האתגרים שניצבים בפני נשיא צרפת עמנואל מקרון

אבטלה של 10%, צמיחה מקרטעת, מדינה מפולגת מאוד והשגת רוב באסיפה הלאומית - כל המשימות שמחכות למנהיג החדש של צרפת

עמנואל מקרון / צילום: רויטרס
עמנואל מקרון / צילום: רויטרס

עמנואל מקרון, המנצח הגדול בבחירות לנשיאות צרפת, מקבל לידיו מדינה עם אבטלה של 10% וצמיחה מקרטעת, שמצויה עדיין במצב חירום רשמי בעקבות סדרת התקפות טרור שהחלה ב-2015. צרפת נשארה ארץ מפולגת מאוד. בסיבוב הראשון של הבחירות לפני שבועיים, כמעט מחצית מהבוחרים תמכו במועמדים שמתנגדים לסחר הבינלאומי שבו תומך מקרון, בנקאי ההשקעות לשעבר וידיד של העסקים.

 - מתי ייכנס מקרון לכהונת הנשיא?

העברת השלטון בצרפת מהירה מזו שבארה"ב, שם היא לוקחת מעל חודשיים מהבחירות, ואיטית יותר מבריטניה, שבה היא מתרחשת למחרת הבחירות. לפי שעה לא נקבע תאריך להשבעת מקרון, אך היא תתרחש בכל מקרה עד 14 במאי, יומו האחרון של הנשיא פרנסואה הולנד בתפקיד.

 - מה הוא יעשה עד אז?

הצעד הראשון הוא למנות ראש ממשלה, שיצטרך לבחור לעצמו קבינט. מקרון אמר שהוא כבר חשב על מועמד, ולכן ההודעה צפויה במיידי. מקרון הודיע גם שהוא יערוך ביקור מהיר אצל חיילים צרפתים במשימה בחו"ל, ואחר כך ייפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

 - מה הוא צפוי לעשות כנשיא?

יש הבדל בין מה שהוא היה רוצה לעשות ומה שהוא יוכל לעשות, והמפתח כאן הוא אם מפלגתו, "קדימה" (און-מארש), תוכל לקבל רוב באסיפה הלאומית. הבטחות הקמפיין שלו כוללות השקעה של 50 מיליארד אירו בטכנולוגיות ואנרגיה חדשות, הרחבת הכשרת עובדים, הפחתת גודל הכיתות בבתי הספר, מיזוג מערכות הפנסיה השונות בצרפת, הקלות מס לעידוד תעסוקה בשכונות עוני, ביטול מס הדיור הלא פופולרי, הקלת חוקי העבודה, הפחתת מסי המעסיקים, קביעת מס רווחי הון אחיד של 30% ומיקוד מס העשירים בנדל"ן ולא בהון. הוא אומר שיממן את כל זה מחיסכון של 60 מיליארד אירו שינבע מממשלה יעילה יותר, כולל צמצום של 120,000 עובדי מדינה. מבחינת האיחוד האירופי, מקרון רוצה שילוב הדוק יותר והרמוניזציה של מערכות המס, עם סעיפים נוקשים יותר נגד היצף בהסכמי הסחר של האיחוד.

 - הוא יוכל להשיג את כל זה?

הרבה יהיה תלוי בבחירות לאסיפה הלאומית בחודש הבא. מאז 1981, המפלגה שזכתה בנשיאות זכתה גם ברוב פרלמנטרי, אבל הנשיאים הקודמים הגיעו כולם משתי המפלגות המסורתיות הגדולות. מפלגת קדימה (און-מארש!) של מקרון הוקמה רק לפני קצת יותר משנה, ואין לה היסטוריה בפרלמנט. בוחרים רבים הצביעו בעדו רק כדי לעצור את מארין לה פן. התרחיש הסביר ביותר הוא ברית עם מפלגה אחרת, שתעצב במידה רבה את האג'נדה של מקרון. המדיניות שלו תיראה ללא ספק אחרת אם הוא יזדקק לקואליציה עם הסוציאליסטים או עם הרפובליקאים מהמרכז-ימין. עד כה לא נערכו סקרים לקראת הבחירות לאסיפה הלאומית, ועם מפה פוליטית כה חצויה ומפולגת, יש סיכויים טובים לפרלמנט מבולגן מאוד.

 - יש למקרון רקורד של ביצועים?

כשהוא עבד בשביל הנשיא הולנד בשנים 2012-2016, תחילה כיועץ בכיר ואחר כך כשר הכלכלה (לא האוצר), הוא דחף בעקביות את הממשל הסוציאליסטי לאימוץ מדיניות של שוק חופשי. הוא קרא לסיים את שבוע העבודה המקוצר (35 שעות), לסיים את העבודה לכל החיים בשירות המדינה ולבטל את מס ההון. אבל כשר בממשלה, הישגיו היו מוגבלים לפתיחת יותר חנויות בימי ראשון, הקלות בקבלת רישיון נהיגה והכנסת אוטובוסים למרכזי ערים.

 - מה משמעות הניצחון של מקרון לאיחוד האירופי ולאירו?

הם שורדים, לפי שעה. בעיני משקיפים רבים, זו הייתה התוצאה החשובה ביותר של הבחירות. לה פן רצתה לדון מחדש באמנות האירופיות באופן שהיה מסיים למעשה את עידן המטבע האחיד, השוק המשותף והגבולות הפתוחים של אמנת שנגן. זה לא אומר שמקרון לא יפעל לשינויים. הוא הודיע שהוא מעוניין ביותר מיזמי השקעה משותפים של האיחוד, ובפחות חוקי צנע תקציביים מהסוג שגרמניה אוכפת.

 - האם ניצחונו של מקרון מסיים את עידן הימין הקיצוני?

בשום פנים ואופן לא. ההישג של מפלגתה של לה פן הוא הגדול ביותר שלה אי פעם. עם הימין הקיצוני והשמאל קיצוני, בערך מחצית מהבוחרים בצרפת תמכו במועמדים שרוצים לבטל את הסדר הבינלאומי העולמי של 50 השנים האחרונות. החששות של המצביעים הללו - הגירה, מחיקת תיעוש, שכר קפוא וטרור - לא נעלמים. מקרון עצמו אמר בעצרת בחירות שהצלחת האג'נדה הכלכלית שלו תהיה "חיונית למניעת האפשרות שהחזית הלאומית תתחזק בעוד חמש שנים".