מנכ"ל המל"ג ימשיך בתפקידו - למרות שמונה למנכ"ל אונ' ת"א

גדי פרנק, שמונה לתפקידו לפני 8 שנים, הודיע במארס כי יפסיק לעסוק בענייני אוניברסיטת תל-אביב במסגרת המל"ג, לאחר שנענה בחיוב להצעה לשמש מנכ"ל האוניברסיטה

בעוד שעובדי מדינה נדרשים תקופות צינון ארוכות של שנה בטרם יוכלו לעבוד תחת גופים עליהם פיקחו, במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) נוהגים אחרת. מנכ"ל המועצה גדי פרנק ממשיך לשמש בתפקידו, למרות שיעבור בסוף השנה הנוכחית לתפקיד מנכ"ל אוניברסיטת תל-אביב.

המל"ג היא הרגולטור של המוסדות להשכלה גבוהה ומפקחת על פעילותם. בתוקף תפקידו מנהל פרנק גם את עבודתה של הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת), ועדת משנה של המל"ג שהיא הגוף אחראי על תקצוב מערכת ההשכלה הגבוהה במדינת ישראל ובכלל זה התקציב הרגיל של המוסדות האקדמיים וכן תקציב הפיתוח.

פרנק שמונה לתפקידו לפני 8 שנים בתקופתו של פרופ' מנואל טרכטנברג (שפרנק נחשב מקורב לו - ע"ב ור"ש) הודיע במארס כי יפסיק לעסוק בענייני אוניברסיטת תל-אביב במסגרת המל"ג, לאחר שנענה בחיוב להצעה לשמש מנכ"ל האוניברסיטה.

נושא הצינון של בכירי המועצה להשכלה גבוהה אינו מנוהל על-ידי נציבות שירות המדינה אלא על-ידי ועדת היתרים של המועצה. לפרנק אושרה תקופת צינון מקוצרת של 9 חודשים ובנוסף אושר לו "צינון פנימי" - הסדר חריג ושנוי במחלוקת שמאפשר לפרנק להמשיך לעבוד בתפקידו הרגיל ללא שינוי בתנאי שכרו - תוך התחייבות שלא יעסוק בענייני אוניברסיטת תל-אביב.

גורמים במערכת ההשכלה הגבוהה אמרו ל"גלובס" כי "מדובר במצב לא תקין" היות שגם אם אין לפרנק השפעה ישירה על ענייני אוניברסיטת תל-אביב - לא ניתן למנוע ממנו להיות מעורב בהחלטות שיש להן השפעה עקיפה - אך משמעותית - על ענייניה. "מאחר וכל המוסדות האקדמיים מתחלקים באותה עוגה תקציבית, ברור שלכל החלטה הנוגעת למוסד אקדמי כזה או אחר יש גם השפעה על אוניברסיטת תל-אביב" אמרו אותם גורמים.

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר בתגובה כי: "מרגע שעלתה האפשרות למועמדותו של מנכ"ל מל"ג לתפקיד מנכ"ל אוניברסיטת תל-אביב, הוצף ונבחן גם נושא הצינון כמתחייב. הנושא הובא לדיון בפני ועדת ההיתרים בראשות כב' השופט המחוזי בדימוס דוד בר-אופיר, אשר קבעה את תקופת ותנאי הצינון המתחייבים. הועדה החליטה על צינון של 8 חודשים, שבחלקו יהיה צינון פנימי. במסגרת כך, נקבע כי מנכ"ל מל"ג יימנע מכל מעורבות שהיא בנושאים הקשורים לאוניברסיטת תל-אביב ו/או לנושאים הקשורים במנכ"לי אוניברסיטאות, כמקובל לגבי כל הסדרי ניגודי העניינים במל"ג/ ות"ת".

באשר לנושא הצינון הפנימי יצויין כי הכרה בצינון פנימי מקובלת ורווחת במרבית פסיקותיה של ועדת ההיתרים של נציבות שירות המדינה ובהנחיות היועץ המשפטי לממשלה.

כן יובהר, כי בשונה ממשרדים ממשלתיים, סמכויותיו של מנכ"ל המל"ג מתייחסות לניהול מינהל התאגיד בלבד. באשר לחלוקת עוגת התקציב במערכת ההשכלה הגבוהה, סמכויות ההחלטה הסופיות, נתונות בידי מליאת ות"ת בה חברים 7 אנשי אקדמיה ונציגי ציבור.