"עולה רושם שמורחים את הליכי בקשת החנינה של שוקי משעול"

מחלקת החנינות: איננו כפופים לגורמי האכיפה, לרבות פרקליטות המדינה, ואיננו מחויבים לעמדותיהם

שוקי משעול / צילום: איל יצהר
שוקי משעול / צילום: איל יצהר

גורמים משפטיים העוקבים אחרי הליכי הטיפול המשפטי בשוקי משעול - מי שהיה יחד עם רפי רותם מראשי "קבוצת ה-15" של חוקרי רשות המסים שהתריעו על שחיתות פנימית בצמרת הרשות וביחידת החקירות הפנימית של מכס-מע"מ - אומרים כי מקריאת ההתכתבות של משעול ופרקליטו מנחם רובינשטיין בעניין בקשת החנינה שהגיש עם כניסתו לאחרונה לכלא לחודשיים, "עולה רושם שמורחים את הליכי בקשת החנינה".

לדבריהם, מהתייחסות הגורמים המקצועיים במשרד המשפטים העוסקים בבקשת החנינה, עולה רושם כאילו לגורמים אלה אין כלל התחשבות בבקשת החנינה, בנסיבות המיוחדות של משעול, כולל מצבו הבריאותי הקשה וכליאתו בכלא ניצן עם אסירים קשים; ומתעורר הרושם כאילו קיימת במשרד המשפטים גישה שלילית ונקמנית מכוונת כלפי משעול, שמטרתה לטרפד את בקשת החנינה.

טענה זו הוצגה בפני משרד המשפטים ובית הנשיא. "גלובס" שאל האם יש קשר בין יחס זה למשעול לבין עתירתו של שוקי משעול לבג"ץ בענין אי-העמדה לדין של רות דוד - שעל-פי עדותו של משעול הוא התבקש על-ידי עורך דין רונאל פישר להעביר אליה שוחד כאשר כיהנה כפרקליטת מחוז תל-אביב כדי שתפסיק הליכים משפטיים נגדו, אולם הוא סירב, והיא יזמה את ההליך המשפטי נגדו שבגינו הגיע לכלא - עתירה שבין היתר מופנית גם נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

תגובת בית הנשיא: "בקשת החנינה שבנדון הועברה על-פי הנוהל המקובל בטיפול בבקשות חנינה, לקבלת חוות-דעתה של שרת המשפטים והגורמים המקצועיים, בין היתר במשרד המשפטים, ותובא בפני נשיא המדינה לקבלת החלטה, כמקובל".

תגובת מחלקת החנינות במשרד המשפטים: "עמדת שרת המשפטים בבקשות חנינה, הכוללת את חוות-דעתה של מחלקת החנינות במשרד, היא חסויה ומועברת לעיונו של נשיא המדינה בלבד. מאחר שכך, לא נוכל להתייחס לתוכנה.

"למותר לציין כי מחלקת החנינות אינה כפופה לגורמי האכיפה השונים, לרבות פרקליטות המדינה (הרשאית לחוות דעתה בבקשות חנינה ממאסר), ואינה מחויבת לעמדותיהם. חוות-דעת המחלקה מגובשות תוך שקלול ואיזון כלל הנסיבות הרלוונטיות למקרה (התיק המשפטי, חומרת המעשים, הנסיבות האישיות, נפגעי העבירה ועוד), באופן מקצועי, בלתי תלוי ועצמאי".