התייעלות המרכולים יכולה לייתר תחנות כוח ב-50 מיליון דולר

רשת "אושר עד" חתמה על חוזה התייעלות אנרגטית בסניפיה ב-12 מיליון שקל, במטרה לחסוך כ-200 אלף שקל בשנה בכל סניף ■ התייעלות בכל 700 המרכולים במדינה תחסוך הוצאות חשמל של 140 מיליון שקל

סניף אושר עד בית שמש / צילום: אוריה תדמור
סניף אושר עד בית שמש / צילום: אוריה תדמור

בעקבות פיילוט התייעלות אנרגטית מוצלח בסניף אשדוד של רשת הסופרמרקטים "אושר עד", חתמה הרשת על חוזה התייעלות נוסף עם חברת GVK פתרונות קירור, בהיקף של 12 מיליון שקל. החוזה, שנחתם לחמש שנים, הוא לשדרוג ותחזוקת מערך הקירור ב-12 מתוך 16 סניפי הרשת.

במסגרת הפיילוט באשדוד, שהחל בסוף 2015, טופלו שתי מערכות קירור מרכזיות למוצרים קפואים וכעשרה חדרי קירור, והושג חיסכון של קרוב ל-40% בצריכת החשמל בסניף. לדברי מנכ"ל הרשת, יהודה לניאדו, בעקבות הפיילוט "ירדה כמות ההתראות במערכות הקירור בצורה דרמתית ביחס לתקופה המקבילה בשנה שלפניה".

ההסכם החדש צפוי להביא לחיסכון של 200-250 אלף שקל בשנה בכל אחד מ-12 הסניפים שיעברו התייעלות, כך שההשקעה צפויה להחזיר את עצמה בתוך 4-5 שנים. במסגרת פרק האחזקה בחוזה התחייבה GVK לשמירה על טמפרטורות קבועות ותחזוקת חלפים וגז.

לדברי מנכ"ל GVK, סלביק גרויסמן, "מערכות הקירור ברוב המקומות אינן עובדות באופן יעיל. המשמעות היא מאות אלפי שקלים בשנה כתוצאה מחשמל מבוזבז, כמו גם הוצאת כספים על תחזוקה ותיקון ליקויים".

סמנכ"ל השיווק של החברה, רונן הורוביץ, הוסיף שבהתחשב בכך שכל סופרמרקט יכול לחסוך כ-200 אלף שקל בשנה בממוצע בהוצאות החשמל, תהליכי התייעלות ב-700 הסופרמרקטים ברחבי המדינה יכולים להוביל לחיסכון של 140 מיליון שקל בשנה.

בתחשיב של 55 אגורות לקילו-ואט שעה ו-6,000 שעות פעילות בשנה, התייעלות של כל המרכולים במדינה יכולה לייתר התקנת כושר ייצור בהספק של כ-50 מגה-ואט. נכון להיום עולה התקנת כל מגה-ואט של חשמל סולארי וטורבינות מונעות גז כמיליון דולר בממוצע, כך שהתועלת המשקית הישירה ממהלך כזה היא כ-50 מיליון דולר. אם החיסכון בתקורות המרכולים יגולגל לצרכנים יושג חיסכון נוסף.