מרצדס S קלאס היברידית: יותר ירוק בפחות ירוקים

גרסת ה"פלאג-אין" של מרצדס S קלאס מציעה לבעלי הממון המקומיים עסקה יוצאת דופן: לימוזינה חזקה, מפוארת ומפנקת עם ביצועים רציניים, שצורכת ופולטת פחות מטויוטה פריוס וזוכה להטבת מס של כמעט 80 אלף דולר

"מסמכי פנמה", שדלפו בשנה שעברה לרשת, מספקים הצצה מרתקת לכוחות הסמויים הפועלים מאחורי הכלכלה הישראלית. מי שיקליד את הערך "ישראל" במנוע החיפוש של המסמכים הללו באינטרנט, יגלה רשת חובקת עולם של קורי עכביש פיננסיים נסתרים, שמקשרת בין מוקדי כוח כלכליים ואנשי שלטון וביטחון בעבר לבין מאות חברות קש, "ישויות מס" ושאר גופים עסקיים עלומים במקלטי מס ידועים בכל רחבי הגלובוס. היקף הרשת הזו ביחס לגודל האוכלוסייה המקומית מעיד שתכנוני מס בישראל הם לא רק תחביב לאומי אלא ממש מוקד מומחיות גלובלי ואולי אפילו ענף שירותים וייצוא משגשג.

לפיכך, אין זה אמור להפתיע שהשמועות על הטבת מס "ירוקה" בגובה מאות אלפי שקלים, שמעניקה המדינה לרוכשי רכבי פאר היברידיים-נטענים ("פלאג-אין") - שכנראה יוגבלו בעתיד הלא רחוק - נפוצו בעולם העסקים המקומי במהירות מסחררת.

הנה דוגמה אחת: בשנה שעברה מכרה יבואנית מרצדס בישראל עשרות רבות של מכוניות מדגם S500 "פלאג-אין" חודשים לפני שהמכונית הופיעה בקטלוג הרשמי, ובכלל לפני פרסום מחירה. הכל "מפה לאוזן". במקביל הגיעו לארץ עשרות רבות של מכוניות כאלה בערוץ היבוא האישי - ונזכיר שמחיר המכונית בארץ נושק ל-200 אלף דולר ליחידה, אחרי הטבת המס. כיום זו המכונית הנמכרת ביותר בפלח הרכב הייצוגי ביותר בישראל, ועם מכירות מקומיות בהיקף של כ-200 מיליון שקל בשנה, צריך לתת לה את הכבוד הראוי.

חיצונית זוהי מרצדס S קלאס לכל דבר. הבדלי העיצוב המרכזיים מה-S500 ה"רגילה" כוללים כמה סימולים מינוריים בדפנות ומאחור, שקע טעינה סמוי, שממוקם בפגוש, ועוד כמה פריטים מינוריים. את שארית האג'נדה ה"ירוקה", שאמורה המכונית לשדר לסביבתה, מנטרלת ביעילות חבילת הקוסמטיקה האגרסיבית של AMG, שתורמת לעיצוב פגושים קרביים וחישוקים גדולים וספורטיביים. כמו כל מרצדס S קלאס חדשה - במיוחד בצבע שחור ועם חלונות שחורים - היא מתקבל ברחוב הישראלי עם מידה רצויה של יראה ואף אחד לא מעז לפלוש למרחב הפרטי של היושבים בה.

תא הנוסעים דומה מאד ל-S קלאס הרגילה והוא עדיין אחד המרשימים בביזנס. במקרה הספציפי של הפלאג-אין, שנהנית מהטבת מס גם על האבזור המקורי מחו"ל, מפגין היבואן נדיבות מרשימה, עם לא מעט אופציות מקוריות, שעבור חלקן ישלמו רוכשי ה-S הרגילה לא מעט "אקסטרה".

כצפוי, החלל הפנימי עונה על כל צורך פיזי או פסיכולוגי הגיוני. ריפוד עור ועץ מרהיב עוטה כל פינה גלויה; מושבים פנטסטיים, שמקררים, מחממים, מפנקים את הגב עם מסאג' ומתנפחים אוטומטית כדי לספק תמיכה לגב בפניות; מושבים חשמליים נפרדים ליושבים מאחור; מרחב רגליים של מחלקה ראשונה במטוס; מערכת קול לאודיופילים; בידוד רעשים אבסולוטי ואפילו מערכת מקצועית לסינון וטיהור אוויר, שבכל יציאה מהרכב הזכירה לנו כמה מזוהם האוויר הרגיל שאנחנו נושמים.

מערך הפיקוד של ה-S היה המילה האחרונה כאשר הושק ב-2013, אבל בקצב שבו מתקדמת כיום האלקטרוניקה לרכב, האפקט העתידני שלו כבר מתחיל להתעמעם. לוח המחוונים הווירטואלי, שמבוסס על מסכי ענק, נראה פחות מתוחכם מזה שב-E קלאס החדשה, וגודש התפריטים והמידע המוצג מקשים על מאותגרי אלקטרוניקה, במיוחד לאור העובדה שה"פלאג-אין" מוסיפה עוד ארבעה מצבי שליטה עם תצוגות בקרה נלוות.

המערך הבטיחותי התקני מקיף מאוד, אבל חלק מהמערכות הסמי-אוטונומיות החדישות, שכלולות ב-E קלאס הצעירה יותר, אינן מופיעות כאן. הפערים הללו אמורים להיסגר במסגרת "מתיחת הפנים" של הרכב, שתגיע בהמשך השנה.

מרצדס מעניקה ל-S פלאג-אין את התואר הצנוע "המכונית המתוחכמת ביותר בעולם", אלא שיש לכך סימוכין. הנה תקציר טכנולוגי: מנוע V6 טורבו, שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללת ליתיום גדולה מייצר 442 כ"ס ומומנט של 65 קג"מ כמעט מסיבובי סרק. למנוע יש אפשרות לטווח נסיעה חשמלי "נטו" של עד כ-33 קילומטרים לאחר טעינה מלאה (כשעתיים) מרשת החשמל הביתית. לחלופין ניתן לטעון את רוב קיבולת הסוללה בכוח מנוע הבנזין תוך כדי נסיעה.

מערכת ניהול עם כוח מחשוב רציני מבצעת אופטימיזציה רציפה ואוטומטית של הזרמת הכוח בסיוע מערכת ה-GPS של הרכב, שמזהה עליות וירידות, אזורים עירוניים וכדומה. בכניסה לשטח עירוני, למשל, תשאף המערכת לנצל למקסימום את התנועה על חשמל ובעליות היא תספק את מלוא הכוח, שיחזור לסוללה בירידה. יש גם מערכת היזון חוזר, שמבשרת לנהג באמצעות רטט קל בדוושת התאוצה מתי כדאי לו להרפות מהדוושה לצורך חיסכון אופטימלי.

מערכת הניהול מחוברת גם לרדאר הקרבה החזיתי של הרכב ומבצעת אופטימיזציה של הכוח בהתאם לקרבה היחסית לכלי רכב מלפנים, תוך שהיא חוזה צורך בהאצה לצורך עקיפה וכו'. ולא נשכח כמובן מתלי אוויר דינמיים עם בקרה אלקטרונית מלאה. זה, כאמור, רק תקציר.

איך כל זה מרגיש במציאות? את השאלה הזו בדיוק שאלנו פעם מישהו, שרגיל להתנייד במטוס מנהלים פרטי. התשובה היתה "מתרגלים לזה מהר מאוד". זה בדיוק המצב גם כאן. ברוב המקרים המערכת שקופה לגמרי למשתמש. העברת הכוח בין ההנעה החשמלית למנוע הבנזין כמעט לא מורגשת וגורמת לך לחשוב "למה לא כל המכוניות כאלה?". המכונית מנטרלת את המתח של הנהג, שכרוך בנהיגה למרחקים ארוכים על כבישי ישראל, משייטת בחרישיות במהירויות אוטובאן וצולחת פקקים בעיר ללא התערבות הנהג ובליווי זמזום חשמלי קל. ואם מצב הרוח ה"ירוק" מתחלף באדום, היא גם מייצרת תאוצות שמאתגרות את כריות האוויר (האקטיביות) בגב המושבים.

הנוחות אבסולוטית ומתלי האוויר מרחפים כמו שטיח קסמים מעל האספלט הישראלי השבור. יש אפילו היגוי עם היזון חוזר סביר לנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים. העובדה, שמכונית באורך חמישה ורבע מטרים ובמשקל 2.1 טון גם מחזירה צריכה ריאלית של כ-14 קילומטרים לליטר (הנתון הרשמי של 35 קילומטרים לליטר הוא תיאורטי בלבד), היא כמעט בלתי מוסרית.

מרצדס S500 פלאג-אין בגרסה הארוכה עולה בישראל כ-750 אלף שקלים, שהם כ-325 אלף שקלים פחות ממרצדס S500 הרגילה, שמייצרת ביצועים דומים. מכיוון שבאירופה מחירן של השתיים כמעט זהה, כל ההפרש הזה הוא הטבת מס. זה כשלעצמו מספיק כדי שכל בעלי הממון הישראלים עם האג'נדה הירוקה - ההיא שעליה מצוירים נשיאי ארצות הברית - ימלאו את רשימת ההזמנות למכונית מכאן ועד להודעה חדשה. כל השאר זה בונוס.

מרצדס S500
 מרצדס S500

מתחרות

אאודי A8 2018

הקיץ תשיק אאודי את סדרת ה-A8 החדשה, שאמורה להחזיר לעצמה את כתר הטכנולוגיה המתקדמת. המפרטים טרם פורסמו, אולם המכונית תצויד כנראה מבראשית בגרסת פלאג-אין דומה לזו שמניעה כיום את ה-Q7 על בסיס מנוע טורבו-דיזל או על בסיס מנוע טורבו בנזין, עם הנעה לכל הגלגלים

ב.מ.וו 740 "פלאג-אין"

גרסת ה"פלאג-אין" של סדרה 7 החדשה משתמשת באופציית הנעה צנועה יותר: מנוע 2 ליטר טורבו, שבשילוב מנוע חשמלי וסוללה נטענת מייצר 326 כ"ס. פחות משקל עצמי מעניק לה ביצועים נמרצים עם אפס ל-100 ב-5.7 שניות, לצד 57 קילומטרים לליטר בממוצע וטווח חשמלי "נטו" עד 40 ק"מ. המחיר 765 אלף שקל

פורשה פנאמרה 4 E-HYBRID

ב-749 אלף שקלים מציעה פורשה גרסה היברידית נטענת של הפנאמרה עם נוחות של מכונית סלון ויכולות של מכונית ספורט. המנוע הוא V6 טורבו 2.9 ליטר, שבשילוב מנוע חשמלי חזק מייצר 462 כ"ס ומומנט של 70 קג"מ ומזניק את המכונית ל-100 ב-4.6 שניות בדרך ל-280 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת: 40 ק"מ לליטר