רשת חנויות למוצרים טבעוניים בלבד הושקה בשוק הכרמל בת"א

רשת "הגל הירוק" תמכור בשלב זה מוצרים תוצרת הארץ בלבד ומותג פרטי הכולל עשרות מוצרים, בהם גלידות, גבינות ומוצרי קמח, שמייצרת קהילת העבריים מדימונה ■ היזמים שואפים להגיע לנתח של 20% מהשוק הטבעוני בארץ

אילון זקצר / צילום: ליגרף עיצובים
אילון זקצר / צילום: ליגרף עיצובים

"הגל הירוק", רשת סופרמרקטים טבעונית חדשה, יוצאת היום (ב') לדרך. בשלב זה השיקה הרשת סניף ראשון בשוק הכרמל בתל-אביב, אולם התוכנית כוללת פתיחה של 4 חנויות נוספות עד סוף 2018 ומכירה מקוונת בעתיד. החזון הוא להציע מוצרי מזון טבעוניים בלבד במחירים הוגנים.

מאחורי הרשת עומדים שני יזמים: אילון זקצר, ששימש כיבואן ומפיץ למוצרי מזון לשוק המוסדי (בתי מלון, קייטרינג, אולמות וגני אירועים), ולאחר שבנו הטבעוני חשף אותו לעולמות הללו, פיתח תפריט טבעוני לשוק המוסדי. אל זקצר חבר רפאל אברהם, חובב קולינריה ששימש בעבר כמנהל רשת החנויות למזון אסייתי "מזרח ומערב".

"הגל הירוק" נולד בהשראת רשת הסופרמרקטים הטבעונית הגרמנית Veganz, בעלת סניפים בברלין, פרנקפורט והמבורג. היזמים מבטיחים להציע מחיר נמוך יותר מהמתחרים, מוצרים תוצרת הארץ בלבד (בשלב זה) והבטחה כי המזון הנמכר בה בטוח לצורכני הטבעונים. בשלב הבא הוא אף יישא תו "הגל הירוק", שמבטיח שאין בו רכיבים מעולם החי. לאור לחץ של טבעונים הדוגלים בכך שאין לצרוך מוצרים המכילים דבש, הוצאו מוצרים כאלה מהמגוון.

ספקי הרשת יהיו חתומים על אמנה במטרה להבטיח את "הכשרות" הטבעונית של המוצרים. "בתי המסחר בישראל מציעים מוצרים טבעוניים גם עם מוצרים שאינם טבעוניים למהדרין. התו שלנו יאפשר ללקוחות להיות בטוחים ב-100% כי המוצר טבעוני", אמר זקצר והוסיף כי "הטבעונות נתפסת כשיטת תזונה יקרה, בעיקר כי המתחרים מתייחסים ללקוחות הטבעוניים כאל קהל שבוי, ומתח הרווחים במוצרים רבים גדול משמעותית מהמקובל בקמעונאות ומשקף אי-הוגנות בסיסית".

ב"גל הירוק" גם מבטיחים ליישם אסטרטגיה של סחר הוגן כלפי הצרכנים באמצעות מרווחים "לא חזיריים", כדברי אברהם. "קחי למשל גלידה טבעונית, שרק יצרנית אחת מציעה במחיר גבוה מאוד. אנחנו נשבור את השוק הזה עם מחירים הוגנים. טבעונות לא צריכה להיות יקרה. כרגע אין לנו כוח קנייה משמעותי, אבל החשיפה שיצרנים קטנים יכולים לקבל תביא גם אותם לתרום למחירים נמוכים יותר".

בעתיד הם מתכננים גם לייבא מוצרים מאירופה ומאסיה ולהרחיב את ההיצע ואת התחרות. את המוצרים המיובאים יציעו להפצה גם ברשתות המזון.

"גישת הסחר ההוגן באה לידי ביטוי גם במערכת היחסים עם הספקים והיצרנים הטבעוניים, הנמצאים תחת מכבש הלחצים של הרשתות הגדולות. נהווה בית ובעיקר הזדמנות עסקית עבור יצרנים קטנים שהרשתות והחנויות הרגילות לא נותנות. מוצרים שפחות נמצאים ברשתות שיווק", הוסיף אברהם.

בין המחירים ברשת, סילאן 900 מ"ל, שנמכר ב-18 שקל ב"גל הירוק" ובכ-24 שקל ברשתות המתחרות; ופסטה אורגנית של "אדמה", המוצעת ב-7.50 שקלים לעומת כ-10 שקלים אצל המתחרים.

מוצרים נוספים כוללים חלב סויה במחיר של 10 שקלים לליטר - בדומה לרשתות הגדולות; חמאת בוטנים סקיפי ב-12 שקל לעומת כ-16 שקל ברשתות, וסייטן גולמי ב-27 שקל ל-500 גרם (5.4 שקלים ל-100 גרם) - מוצר שנמכר במחיר נמוך יותר ב"ניצת הדובדבן" (כ-3.2 שקלים ל-100 גרם).

ברשת שוקדים על הגדלת המגוון של המותג הפרטי, המונה כעת 8 סוגי גלידה, גבינות סויה, מאפים, פשטידות, מוצרי טופו וסייטן, תחליפי בשר, מוצרי קמח, עוגות ועוגיות ועוד ויציע בשורת מחיר לצרכנים. המותג לא יימכר במקומות אחרים, ומי שמייצר אותו הוא קהילת העבריים מדימונה. הרשת מתכוונת בהמשך גם לשלב מוצרי קוסמטיקה וטיפוח.

החנות הראשונה משתרעת על שטח של 100 מ"ר, בלב-לבו של שוק הכרמל בתל-אביב ולא רחוק מסניף "ניצת הדובדבן". "מבחינתנו 'ניצת הדובדבן' או רשתות טבע אחרות כמו טבע קסטל הן לא המתחרות. הן חנויות טבע שמוכרות מוצרים גם לצמחונים, כמו ביצים, וחלק גדול מהפעילות שלהם הוא בתוספי תזונה וויטמינים - תחום שלא נרצה להיכנס אליו", מסביר זקצר.

- מדוע יש צורך לבדל את המוצרים הטבעוניים?

"בסופרמרקט כל מוצר מזון טבעוני מצריך בדיקה שהוא אכן עומד בקריטריונים. אנחנו מרכזים את כל המבחר בחנות אחת, ולא צריך להתחיל לחפש בסופר במחלקות השונות מוצר אחד או שניים טבעוניים. אין לנו מתחרה בסגמנט הזה".

המגוון בחנות כולל כ-4,000 מוצרים המחולקים לפי ארצות וסגנונות בישול. היות שהסניף ממוקם בשוק, אין פירות וירקות טריים, אולם בסניפים הבאים - שמיקומם עדיין לא נחשף - תשולב גם תוצרת זו. שאיפת השניים היא להגיע לנתח של 20% מהשוק הטבעוני בישראל.

- האם יושם דגש על מוצרים אורגניים או בריאים יותר?

"אנחנו לא מוכרים בריאות או מוצרים אורגניים במודל שלנו. הדגש הוא על מוצרים טבעוניים".