דוח חופש המידע: עלייה של 55% בתלונות נגד גופים ממשלתיים

בשנת 2016 הוגשו 202 תלונות על משרדי ממשלה ורשויות שלכאורה לא קיימו את הוראות חוק חופש המידע ולא מסרו מידע לאזרחים ■ מדובר בעלייה משמעותית בכמות התלונות לעומת שנת 2015, אז הוגשו 130 תלונות

משרד הבריאות לוגו
משרד הבריאות לוגו

בשנת 2016 הוגשו 202 תלונות ליחידה הממשלתית לחופש המידע על משרדי ממשלה ורשויות שלכאורה לא קיימו את הוראות חוק חופש המידע ולא מסרו מידע לאזרחים. מדובר בעלייה של 55% בכמות התלונות לעומת שנת 2015, אז הוגשו 130 תלונות.

ועל מה מתלוננים האזרחים? על כך שהרשויות מתעלמות מהן. אחוז התלונות הגבוה ביותר - 86% - היה על אי-מתן מענה.

המשרד להגנת הסביבה "מככב" בראש טבלת המשרדים עליהם התלוננו האזרחים (18 תלונות הוגשו נגדו), ולצדו משרד התחבורה ומשרד הבריאות (16 ו-15 תלונות בהתאמה).

נתונים אלה ונוספים פורסמו היום (ב') במסגרת הדוח השנתי אודות יישום חוק חופש המידע לשנת 2016, אותו הגישה לממשלה שרת המשפטים, איילת שקד.

לפי הדוח, בשנת 2016 הוגשו לממשלה 6,659 בקשות חופש מידע, עלייה קלה ביחס שנת 2015, אז הוגשו 6,478 בקשות.

עוד עולה מהדוח כי למרות שטופלו כ-91% מהבקשות (עלייה של כ-6% משנת 2015), היקף המידע שנמסר דווקא קטן ב-7.5%. בעוד שב-2015 נמסר המידע ב-81% מהבקשות, ב-2016 נתון זה עמד על 73.5% בלבד.

השקופה ביותר: הרשות לכבאות

הדוח חושף אילו רשויות ציבוריות אינן מוכנות לחשוף מידע בפני האזרחים, ומי הרשויות הכי שקופות. הרשויות שבלטו לטובה במענה לבקשות לגילוי מידע על-פי חוק חופש המידע הן הרשות לכבאות והצלה, שמסרה מידע ב-99% מהמקרים; רשות המים והביוב, שמשרדיה מסרו מידע ב-95% מהבקשות; ורשות האוכלוסין וההגירה (92% מהבקשות). רשות המסים, הנחשבת לרשות לא שקופה בעליל, דווקא מסרה מידע מלא בכ-50% מהבקשות (ודחתה כ-36% מהבקשות).

והיכן ממוקמות מערכות "הצדק והמשפט" במדינה? משרד המשפטים מסר מידע מלא ל-30% מהאזרחים שפנו אליו בלבד, ודחה כ-40% מהבקשות; והנהלת בתי המשפט, המצטיירת כרשות שיש לה מה להסתיר, מסרה מידע מלא ל-19% מהמבקשים בלבד, תוך שהיא דוחה 45% מהבקשות.

שלוש הרשויות שמסרו את כמות המידע הנמוכה ביותר במסגרת בקשות חופש מידע, הן האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר), שמסר מידע ב-19% בלבד מהבקשות שהוגשו לו ודחה 78% מהבקשות (3% טרם טופלו); המשרד להגנת הסביבה (מסר מידע ב-24% מהבקשות); ומשרד הביטחון, שמסר לאזרחים מידע ב-36% מהבקשות.

הדוח עונה גם לשאלה - מה הכי מטריד את הציבור, ואיפה הוא מרגיש שהוא לא יודע מספיק - והתשובה לכך היא איפה "שכואב" - בתחום הבריאות. מהדוח עולה כי גם השנה הוגשה למשרד הבריאות כמות הבקשות הגדולה ביותר לחשיפת מידע בפני הציבור, המהווה כ-12% מכלל הבקשות שהוגשו לממשלה.

ב-2016 נרשמה גם עלייה של 112% בכמות הפניות שהוגשו למשרד הכלכלה (423), וכן נרשמה עלייה של כ-50% במספר הבקשות למידע שהוגשו למשרד הביטחון - רובן כאמור הושבו ריקם.