוב והטמעה של טכנולוגיות וידע מישראל. במסגרת שיתוף-הפעולה, חברות ישראליות יציגו לחברות מיפן סיכוני סייבר, תוך חשיפתן למערכות שפותחו בישראל להגנה מפני מתקפות כאלה.

היום (ד') חתמו שר הכלכלה היפני, הירושיגה סקו, ומקבילו הישראלי, אלי כהן, על שני הסכמים שבמרכזם חיזוק שיתוף-הפעולה הכלכלי והתעשייתי בין המדינות. ההסכמים נחתמו במהלך ביקורו של השר היפני בישראל. "הסכם ההבנות שנוגע לתחום הסייבר כולל אימוני סייבר משותפים של חברות מישראל וחברות מיפן, החלפת ידע וטכנולוגיות בתחום ואפשרות לשילוב של חברות מישראל בתחום הגנת הסייבר ביפן, בייחוד לקראת האולימפיאדה שצפויה להיערך בטוקיו בשנת 2020. היפנים רואים בישראל פורצת דרך בתחום הסייבר וצריכים אותנו לקראת המשחקים האולימפיים", אמר היום דגן אלוני, ממחלקת אסיה פסיפיק במינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה.

במשרד הכלכלה והתעשייה התקשו להעריך היום את הפוטנציאל הכספי שגלום בשיתוף-הפעולה, אך מציינים כי עבור חברות הסייבר הישראליות מדובר בהזדמנות לדריסת רגל ביפן: "נציג לרשויות ולגופים הרלוונטיים ביפן סל מוצרים שיאפשרו להם להתמודד עם איומי סייבר שמאוד מטרידים אותם לקראת המשחקים האולימפיים. בישראל יש יותר מ-300 חברות סייבר, ואנחנו שואפים למצב שבו כמה שיותר חברות יפעלו באופן כזה או אחר בשוק היפני", אמר אלוני.

השרים חתמו היום גם על הצהרה משותפת להגברת הסחר בין המדינות. ב-2016 הסתכם הסחר בין שתי המדינות בכ-3 מיליארד דולר. יצוא הסחורות מישראל ליפן הסתכם בכ-700 מיליון דולר ומבוסס בעיקר על מכשירים אופטיים ורפואיים, מכונות וציוד חשמלי וכימיקלים. היקף יבוא הסחורות מיפן הסתכם אשתקד ב-2.3 מיליארד דולר.

במשרד הכלכלה רואים בהסכם החדש מנוף להגברת הסחר עם יפן על רקע החלטת ממשלה מינואר 2015, שמדברת על הגדלת היצוא הישראלי אליה ב-50% עד שנת 2020. מתוקף ההבנות שעליהן הצהירו היום השרים, יוקם גוף שיאגד את פעילות הארגונים הכלכליים הרלוונטיים בשתי המדינות כדי לקדם מיזמי מחקר ופיתוח משותפים במספר תחומים, בהם גם בתחומי הבינה המלאכותית והרובוטיקה.

לדברי כהן, "הרחבת שיתוף-הפעולה עם יפן היא יעד אסטרטגי של ממשלת ישראל וביקורו של השר סקו מהווה איתות לכוונותיה הרציניות של יפן להתקרב לישראל ולעלות מדרגה ביחסינו הכלכליים".