אורנשטיין הורה לחדש ספירת הקולות בבחירות להסתדרות

יחימוביץ' תעתור לביטול הבחירות ■ נשיא המחוזי אורנשטיין: "כשיש פגמים מהותיים, צריך שהם ישפיעו על התוצאה הסופית"

תבוסה לשלי יחימוביץ' גם בבית המשפט: נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, הורה היום (ה') להמשיך בספירת הקולות בבחירות להסתדרות. אמש (ד') נעתר אורנשטיין לבקשת סיעת "הבית החברתי" בראשות יחימוביץ' והורה לעצור את ספירת הקולות בעקבות טענות חמורות לכאורה מצידה על זיופים ומירמה בהליך.

"צריך לסיים את המיון והספירה, תוך פיקוח כמובן מצד ועדת הבחירות ונציגי הסיעות המתמודדות ולעשות את זה כמה שיותר מהר", קבע אורנשטיין והוסיף: "גם כשיש פגמים מהותיים, צריך שהם ישפיעו על התוצאה הסופית, אחרת זה לא רלוונטי ולא יקדם אותנו. תראו מה הפער, אם בכלל. אחרי שתעכלו, תשקלו את הצעדים. לאחר קבלת התוצאות שמורה לכל צד הזכות לפנות בכל טענה, לרבות בקשה לפסילת הבחירות".

אורנשטיין קבע עוד כי החלטת ועדת הבחירות לספור קלפיות בהן התגלה שישנם לכל היותר עד 5 מעטפות פחות ממספר המצביעים הרשומים בקלפי, היא "אינה בלתי סבירה". 

שלי יחימוביץ / צילום: אבשלום ששוני
 שלי יחימוביץ / צילום: אבשלום ששוני

השופט מתח ביקורת חוזרת על בא-כוחה של יחימוביץ', עו"ד איתן לירז, על כך שפנה לבית המשפט רק ב-22:00 בלילה, זאת למרות שכבר עם תחילת ספירת הקולות בלילה הקודם טען כי התגלו הפרות ובעיות לכאורה. "למה חיכיתם?", שאל אורנשטיין, ונענה על-ידי עו"ד לירז: "הגיע אלינו מבול של פניות על זיופים, על קלפיות שנפרצו ועל מעטפות שסומנו, ובמהלך היום פנינו 3 פעמים אל ועדת הבחירות, שמצידה לא טרחה להשיב".

בא-כוחה של ועדת הבחירות טען מנגד כי כל הפניות זכו למענה מיידי, וכי ברוב המקרים הטענות היו מופרכות. לדבריו, גם התצהיר עליו חתמה ח"כ יחימוביץ' חסר תימוכין לחלוטין ונעדר ראיות: "היכולת להגיש בקשה בהולה בלי שום ראיות נתמכות בתצהיר היא בהחלט מרשימה. לגייס קודם את התקשורת ורק לאחר מכן את בית המשפט, זה כשלעצמו לא ראוי ומהווה חוסר תום-לב. בשורה התחתונה: שום קלפי לא נעלמה, שום משאית לא הלכה לאיבוד, הכול מחובר למערכת GPS".

מוקדם יותר, במסגרת תגובתה של ועדת הבחירות לבקשה של יחימוביץ', נכתב: "ועדת הבחירות מתייחסת בכובד-ראש לכל טענה שעניינה פגיעה בטוהר הבחירות, וכל טענה, קלה ככל שתהא, בדבר פגיעה בטוהר הבחירות נבדקה באופן מדוקדק. עד כה כל הטענות שנבדקו על-ידי ועדת הבחירות - בין שהועלו על-ידי אנשיו של המתמודד האחד ובין שהועלו על-ידי אנשיו של המתמודד השני - התגלו כחסרות בסיס או ככאלה שאינן מקימות חשש לפגיעה בטוהר הבחירות". 

אבי ניסנקורן / צילום: אבשלום ששוני
 אבי ניסנקורן / צילום: אבשלום ששוני

"ניצחון לזכויות העובדים"

גם בתגובה של יו"ר ההסתדרות המכהן אבי ניסנקורן לבית המשפט, נטען כי יחימוביץ' ניהלה מערכה תקשורתית בעיקרה: "הבקשה שלפנינו היא 'הקרשנדו' של קמפיין תקשורתי מתוכנן ומוקפד המתנהל מזה מספר חודשים, ואשר כל-כולו מכוון לאפשר ליחימוביץ' 'פתח מילוט' לתרץ את הפסדה בבחירות".

נציגי ההסתדרות טענו עוד בדיון כי כבר מתחילת ספירת הקולות ועד שנספרו 30% מהקולות במועד שקדם להחלטת בית המשפט לעצור את הספירה, נשמר פער עקבי של 20% בין המועמדים לטובת ניסנקורן - מה שמעיד לכאורה כי לא היו הטיות משמעותיות במקומות מסוימים.

בא-כוחו של ניסנקורן טען כי יחימוביץ' ביקשה מהרגע הראשון שלא להציב קלפיות במקומות עבודה, מתוך הנחה כי רק בקלפיות הממוקמות באזורי המגורים העובדים יוכלו להצביע ללא לחצים לכאורה, והנה גם בקלפיות שבאזורי המגורים נרשם פער של 20% לטובת ניסנקורן - דבר השומט לכאורה את עיקר הטענה שלה.

השופט אורנשטיין הציע כאמור לחדש את ספירת הקולות על בסיס הפיקוח הקיים של ועדת הבחירות, ודחה את הבקשה של עו"ד לירז לקבוע מנגנונים נוספים לבידוד חלק מהקלפיות.

אורנשטיין האיץ ביחימוביץ' לקבל את הצעתו, לאחר שזו העדיפה לצאת להתייעצות של 10 דקות: "אנחנו בזמן פציעות, ואין לנו את הלוקסוס הזה. מאזן הנזקים מול עיניי. תגידו כן או לא, ואני מצפה אבל שתגידו לי כן בלי להתמקח".

יחימוביץ' התעקשה בכל זאת על התייעצות, ואחריה מסרה באמצעות בא-כוחה כי היא מקבלת מחד את ההצעה להמשיך בספירת הקולות, אולם מנגד מודיעה מראש כי בכוונתה לעתור לאחר התוצאות בכדי לפסול את מערכת הבחירות כולה. "חבל, אולי כדאי שתמתינו קודם לתוצאות", אמר על כך אורנשטיין.

למרות מורת-הרוח של יחימוביץ', כשיצאה אל התקשורת בתום הדיון, היא אמרה כי היא מברכת על החלטת בית המשפט, וכי ממילא הדרישה מאמש הייתה לעצור את ספירת הקולות ולא לבטל את המערכת.

בתום הדיון בבית המשפט אמר ניסנקורן כי "זהו ניצחון לזכויות של העובדים והגמלאים. זו מערכת הבחירות עם אחוזי ההצבעה הגדולים ביותר מאז שנת 1995. אני שמח שהניסיון להכשיל את הבחירות לא צלח. צריך לתת לציבור העובדים והגמלאים להביע את רצונו בקלפי".

את ניסנקורן ייצגו בדיון עורכי הדין אלון יואלי וינקי פפר, שותפים במשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. ההסתדרות יוצגה בידי עו"ד יהושע (שוקי) חורש, שותף בכיר במשרד ש. הורוביץ. 

אבי ניסנקורן / צילום: אבשלום ששוני
 אבי ניסנקורן / צילום: אבשלום ששוני