מתכוננת לתחרות: כאל בנתה תוכנית אסטרטגית עם מקינזי

כאל נערכת להפרדת מתחרותיה - ישראכרט ולאומי קארד מהבנקים ■ סיכמה רבעון עם עלייה חדה של 11% בעסקאות בכרטיסי האשראי ל-18.9 מיליארד שקל ■ פעילות ההלוואות מהווה כבר קרוב ל-30% מההכנסות

דורון ספיר / צילום: תמר מצפי
דורון ספיר / צילום: תמר מצפי

חברת כרטיסי האשראי כאל נערכת להפרדת מתחרותיה ישראכרט ולאומי קארד מבנק הפועלים ולאומי. כאל, בניהולו של דורון ספיר, בנתה בתקופה האחרונה תוכנית אסטרטגית חדשה בסיוע חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי, שמטרתה לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר בעקבות חוק שטרום. התוכנית אמורה להיות מוצגת לדירקטוריון כאל בתקופה הקרובה.

חוק שטרום שם את כאל במקום הטוב ביותר שהיא יכלה לבקש - בעוד מתחרותיה נמצאות על המדף, מתנהלות באי ודאות, וצריכות לחשב מסלול מחדש לתקופה שאחרי ניתוקן מהבנקים, כאל נשארת בבעלות בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי, ורואה לנגד עיניה בעיקר הזדמנויות.

יתרון מרכזי שיהיה לכאל, הוא בכך שהיא תמשיך ליהנות ממקורות מימון זולים מצד הבעלים שלה, בעוד שמתחרותיה יצטרכו להשיג מקורות מימון חדשים אחרי שיופרדו מהבנקים - מקורות שיהיו כנראה יקרים יותר.

כאל בנתה תוכנית אסטרטגית כיצד לנצל את השינויים הצפויים בענף, בהם גם הפחתת מסגרות האשראי ללקוחות בבנקים הגדולים, גישה לקהל לקוחות פוטנציאלי חדש בבנקים הגדולים ושינויים טכנולוגיים נוספים, כדי להגדיל את נתח השוק שלה.

נזכיר כי כאשר ועדת שטרום רק הוקמה, הנחת העבודה הייתה שכל שלוש חברות כרטיסי האשראי יופרדו מהבנקים, אולם ראשי דיסקונט הצליחו לשכנע את ועדת שטרום שלא לכלול את כאל בהנחייה, וזאת כדי שדיסקונט כבנק בינוני, יוכל להתחרות טוב יותר בבנקים הגדולים.

בינתיים נקודת הפתיחה של כאל לקראת השינויים בענף טובה גם כן: חברת כרטיסי האשראי פתחה היום את עונת הדוחות בענף, כשפרסמה דוח כספי טוב, ובו הרווח הנקי שלה ברבעון הראשון של השנה עלה בקרוב ל-9% ל-50 מיליון שקל. אלא שהנתון המרשים יותר הוא עלייה חדה בשימוש בכרטיסי האשראי של החברה.

היקף השימוש בכרטיסי האשראי של כאל זינק ברבעון הראשון ב-11.2% ל-18.9 מיליארד שקל, זאת בעוד הענף צומח לרוב בקצב שנתי של 7%-9%. העלייה החדה מוסברת במעבר לשימוש בכרטיסי אשראי לעומת אמצעי תשלום אחרים, שצובר תאוצה. מגמה זו בולטת בעיקר בתחום תשלומי החשבונות, תשלומים למוסדות ממשלתיים וביטוח. בנוסף ענף הקניות באינטרנט נמצא גם הוא בגידול חד, והיקף התשלומים בו גדל בסדר גודל של 30% בשנה האחרונה.

 

שחיקה בעמלות, צמיחה בהלוואות

אלא שלצד הגידול בהיקף השימוש, הענף מתאפיין בשחיקה בתחום העמלות, שצפויה לגבור בעיקר בתחום הסליקה. לאור זאת, כאל בדומה למתחרותיה מפתחת מנוע צמיחה של הלוואות. תיק ההלוואות של החברה עמד על 3.75 מיליארד שקל נכון לסוף מארס, עלייה של 4% מתחילת השנה. מדובר אמנם בעלייה נאה, אך מתונה יותר לעומת השנה שעברה, אז גדל תיק ההלוואות בקרוב ל-30% במהלך השנה.

העלייה החדה בשנים האחרונות בפעילות ההלוואות, הביאה לכך שהכנסות המימון של החברה עמדו ברבעון הראשון על 101 מיליון שקל, והן היוו 28% מסך הכנסות החברה ברבעון, זאת בעוד לפני 4 שנים הן היוו רק 10% מההכנסות. בכאל מתכוונים להמשיך ולהגדיל את חלקן של הכנסות המימון מסך הכנסות החברה, כשבעבר דובר כי שיעורן אף יגיע ל-50% מההכנסות.

אלא שלצד הצמיחה, סובלת כאל בדומה לגופים פיננסים אחרים, גם מעלייה בקשיי הגבייה, הנובעת מהגידול בהיקף הליכי פשיטת הרגל. קשיים אלה מתבטאים בשורה ההפרשות להפסדי אשראי, שעמדו שעמדו על 27 מיליון שקל ברבעון הראשון, כמעט כפול לעומת הרבעון המקביל. עוד נציין כי הריבית הממוצעת בהלוואות של כאל מוסיפה להיות גבוהה ולעמוד על 11%. אמנם ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל, אז עמדה על 11.1%, אך עדיין מדובר בריבית דו-ספרתית.

תוצאות כאל 5-17
 תוצאות כאל 5-17