מנכ"לית ענקית ההשקעות פידליטי אותתה בנאום נדיר: "אני אוהבת את הביטקוין"

דבריה של אביגיל ג'ונסון, שקראה להפיכת המטבע הווירטואלי ליותר נגיש, מנוגדים להתבטאויות של מנכ"לי בנקים גדולים וחברות שירותים פיננסיים

מנכ"לית חברת ההשקעות הענקית פידליטי אינבסטמנטס, אביגיל ג'ונסון, הביעה אתמול (ג') תמיכה בצמיחת הביטקוין והמטבעות הווירטואליים האחרים בנאום שנשאה בכנס בתחום זה, בהצבעת אמון נדירה של שחקנית מרכזית בעולם הפיננסי.

נאומה של ג'ונסון בכנס בניו יורק היה מנוגד להתבטאויות של מנכ"לי בנקים גדולים וחברות שירותים פיננסיים, שגילו ספקנות רבה ואפילו התנגדות לשימוש בביטקוין. פידליטי החלה לראשונה לבדוק את האפשרויות של הביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים בערך לפני שלוש שנים.

"חלק מכם בוודאי שואל את עצמו למה אני כאן היום", אמרה ג'ונסון. "ובכן, אני כאן כי אני אוהבת את הדבר הזה, ואת כל מה שהעתיד אולי צופן לו".

הביטקוין, שהושק ב-2008 על ידי יוצר אלמוני, היא מטבע דיגיטלי שקיים בעולם המקוון, ומיועד לאפשר למשתמשים להעביר כספים ביניהם בצורה ישירה, בלי התערבות ממשלות ובנקים שבדרך כלל מתווכים בהעברות פיננסיות.

ג'ונסון, שמשפחתה מחזיקה 49% מפידליטי, היא תומכת מפתיעה במטבע דיגיטלי. דעותיה ראויות לציון לא רק מפני שהיא כמעט לא מופיעה בפומבי, אלא גם מפני שפידליטי היא ספקית גדולה של תוכניות פנסיה של מעסיקים שמשתתפות בשוק המניות 401(k) ומוצרי השקעה נוספים למיליוני אמריקאים. פידליטי מנהלת נכסים בסך 2.13 טריליון דולר, וסך נכסיה היה 5.7 טריליון דולר בסוף השנה שעברה.

מנכ"ל בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ג'יימי דיימון, אמר לפי כשלוש שנים שהביטקוין הוא "מחסן איום ונורא של ערך" מפני שקל להעתיק את הביטקוין, הממשלות מתייחסות אליו בחשדנות, והוא המטבע החביב על עברייני סמים ויתר עבריינים שרוצים לפעול מחוץ למערכת הפיננסית. דיימון הביע, לעומת זאת, תמיכה בטכנולוגיה של הביטקוין, מסר דובר שלו, והבנק בחן יישומים שלה.

ג'ונסון הכירה אתמול בבעיות של המטבעות הדיגיטליים, ופירטה את המכשולים שהביטקוין והטכנולוגיה שלו ניצבים בפניהם בדרך מהתחלה איטית לאימוץ רחב. "זה לא מקרה שאני אחת המעטים שעומדים לפניכם היום מחברה פיננסית גדולה, שלא ויתרה על המטבעות הדיגיטליים", היא אמרה. "אני עדיין מאמינה בהם".

פידליטי עבדה עם אתר הביטקוין Coinbase כדי לאפשר מתן תרומות בביטקוין, ואפשרה תשלומים בביטקוין בקפיטריות במשרדיה. ג'ונסון אמרה שהחברה תאפשר בקרוב להציג נכסי ביטקוין שמוחזקים ב-Coinbase באתר Fidelity.com.

אבל רק פחות מ-100 עובדים בפידליטי עשו עסקאות בביטקוין, היא הוסיפה. המשתמשים הפוטנציאליים בטכנולוגיה הזו מבולבלים או מתוסכלים בגללה. ג'ונסון לא הזכירה בנאומה המלצות ספציפיות לדרכים להפיכת המטבע ליותר מיינסטרים.

סוגיות של רגולציה, אבטחה וסיכונים הן החסמים העיקריים בפני אימוץ רחב יותר של ביטקוין והטכנולוגיה שלו, בעקבות סדרת כותרות ביקורת שנגעו למטבע המוצפן. הפצחנים שמאחורי התקפת הווירוס העולמית WannaCry שהייתה החודש, שבה נלקחו מאות אלפי קובצי מחשבים כבני ערובה תמורת כופר, דרשו את התשלום בביטקוין.

ג'ונסון, בת 55, ירשה את אביה כמנכ"לית פידליטי ב-2014. חלק ממשתתפי הכנס אמרו שהם מופתעים מכך שהיא החליטה להקדיש את נאומה למטבע הדיגיטלי במקום לדבר על עסקי קרנות הנאמנות הידועות של פידליטי, או על פעילות הברוקראז' של החברה.

"אני מעדיפה לחשוב על השווקים ועל המוצרים האדירים שייבנו סביב הפלטפורמות הפתוחות הללו", היא אמרה. "טכנולוגיית Blockchain (של הביטקוין) היא עוד דרך יעילה להסדיר העברות, והיא יכולה לשנות מהיסוד מבני שוק, ואולי אפילו את הארכיטקטורה של האינטרנט".

היא קראה לקהל להקל את הנגישות של יחידים ומוסדות גדולים למטבע המוצפן ולטכנולוגיה שלו. "במקרים רבים מדי אנחנו רואים את הביטקוין ואת הטכנולוגיה שלו כפתרונות שמחפשים את הבעיה", אמרה ג'ונסון. "אנחנו לא זקוקים רק למערכות טובות יותר מבחינה טכנית, אלא שהם יהיו ידידותיות למשתמש".

ג'ונסון החלה להתעניין בביטקוין ובטכנולוגיה שלו לפני כשלוש שנים, כאשר חטיבת פידליטי לאבס קיימה ישיבה שבדקה את הטכנולוגיה החדשה שעשויה להשפיע על עסקיה ועל לקוחותיה, לפי מקור יודע דבר. ג'ונסון השתתפה אישית בכמה מיוזמות הביטקוין של פידליטי מאז.