תיק אלוביץ'-בזק: זה ייגמר, כנראה, בכתבי אישום

דעת אורח: תיק אלוביץ' הפך בן-לילה ל'תיק הדגל' החדש של רשות ניירות-ערך, ול"תיק חייו" של אלוביץ' ■ השלב הבא בקרב הגלדיאטורים הזה - הגשת כתבי אישום

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

איש-העסקים שאול אלוביץ', הוא בין הטוענים לכתר ראש המגזר העסקי בישראל, לאחר שהאוחז האחרון בתואר (בלתי רשמי) זה, נוחי דנקנר, הורד ממנו אל בירא עמיקתא של פשיטת-רגל והרשעה פלילית בעבירות כלכליות חמורות.

אלוביץ' הוא דמות ראשית בתעשיית התקשורת על שלל גווניה, בעיקר מאז השתלט במהלך עסקי בלתי שגרתי בהיקפו (למצער, בסדרי גודל ישראליים) על חברת בזק . השפעתו הכלכלית-עסקית הישירה, מכוח החזקותיו בחברות בעלות נפח עסקי מהותי למשק (בראשן בזק, וגם יס, פלאפון, וואלה ועוד), שאת שירותיהן צורכים כמעט כל אדם וגוף בישראל, ניכרת בכל הארץ. בנוסף, אלוביץ' נחשב למקורב לראש-הממשלה בנימין נתניהו, עד כדי כך שנאסר על נתניהו (עת כיהן כשר התקשורת) לעסוק בענייניו של אלוביץ' ובעניינים הנוגעים לחברות שבשליטתו.

אם כן, חקירתו על-ידי חוקרי רשות ניירות-ערך בחשדות לביצוע עבירות על חוק ניירות-ערך, אינה עניין של מה בכך. עם הפיכת החקירה לגלויה, הכריז ראש רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, כי בנושאי אכיפה אין הקלות ולא ניתנות "הנחות סלב". אולם צריך להיות תמים לחשוב, שההחלטה להעביר את החקירה לגלויה וזימונו של אלוביץ' לחקירות ממושכות, התקבלו לפי אותן אמות-מידה המכתיבות פעולות דומות כלפי אנשים אחרים, 'מן היישוב', אשר אינם מרכזים בידיהם עוצמה כלכלית (ואולי גם פוליטית) כה דרמטית.

בשלב זה, מהות החשדות כלפיי אלוביץ' (ואחרים סביבו) עודנה מעורפלת, ובכל מקרה יש לאחל לו שיצליח להפיג כל חשד לפעולות עברייניות מצדו. עם זאת, נראה ש"כללי המשחק" שלפיהם התנהל עד הפיכת החקירה לגלויה, השתנו.

ככל הנראה, חקירת הרשות קשורה בעסקאות בעלי-עניין, שבמסגרתן עברו כספים של הציבור (בין היתר) לכיסו הפרטי של בעל-השליטה בחברה. במקרה של אלוביץ', עסקאות אלה עמדו במבחן בית-משפט (אזרחי) וקיבלו את אישורו, אולם לא בלי ביקורת מצד בית-המשפט.

קשה שלא לעשות בעניין זה קישור לעסקת בעלי-עניין שבוצעה בימים שבהם היה נוחי דנקנר בשיא כוחו (הכלכלי והתדמיתי) - "עסקת גנדן", שבמסגרתה העביר חברה מפסידה, אשר הוא ערב לה אישית, לחברת אי.די.בי, במהלך שגרר הפסדים בחברה הציבורית בסך מאות-מיליוני שקלים. משום-מה, אז לא מצאה רשות ניירות-ערך לנכון, להתערב בעסקה.

במקרה של דנקנר, בהמשך הדרך, הפכו כיפוף הכללים לניתוצם ולמתיחת הגבולות לחצייתם. בכך לא שונה היה מרבים לפניו, שלאחר שנים שבהם ריכזו בידיהם עוצמה אדירה - כלכלית ו/או פוליטית - סברו שהחוקים התקפים לשאר האדם, אינם רלבנטיים לגביהם.

החלטת רשות ני"ע לבדוק את עסקאות בעלי-העניין במקרה של אלוביץ', ולפתוח בחקירה גלויה בקשר אליהן, אינה עניין של מה בכך, שכן שני הצדדים - אלוביץ' מצד אחד והרשות מנגד - אינם יכולים להרשות לעצמם להפסיד.

במקרה של אלוביץ' - הפסד יגרור נזקים כלכליים בלתי מבוטלים, ואולי (חלילה) אף הרשעה פלילית, אשר לאור מגמת ההחמרה עם מבצעי עבירות צווארון-לבן, סביר שתוביל לשלילת חירותו לתקופה לא קצרה.

מצד הרשות והעומד בראשה - לאור ביקורת תמידית מצד גורמים בשוק, על שהרגולציה והמגבלות על הפעילים בשוק ההון גוררת את שיתוקו ובריחת גופים ממנו, ברור שה"פצצה" שהוטלה בימים אלה, אינה יכולה להיגמר בקול ענות חלושה, אחרת תשמש תחמושת בידי הטוענים לרדיפה בלתי מוצדקת.

תיק אלוביץ' הפך בן-לילה ל'תיק הדגל' החדש של רשות ניירות-ערך, ול"תיק חייו" של אלוביץ'. שני הצדדים ירכזו לתיק את מרב ומיטב המאמצים בזירה המשפטית, כמו גם בתקשורתית ובזירות השפעה נוספות (לרבות כאלה שאינן חשופות לאור השמש).

תחזית: השלב הבא בקרב הגלדיאטורים הזה - הגשת כתבי אישום.

■ הכותב, עו"ד, מתמחה בדיני ניירות-ערך וצווארון-לבן