כאב הראש של נת"ע: מתכנסת לדון בפטור ממכרז ברכבת הקלה

ועדת המכרזים של נת"ע אמורה להתכנס מחר כדי לדון במתן פטור ממכרז למערכת האיתות של הרכבת הקלה בגוש דן ■ אם הפטור יאושר - צפויה נת"ע להתמודד עם הליכים משפטיים מצד חברות שהתכוונו להשתתף במכרז האיתות

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

ועדת המכרזים של נת"ע אמורה להתכנס מחר (ב') כדי לדון במתן פטור ממכרז למערכת האיתות של הרכבת הקלה בגוש דן. אם הפטור יאושר - צפויה נת"ע להתמודד עם הליכים משפטיים מצד חברות שהתכוונו להשתתף במכרז האיתות, שהמועד האחרון לפרסומו הוא מחר, בהתאם לסיכום שהושג ערב פסח בלשכת שר התחבורה ישראל כ"ץ.

בימים האחרונים התנהלו מגעים אינטנסיביים בין נת"ע, ספקית הקרונות הסינית CNR, ושתי חברות שאיתן קיימה CNR מו"מ בנושא האיתות: תאלס הצרפתית ו-CRSC הסינית. ככל הידוע, נתנה חברת האיתות הסינית הצעה של כ-250 מיליון שקל למערכת, 50 מיליון שקל פחות מהתקציב הראשוני שתוכנן לפרויקט. לזאת יש להוסיף עמלה של כ-10% ל-CNR, שאותה הסמיכה נת"ע לנהל מגעים עם ספקיות איתות.

תאלס הצרפתית, שהשתתפה כחלק מקבוצת TAT במכרז המערכות שבוטל, נתנה הצעה שנע סביב 300 מיליון שקל.

בשיחה שהתקיימה היום עם נציג החברה הסינית מחוץ למשרדי נת"ע, סיפר כי הדיונים המתנהלים כעת עוסקים בדרישות הטכניות מהחברה, וכי החברה התכוננה אליהם במשך חודשים רבים. הוא הוסיף כי לחברה ניסיון בינלאומי בתחום האיתות באינדונזיה, תאילנד ופרויקטים רבים באפריקה. באתר החברה נכתב כי היא אחראית גם לאיתות בקו המהיר בייג'ינג-שנגחאי ולכעשרה קווים מרכזיים נוספים. בשוק אומרים כי העברת האחריות למציאת חברה שתבצע את האיתות ל-CNR מהווה חריגה בלתי סבירה מחוק חובת מכרזים, וצפויות לו התנגדויות משפטיות.

גורמים בענף הביעו פליאה על מה שהם מכנים "הצנחת חברה בתוך כמה ימים לאחד הפרויקטים הטכנולוגיים המורכבים ביותר בתחבורה הציבורית". על-פי הטענה, תהליכים מסוג זה מחייבים בדרך-כלל הליך ארוך של סינון מקדים, כולל השוואה לפרויקטים קיימים בעולם המערבי, ובמקרה הנוכחי לא ברור עד כמה מעמיקות הבדיקות שנעשו לחברה הסינית.

תגובת נת"ע: "משרדי התחבורה, האוצר ונת"ע סיכמו על אסטרטגיית פיצול מכרזי המערכות שנועדה לעמוד בלוחות הזמנים ובתקציב המאושר להקמת הקו האדום. בימים אלה פועלת נת"ע ליישום דרכי הפעולה אשר סוכמו בדיון המשותף. טרם התקבלה החלטה באשר לתהליך רכישת מערכת האיתות".

חברת מנרב דיווחה היום (א') לבורסה על זכייתה במכרז נת"ע ב-224 מיליון שקל, להקמת מנהרה בשיטת חפור וכסה בחלק מהקטע שבין רחוב הרצל בסמוך לפינת רחוב גת רימון ועד תחנת אליפלט, המתוכננת בסמוך למוזיאון צה"ל ומתחם התחנה, מדרום מערב לנווה צדק. מדובר במקטע של כ-650 מטר, במקביל לדרך יפו-אילת, לאורך תוואי מסילת הרכבת הטורקית. העבודות צפויות להימשך שלוש שנים.

על-פי הודעת נת"ע, הפרויקט כולל בין היתר העתקת תשתיות חשמל, מים ותקשורת, התארגנות לשיגור שתי מכונות TBM מזרחה, הקמת מנהרה לרכבת הקלה בשיטת Cut & Cover, והקמת הפורטל ובו תחנת אליפלט שתהיה משוקעת ופתוחה לשמים. את העבודות מפיר הרצל ועד רחוב פינס תבצע CRTG הסינית, ומרחוב פינס ועד פורטל אליפלט, כולל התחנה, תבצע מנרב.