חנינה לתושב מאה שערים שהורשע בעבירות מס כשהפעיל משחטה

נקבע כי יואל קרויז, שהורשע בהעלמת הכנסות ונידון ל-5 חודשי מאסר, פעל בין היתר מתוך שילוב של התנהלות מוטעית, חוסר ידיעה ואי-הבנה של החוק - ולא רק מתוך בצע-כסף

ראובן ריבלין / צילום: שלומי יוסף
ראובן ריבלין / צילום: שלומי יוסף

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, החליט היום (ה') להעניק חנינה ליואל (יואליש) קרויז, תושב מאה שערים בירושלים שנשפט ל-5 חודשי מאסר בעקבות הרשעתו בעבירות מס שנעברו על-ידו כשהפעיל משחטה במאה שערים.

קרויז הוא אב ל-16 ילדים, ואשתו צפויה ללדת בימים אלה. החלטת הנשיא ניתנה בעקבות המצוקה המשפחתית הקשה, אשר מטעמי צנעת הפרט לא מפורסמת לציבור.

קרויז, יחד עם מראד טרוה, שהיה שותפו למשחטה במאה שערים בה בוצעו העבירות, הורשע בהעלמת הכנסות בהיקף 2 מיליון שקל בשנים 2011-2008, לאחר שהשניים כלל לא נרשמו ברשויות המס ולא הגישו דוחות למס הכנסה ולמע"מ.

לטענת קרויז במהלך המשפט, הוא רק סייע בניהול המשחטה כשליח ציבור, וזאת לבקשת תושבי מאה שערים לאחר שהיא נקלעה לחובות ונסגרה. שירות המבחן התרשם כי קרויז אכן ראה בפעילותו עניין קהילתי פנימי, ולצד זאת עמדה נוקשותו האידאולוגית נגד המדינה. קרויז טרם הסיר את מחדליו, לא הגיש דוחות ולא שילם את חוב המס.

שופטת בית משפט השלום בירושלים, שרון לארי-בבלי, ציינה בגזר הדין כי אכן התרשמה שקרויז הפעיל את המשחטה - הקיימת מזה כ-100 שנה - מתוך מניע אידאולוגי-דתי ועל-מנת להבטיח מזון כשר לתושבי השכונה. על-פי התרשמותה אם היו לו מניעים כלכליים, הרי שהם היו משניים. מעשי הנאשמים, קבעה, לא נבעו רק מתוך בצע-כסף.

נקבע כי קרויז פעל מתוך שילוב של התנהלות מוטעית, חוסר ידיעה ואי-הבנה של החוק - לצד היתממות והתעלמות ממערכת החוק.