למ"ס: ירידה של 2.9% במחירי הדירות הממוצעים ברבעון הראשון - החדה ביותר מאז סוף 2007

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אמש ומתייחסים למחירי הדירות הממוצעים בישראל העידו על ירידה בשיעור 2.9% ברבעון הראשון של 2017. מדובר בירידה גורפת בכל גדלי הדירות שנעה בין ירידה בשיעור 1.3% במחיר הממוצע של דירות בנות 2.5-3 חדרים לבין ירידה בשיעור 5.8% במחיר הממוצע של דירות בנות 1.5-2 חדרים.

זו הפעם הראשונה שנתוני הלמ"ס מעידים על ירידה בשיעור כזה, והפעם הראשונה מזה כשלוש שנים שמחיר הדירה הממוצע בכלל טיפוסי הדירות רשם ירידה. הפעם האחרונה שהנתונים העידו על ירידה דומה הייתה ברבעון הרביעי של 2013, אז נרשמה ירידה בשיעור 0.4% בלבד בכל גדלי הדירות בממוצע הארצי. אם נלך אחורה יותר, ברבעון הרביעי של 2007 נרשמה ירידה בכל גדלי הדירות בשיעור 4.9%.

בעוד אין להקל ראש בנתונים, צריך לזכור שמדובר בממוצע, המושפע מהטיות כאלו ואחרות, ויש להמתין כדי לראות אם מדובר במגמה או במקרה בודד.

הירידה ב-2013 שהוזכרה למעלה, למשל, הייתה חד פעמית, וברבעונים הבאים המחירים שבו לעלות. ייתכן שהפעם המצב יהיה שונה, אך יש להתייחס לנתונים בזהירות המתבקשת. צריך להזכיר כי בנתוני הלמ"ס גם דירות מחיר למשתכן נכנסות אל תוך המשוואה, ובעקבות הביקורת עדכנה הלמ"ס את שיטת החישוב כדי להתאים את משקל הדירות המוזלות למשקל הדירות הרגילות.

במקביל, בלמ"ס מדגישים במסגרת הנתונים כי: "ברבע השנה האחרון הנתונים הם ארעיים", .

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית, אמרה היום על הנתונים כי הם לא משקפים נאמנה את המצב בשוק: "לדעתי הלמ"ס טועה ומטעה את הציבור. שילוב נתוני המכירות במסגרת מחיר למשתכן בתוך חישוב מצב השוק מייצר טעות אופטית... המדד האמין היחיד כיום בין שפע המדדים הוא מדד השמאי הממשלתי .על מחיר ריאלי של דירות 4 חדרים ב-16 ערים".