אי של יציבות: העלאת הריבית בארץ הופכת לתרחיש ריאלי

בעוד העולם סוער מדרמות מארה"ב ועד איטליה, רמת האבטלה הנמוכה בישראל והשקל החזק ממשיכים לתמוך בביקושים מקומיים שמחזקים את החברות במשק

שקלים / צילום: תמר מצפי
שקלים / צילום: תמר מצפי

למרות עליית אי הוודאות בעולם בתקופה האחרונה, בצל הברקזיט בבריטניה והבחירות לנשיאות ארה"ב באמצע וסוף השנה שעברה, מערכות הבחירות באירופה וקריסת הבנקים באיטליה, משקיעים רבים מחפשים אפיקי השקעה מחוץ לישראל מסיבות שונות, כמו תשואה גבוהה יותר או פיזור סיכונים. אלא שהנתונים הכלכליים בישראל תומכים בהשקעה במשק הישראלי, שמאופיין בכלכלה חזקה ויציבה.

המשק הישראלי מאופיין בשיעורי צמיחה נאים סביב 3%-4% בשנה, מהמובילים בקרב המדינות המפותחות והמתפתחות.

דו"ח ארגון ה-OECD הציג תחזית אופטימית לצמיחת המשק הישראלי בשנים 2017-2018, בשיעור של 3.25%. ה-OECD צופה כי בזכות החוסן המתמשך בשוק העבודה, צפויה עלייה בהוצאה לצריכה הפרטית, שתהווה מנוע צמיחה משמעותי וכי האינפלציה צפויה לעלות בהדרגה ולעמוד על 2% עד 2018.

במידה שהתרחיש המתואר אכן יתממש, ככל הנראה נתחיל לראות עלייה הדרגתית בריבית במשק. עם זאת, הדבר ייארך זמן ויתרחש רק בשנה הבאה. שיעורי האינפלציה בישראל נמוכים ונמצאים מתחת ליעד של בנק ישראל. האינפלציה הנמוכה, בשילוב עם המשך מגמת התחזקות השקל מול סל המטבעות, מצביעים על סבירות גבוהה כי הריבית הנמוכה במשק תיוותר על כנה בשנה הנוכחית, וזאת למרות עליית ריבית הדרגתית בארה"ב.

נאוי ופנינסולה מחכות לעליית הריבית

הבורסה בת"א לרוב משקפת את מצב הכלכלה היות ורוב החברות הנסחרות בה פועלות בישראל ומושפעות ממצב המשק, למשל חברות אשר עוסקות בתחום אשראי החוץ בנקאי כמו אחים נאוי ופנינסולה.

מבין חמש החברות הנסחרות בבורסה בסקטור זה, אחים נאוי מחזיקה בתיק הלקוחות הגדול ביותר - יתרת האשראי עומדת על כ-1.8 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון לשנת 2017 ואחריה פנינסולה, עם תיק לקוחות שבו יתרת אשראי של כחצי מיליארד שקל, ואס.אר אקורד, עם כ-235 מיליון שקל. ככל שקצב צמיחת המשק גבוה יותר, כך החברות נהנות מביקוש רב יותר לאשראי.

מקורות המימון של חברות אלה הם בעיקר הלוואות בנקאיות ואג"ח. כלומר, הרווח של החברות נגזר ממרווח ריבית, בין הריבית שנגבית מלקוחות לבין הריבית המשולמת לבנקים ולבעלי האג"ח. חברות המימון החוץ בנקאיות מהוות פתרון בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים שמחפשים מקורות אלטרנטיביים לבנקים. הסיכון העיקרי של החברה הוא סיכון אשראי, שהיא לא תצליח לגבות כסף מכותב השיק. נאוי היא בעלת ההוצאה לחובות מסופקים הנמוכה ביותר מבין המתחרות, 0.73% נכון לרבעון הראשון של 2017, אך עדיין גבוהה יותר משיעור ההוצאה של בנקים, שנע בין 0.2% ל-0.5%. במידה שהריבית במשק תחל לעלות, המצב ייטיב עם החברות הללו והן יוכלו לפתוח את מרווחי הריבית ולגבות ריבית גבוהה יותר מהלקוחות.

אלקטרה פורחת

דוגמה נוספת לחברה שנהנית מהצמיחה במשק הישראלי, היא אלקטרה מקבוצת אלקו. החברה פועלת בחמישה מגזרים בישראל ובחו"ל, אך מגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בישראל הוא הפעילות העיקרית שלה ומניב מעל ל-60% מהכנסותיה. החברה מתמקדת בכל "מחזור החיים" של הפרויקט - מתן פתרון כולל ללקוחותיה, תחת קורת גג אחת, להקמה, ניהול והפעלה של פרויקטים בתחום הבנייה, התעשייה והתשתיות, ופיתוח והקמת נדל"ן בייזום.

החברה נהנית מצמיחה בצבר הזמנות, שחצה ברבעון הראשון של 2017 את רף ה-10 מיליארד שקל, לעומת 9.4 מיליארד שקל בסוף שנת 2015, שנובע מהגדלת הבנייה בישראל (חלק מהפרויקטים מתוך תוכנית "מחיר למשתכן") ומהשקעות גדלות בתחום התשתיות בישראל בעקבות עלייה בתקציבי הממשלה לפיתוח התשתיות, כגון כבישים, מחלפים, הרכבת הקלה וכו'. מתחילת השנה החברה זכתה במכרז של משרד הביטחון להקמת בסיס אימונים לצה"ל ובמכרז של המחיר למשתכן ברעננה, מה שצפוי להגדיל את צבר ההזמנות שלה.

אמנם, ת"א 125 הוא המדד המייצג והחשוב ביותר של הכלכלה הישראלית, אך רק כמחצית מהחברות בו מוטות למשק הישראלי ויתר החברות פועלות בעיקר בחו"ל. לעומת זאת, במדד ת"א 90 כשני שליש מהחברות מוטות למשק המקומי. בשלוש שנים האחרונות מדד ת"א 90 הוביל בעליות. מתחילת השנה ועד סוף חודש מאי 2017 המדד הציג ביצועי יתר, למעלה מ-18% על מדד ת"א 125. בחודש האחרון מדד ת"א 90 החל בהיפוך מגמה כלפי מטה כתוצאה ממימוש רווחים של משקיעים כשירד בכ-6%, לעומת מדד ת"א 125 שנותר ללא שינוי מהותי. כתוצאה מכך שני המדדים נסחרים ברמת מכפילים זהה של כ-17.

לסיכום, כלכלת ישראל מפגינה וצפויה להמשיך להפגין חוזקה מול מדינות רבות בעולם. רמת האבטלה הנמוכה והשקל החזק, ממשיכים לתמוך בביקושים מקומיים גבוהים שמחזקים את החברות הפועלות במשק. המעוניינים להיחשף לחברות אלה, יכולים לעשות זאת באמצעות החזקה פרטנית או בקניית המדד על מנת לפזר סיכונים באמצעות תעודת סל העוקבת אחריו.

■ הכותבת היא אנליסטית באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

חגיגה מקומית
 חגיגה מקומית