בורסת טורונטו מינתה נציג רשמי בישראל - מסמנת חב' היי-טק

בבורסת טורונטו זיהו בישראל הזדמנות משמעותית ומינו את יוסי בוקר להוביל את פעילות הפיתוח העסקי בארץ ■ יחד עם שון מקיבר, מנהל הלקוחות הראשי של הבורסה הקנדית, הם מסבירים מה יש להם להציע ליזמים וחברות מישראל

שון מקיבר (מימין) ויוסי בוקר / צילום: איל יצהר
שון מקיבר (מימין) ויוסי בוקר / צילום: איל יצהר

בזמן שהבורסה בתל-אביב מתחילה להתאושש לאט-לאט מבצורת ההנפקות ומנסה למשוך אליה חברות נוספות, בורסות אחרות ברחבי העולם ממשיכות לחזר במרץ אחר החברות הישראליות. אם בעבר החברות שהנפיקו מעבר לים בחרו באופן כמעט אוטומטי בנאסד"ק או בלונדון - היום מדובר גם על אוסטרליה, סינגפור, מסחר מעבר לדלפק בארה"ב ועוד. אחת הבורסות שמקווה להפוך לאופציה מועדפת לחברות מישראל היא הבורסה של טורונטו בקנדה, שהולכת צעד קדימה ואף ממנה בישראל נציג רשמי.

בבורסה של טורונטו (Toronto Stock Exchange) ובבורסה של טורונטו לחברות יזמיות (TSX Venture Exchange, TSVX) יש כיום שש חברות ישראליות או בעלות זיקה לישראל, בהן למשל חברת הנדל"ן גזית גלוב. הבורסה הגדירה את השוק הישראלי כיעד להתרחבות, ומינתה את יוסי בוקר, יזם ומנכ"ל היי-טק בעברו, להוביל את פעילות הפיתוח העסקי של הבורסות של טורונטו בישראל. בשבוע שעבר ביקר בארץ שון מקיבר, מנהל הלקוחות הראשי של הבורסה, שבא להיפגש בארץ עם יזמים, חברות ומשקיעים. יחד עם בוקר, השניים סיפרו בראיון ל"גלובס" מה יש לטורונטו להציע לחברות המקומיות.

"אנחנו פה בישראל כי זיהינו צורך של חברות לגייס כסף ולהשיג גישה להון נזיל גלובלי", אמר מקיבר. "לנו יש שתי פלטפורמות - TSX Venture שמתאימה לחברות קטנות יותר, ו-TSX שבה החברות היותר גדולות. מה שמעניין אותנו במיוחד זה הסקטור החדשני שחזק מאוד בישראל. יש פה כלכלת חדשנות חזקה, ואנו מרגישים שהחברות יכולות ליהנות מההון שקיים בפלטפורמה שלנו. יוסי מכיר היטב את השוק, את הצרכים ואת היזמים פה, והוא עוזר לנו להפיץ פה את המסר".

- יש לכם יעד מספרי, כמות חברות מישראל שתרצו שיגיעו להיסחר אצלכם?

מקיבר: "אנחנו מאמינים שיש מספר גדול של חברות שיכולות ליהנות מהרישום למסחר בטורונטו, אבל מבינים שזו השקעה לטווח ארוך ושלוקח זמן 'לחנך' את השוק. בכל מקרה ישראל היא הזדמנות משמעותית עבורנו".

מקיבר מציין שלא רק חברות טכנולוגיה מהוות יעד: "למעשה, הבורסה מגוונת מאוד בסקטורים, עם 29% מהחברות שמגיעות מהמגזר הפיננסי, 22% משאבי טבע ו-31% חברות צמיחה, כולל טכנולוגיה. יש מגוון רחב של תעשיות שאנחנו יכולים לתמוך בהן. גם תחום הבריאות הוא חלק מכלכלת החדשנות, ולכן גם הוא חשוב לנו".

לדבריו, "הפלטפורמה שלנו תתאים גם לחברות פרטיות וגם לכאלה שכבר נסחרות בישראל. לקנדה יש מבנה פיננסי יציב והשוק נתפס כמועט יחסית בסיכוני ליטיגציה, וכסביבה ידידותית לחברות. הן יוכלו לקבל גישה להון בינלאומי, משום שכיום 40% מהמסחר במניות בטורונטו מגיע ממשקיעים לא-קנדיים. יש לנו קשר חזק עם הון מארה"ב".

אם כך, למה לא להירשם מלכתחילה למסחר בארה"ב? לדברי בוקר, "בורסת טורונטו מציעה שלב ביניים לחברות שמעוניינות להיסחר בנאסד"ק. לדוגמה חברה עם שווי של כמה עשרות מיליוני דולרים שאולי עדיין לא מוכנה להיסחר בארה"ב, אך יכולה ליהנות ממסחר בטורונטו".

"הניסיון המוצלח - מתכון לצמיחה"

לחברות הקטנות יותר הבורסה מציעה את הפלטפורמה של TSVX, ולדברי בוקר מאות חברות שנסחרות ב-TSX הן "בוגרות TSVX", כולל חברות בעלות שווי של יותר ממיליארד דולר. "ב-TSVX חברה מקבלת תנאים נוחים יחסית מבחינת רגולציה ועלויות, במטרה שתוכל להתמקד בפיתוח העסק שלה", אומר בוקר.

- במה עדיפה הבורסה של טורונטו על הבורסה האוסטרלית, למשל?

מקיבר: "אנחנו מציעים את הפלטפורמה המוצלחת ביותר בעולם. אנו מציעים גישה לשוק ההון של צפון אמריקה, עם הון ונזילות ברמה שאולי אין לבורסות אחרות. ברור שלחברות יש הרבה אופציות לבחור מהן, והן צריכות לבחון את כולן, אבל הן צריכות לעשות 'שיעורי בית' כדי להבין את הבורסה שבה ייסחרו, סוגי החברות בה, סוגי המשקיעים, רמות הנזילות ועוד. לבורסה שלנו יש הצלחה רבה בסקטור החדשנות, ואנחנו מאמינים שהניסיון המוצלח יספק לחברות את המתכון לצמיחה. להירשם לבורסה רחוקה מהשוק זה לא יתרון אלא מכשול. אתה מחלק את המשאבים שלך בצורה שאתה צריך לטוס לצד אחד של העולם להיפגש עם משקיעים, ולצד השני של העולם לפגוש לקוחות".

מקיבר מוסיף שהרגולציה ידידותית יחסית, והבורסה עובדת מקרוב עם החברות במטרה לסייע להן לעמוד בתנאים הנדרשים. יתרון נוסף שהוא מזכיר הוא הסכם בין רשויות קנדה וארה"ב של רישום דואלי, שמאפשר להתחיל להיסחר בנאסד"ק בקלות יחסית וללא תשקיף.

נכון להיום, יש מאות חברות זרות שנסחרות בטורונטו, רובן מארה"ב. מקיבר מציין שהיום הבורסה מתמקדת במספר מדינות נוספות ובהן ישראל, כיעדים להתרחבות בינלאומית. יעד אחר הוא צ'ילה, ששם יש לבורסה הקנדית שיתוף פעולה רשמי עם הבורסה המקומית - "זה סוג היחסים שנשמח לקדם עם בורסות אחרות בעולם", אומר מקיבר.

- לחברות טכנולוגיה לא קשה היום להשיג מימון פרטי.

בוקר: "בפרספקטיבה שלי כיזם לשעבר שמכר את החברה שלו (RED-C שנמכרה בכ-45 מיליון דולר, ש'ח'ו'), אין ספק שהמימון הפרטי חשוב מאוד. יזמים רבים חושבים שמכירת החברה זה האקזיט הקל ביותר, אתה מקבל את הכסף ובורח לים. אך כשאתה מקים סטארט-אפ, זאת היצירה הגדולה ביותר של חייך אחרי משפחה וילדים. אתה משקיע דם, יזע ודמעות ולילות ללא שינה במשך שנים. חלק מהיזמים לא מודעים לריקנות שלאחר מכירת החברה, או להפיכה לחלק מארגון גדול ולפעמים בירוקרטי. לי זה היה שוק.

"יותר ויותר יזמים רוצים לבנות חברה גדולה. כשאתה בוחר בדרך של בורסה, אתה יכול לקחת קצת כסף ועדיין להמשיך לבנות ארגון שתהיה גאה בו. אנחנו פונים ליזמים שמאמינים בחברות שלהם ורוצים לקחת אותן לגבהים, להיות חברה של מיליארדים.

"מימון פרטי הוא חשוב, אבל בחירה להפוך לחברה ציבורית נותנת הרבה כוח ליזמים, בכך שהם פחות תלויים בקרנות. צריך פשוט למצוא את התזמון הנכון".

- איך הגעת לעבוד עם בורסת טורונטו?

בוקר: "לפני 10 שנים, חשבתי מה יהיה הצעד הבא לחברה שהקמתי וניהלתי, שכבר הייתה רווחית עם לקוחות גדולים וטכנולוגיה מצוינת. בדיוק הגיעו לישראל נציגים של בורסת טורונטו, ונפגשתי איתם בכנס שהם ערכו. הם אמרו שזאת חברה מצוינת ל-TSVX, והתחלנו תהליך רישום, נפגשנו עם בנקאים. זמן קצר אחר כך הגיע משבר הסאב-פריים, נהיה 'חורף גרעיני', הכל התפוגג. ב-2012 מכרתי את החברה, היה אקזיט נחמד ועבדתי כיועץ לסטארט-אפים. לפני שנה, אחד הבנקאים שהייתי איתו בקשר בעבר, הגיע לישראל ונפגשנו. הוא סיפר לי על כוונת הבורסה להתרחב בישראל, ואמרתי לו שהם צריכים מישהו בשטח. נפגשנו וההתאמה הייתה מושלמת: אני אמנם לא נרשמתי אז לבורסה, אבל 10 שנים אחרי אני מקווה לפצות על-ידי רישום חברות ישראליות רבות לטורונטו".

231 חברות זרות נסחרות בבורסת טורונטו
 231 חברות זרות נסחרות בבורסת טורונטו