איגוד ערים לאיכות הסביבה: להחמיר תנאי הרישיון של קצא"א

לטענת איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, המהלך נועד לצמצם למינימום את פליטת המזהמים בעת טעינת ופריקת אוניות בנמל הימי של החברה

מתקן של קצא"א באשקלון / צילום: איל יצהר
מתקן של קצא"א באשקלון / צילום: איל יצהר

איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון דורש להחמיר את תנאי רישיון העסק של חברת קצא"א, על מנת לצמצם למינימום את פליטת המזהמים בעת טעינת ופריקת אוניות בנמל הימי של החברה. נציגי האיגוד דרשו בשימוע שהתקיים במשרד להגנת הסביבה, כי החברה תפעל מיידית להתקנת מערכות למישוב אדים, המונעות שחרור אדים רעילים בממשק שבין צינורות המקשרים הימיים של קצא"א ובין צנרת אוניות הדלק.

השימוע התקיים בהמשך למכתב ששלח ב-22 ביוני ברוך ובר, מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, למ"מ מנכ"ל קצא"א, איציק לוי. ובר כתב כי "התקבלו לאחרונה תלונות ציבור רבות, שעניינן מפגעי ריח קשים... מהמידע הקיים בידינו ועל פי ניתוח שערכו גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, עולה כי מקור מפגעי הריח לכאורה בטעינת אוניות על ידי חברת קצא"א... בתאריך 18 במאי התקבלו תלונות ציבור מהיישוב זיקים; בתאריך 12 ביוני התקבלו תלונות ציבור מהיישוב נתיב העשרה".

בהמשך כתב ובר כי מהמידע שבידי המשרד, במקביל לזמני התלונות התבצעה טעינת אוניות בדלקים. עוד כתב ובר כי דגימת אוויר שלקח כונן סביבה מהאיגוד בזיקים ב-18 במאי, העלתה ריח חריף של דלק. "תוצאות הדגימה הצביעו על נוכחות מזהמים, שמקורם לכאורה מפליטת גזי דלק ו/או שריפה, כגון בנזן, ציקלוהקסן, הפטן, הקסן וטולואן". ובר הבהיר כי העבירה על חוק מניעת מפגעים עלולה להביא לפתיחת חקירה פלילית.

בפברואר השנה הורה המשרד להגנת הסביבה לקצא"א להתקין מתקני ניטור אוויר. קצא"א, המעוניינת להקים 8 מכלי אחסון חדשים לדלקים, קיבלה עידוד נוסף לפעול בנושא גם לנוכח דרישה בוועדה המחוזית דרום, כחלק מהדיונים על המכלים החדשים. בסוף מאי האחרון החל הניטור הרצוף של האוויר באזור חוות המכלים.

כצעד משלים לניטור ביקשה בשימוע בשבוע שעבר מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות סביבה בנפת אשקלון, כי קצא"א תעביר דיווח בזמן אמת על כל הפריקות והטעינות של אוניות בשטחה. מטרת הדרישה היא לאפשר הצלבה בין זמני הפריקה והטעינה לממצאי הניטור ולתלונות תושבים. עד להתקנת מערכות מישוב האדים, דורשת אמיתי להימנע מפריקת וטעינת אוניות כאשר הרוחות נושבות לכיוון יישובי האזור.

מקצא"א נמסר: "קצא"א קובעת כי מתחומה לא נפלטים שום חומרים מסרטנים ואיגוד ערים מטעה את הציבור משיקולים זרים. בקצא"א הוקמה ופעלה תחנת ניטור כבר לפני כשנה ובשבועות האחרונים התחילו לפעול עוד שתי תחנות חדשות באזור אשקלון, המנטרות את איכות האוויר בעיר 24/7.

"תוצאות ניטור איכות האוויר מצביעות כי בסביבת קצא"א רמת פליטות נמוכה באופן משמעותי מהמינימום המוגדר בתקני איכות האוויר המחמירים ביותר. המקור של רובם המכריע של הריחות המדווחים אינו בקצא"א, והדבר הובהר למשרד להגנת הסביבה באופן מפורט בשימוע. אנו ממליצים לאיגוד ערים לקיים עבודה יסודית על מנת למצוא את מקור הריח האמיתי, במקום להפיץ הודעות מופרכות לעיתונות".