ביקור טראמפ - הפן הכלכלי

שיתוף-הפעולה עם ארה"ב: קפיצת המדרגה של הכלכלה הישראלית

הנשיא דונאלד טראמפ במשכן הנשיא ריבלין / צילום : אוליביה פיטוסי
הנשיא דונאלד טראמפ במשכן הנשיא ריבלין / צילום : אוליביה פיטוסי

בעוד כולם כמעט מדברים על החשיבות המדינית של ביקורו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בישראל, חשוב לזכור שיש פן נוסף שהוא לא פחות חשוב בביקורו - הפן הכלכלי.

לישראל יש קשרי סחר זה עשרות שנים עם ארה"ב. ישראל הייתה המדינה הראשונה שחתמה על "הסכם אזור סחר חופשי" עם ארה"ב, דבר שהיווה ביטוי ליחסים המיוחדים בין שתי המדינות. אולם מאז 1985, תאריך חתימת הסכם הסחר החופשי, לא היה ביטוי נוסף משמעותי לשותפות הכלכלית האסטרטגית בין שתי המדינות.

לכן, אם חשוב לנו לחזק את הקשרים עם ארה"ב, ובמקביל לחזק את הכלכלה הישראלית, עלינו לפעול ליצירת שותפות כלכלית אסטרטגית בין שתי המדינות.

כראש המגזר העסקי בישראל, אני מאמין כי יצירת שותפות אסטרטגית חדשה עם המעצמה הכלכלית החזקה בעולם, יכולה להוות מקפצה של ממש לכלכלה הישראלית. קפיצת-מדרגה אשר תעזור למקם את ישראל בעדיפות יחסית על שאר המדינות בנוגע ליחסי החוץ הכלכליים של ארה"ב.

חוסנה של מדינת ישראל תלוי גם בכלכלה חזקה וצומחת. יצירת שותפות כלכלית בינינו לארה"ב תהווה נכס אסטרטגי לחוסנה הכלכלי של ישראל.

ככלל, אנו מברכים על כל יוזמה ומעורבות אמריקאית בקידום שיתוף-פעולה כלכלי בין ישראל לשכנותיה. REGIONOMICS, שהוא שיתוף-פעולה כלכלי אזורי, הוא כלי שיכול לחזק את הכלכלה ולייצב את האזור.

במסגרת ההידברות בין הממשלות של ישראל וארה"ב, יש ליישם "מעטפת כלכלית משותפת", שתאפשר להשיג מטרות משותפות בתחומי ההשקעות, מחקר ופיתוח, לקדם שיתופי-פעולה ורכש מהתעשיות הביטחוניות, וכן מאבק ברגולציית-יתר.

הסכמי השותפות צריכים לכלול בין השאר - הענקת מעמד מיוחד לחברות ישראליות בארה"ב, כזה שייתן להן עדיפות ותנאים משופרים על פני מדינות זרות אחרות; הכרה של הממשל האמריקאי בהשקעות בישראל כהשקעה בארה"ב; שיתוף-פעולה ותיאום בתחומי המסים והתאמת "האמנה למניעת כפל-מס" למדיניות הממשל החדש.

עוד חשוב לכלול בהסכמים נושאים כמו האצת שיתופי-הפעולה בתחומי הסייבר והקמת קרנות דו-לאומיות חדשות במגוון תחומי המחקר-והפיתוח, שמהווים יתרון יחסי של שתי המדינות. עוד חשוב לפעול ללימוד ולתיאום בנושאי הפחתת רגולציית-יתר והסרת חסמי סחר.

למרבה השמחה, הנשיא טראמפ כבר מכיר בחשיבות העצומה של כלכלה חזקה לחיזוק חוסנה של מדינה, ופועל בהתאם. זאת, באמצעות יצירת גרעין תעשייתי מוצק, קידום הדדיות ביחסי סחר, מניעת סחר לא הוגן והגדלת היקפי היצוא.

אני מאמין, כי כמדינאי שמעוניין בטובתה של ישראל ובחיזוקה טראמפ יסכים לשתף פעולה ולהעניק מעמד מיוחד בארה"ב לחברות ישראליות ולהשקעות בישראל. עכשיו ישראל רק צריכה לקדם את העניין.

■ הכותב הוא נשיא התאחדות התעשיינים.