מכון גזית גלוב: מחירי הדירות עלו ב-2.3% ברבעון הראשון

זאת בשונה מהתמונה שהציגו הלמ"ס והשמאי הממשלתי ■ מדד המחירים של מכון גזית גלוב מבוסס על מתודת חישוב הדומה למדד קייס-שילר וכולל מדידת עסקאות חוזרות ■ מדריך מדד מחירי הדירות

סדקים בדיווחים על מגמה מסתמנת של ירידות מחירים בשוק הדיור המקומי: מדד מחירי הדירות של מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן, המבוסס על מדידת עסקאות חוזרות, הציג עליית מחירים בשיעור של 2.3% במחירי הדירות ברבעון הראשון של השנה. כך נודע ל"גלובס".

במשרד האוצר טורחים בשבועות האחרונים להציג תמונה ברורה של ירידות מחירים בשוק הדיור, על רקע הקיפאון בקצב העסקאות, הדרת המשקיעים והמתנת מחוסרי הדיור להגרלות לדירות מסובסדות במחיר למשתכן.

רק לאחרונה דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) כי בחודש פברואר ירדו מחירי הדירות (נתונים ארעיים שעוד עשויים להשתנות) ב-0.5%. במקביל, מחיר דירה ממוצעת בישראל - נתון שמושפע גם משינוי בתמהיל הדירות ואזורי הרכישה - ירד לפי הלמ"ס ב-2.9% ברבעון הראשון. בנוסף, דאגו באוצר "לחשוף" את מדד השמאי הממשלתי הראשי, ולפיו ירדו המחירים ברבעון הראשון ב-0.6%.

מדד המחירים של מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן במרכז הבינתחומי בהרצליה, המבוסס על מתודת חישוב הדומה למדד קייס-שילר האמריקאי ונועדה לנטרל עד כמה שניתן את השונות הקיימת בין דירה לדירה, הציג עליית מחירים ברבעון הראשון, אחרי עלייה בשיעור 5.9% במחירי הדירות בשנה שעברה (והתייצבות מחירים ברבעון הרביעי של 2016). חרף הקיפאון בעסקאות בשוק הדיור בעת האחרונה, ועל אחת כמה וכמה בעסקאות חוזרות שבוצעו באותן דירות בדיוק, במכון מציינים כי המדד התבסס על 180 עסקאות לפחות בכל חודש, כפי שדווחו לרשות המסים.

יתרה מכך, להערכת ד"ר אפרת טולקובסקי, מנהלת כללית של המכון, "בהינתן מה שראיתי בנתוני המכירות בשבוע האחרון ובחודש הקודם, יש לי יסוד להניח שגם בלמ"ס יעדכנו את נתוני פברואר כלפי מטה, והירידה לא תישאר ברמה שדווחה, בשיעור של 0.5%".