הוד השרון: 6 מתחמי התחדשות עירונית ממתינים לתוכניות

תוכנית המתאר בהוד השרון נמצאת בשלב ההתנגדויות, ובינתיים שישה מתחמים שהעירייה עצמה סימנה לפינוי-בינוי תקועים עד להודעה חדשה ■ הדיירים: "שכונה כזאת לא יכולה להתקיים במאה ה-20"

הבניין ברחוב בן גוריון /  צילום: איל יצהר
הבניין ברחוב בן גוריון / צילום: איל יצהר

לאחרונה עסקנו כאן במוסף הנדל"ן בתוכנית המתאר של הוד השרון, שנמצאת נכון להיום בוועדה המחוזית. התוכנית נמצאת בשלב ההתנגדויות, ולא פחות מ-1,800 התנגדויות שונות הוגשה לוועדה המחוזית.

בשל ההמתנה לתוכנית המתאר, מתחמי התחדשות עירונית לפינוי-בינוי וגם תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה אינם יכולים להתקדם. מדובר בשישה מתחמים שונים, בחלקים שונים של העיר, עם פוטנציאל בינוי של מאות יחידות דיור חדשות, ולא פחות חשוב מכך, בדירות ישנות בבניינים רעועים שכדאי לחזק או להרוס ולבנות מחדש.

ששת המתחמים פזורים באזורים שונים בעיר. שני מתחמים מקדמת חברת אשדר, מול הדיירים. מתחם אחד ברחוב משה שרת כולל היום 150 דירות, ומתחם שני, ברחוב בן גוריון, כולל 76 דירות ישנות. שני הפרויקטים יחד צפויים להניב כ-400 דירות חדשות על פי התוכניות המוצעות. מתחם נוסף שנמצא באותה רשימה הוא מתחם הרשות, ברחוב הרשות, שאותו מקדמת חברת אאורה. מתחם זה כולל נכון להיום 56 דירות ישנות ועל פי התוכנית צפוי לכלול כ-200 דירות חדשות. המתחם נוסף ממוקם ברחוב הבנים ורחוב סולד, מתחם אותו מקדמת קבוצת לוינשטיין וכולל היום 80 דירות ישנות עם פוטנציאל בינוי של כ-300 דירות חדשות. בשני מתחמים נוספים הדיירים קידמו בעצמם את התוכנית: האחד ברחוב יסוד המעלה, ובו 24 דירות ישנות, והשני מתחם התחייה ברחוב התחייה וברחוב הדרים, הכולל 68 דירות ישנות. במתחמים אלו מתקשים היום הדיירים להעריך מה תהיה התמורה הסופית.

בהוד השרון קיימת תוכנית שהכינה העירייה מכוח סעיף 23 לתמ"א 38. התוכנית מתייחסת להתחדשות העירונית בכלל העיר והעירייה סימנה מתחמים שבהם יינתנו זכויות בנייה. גם ששת המתחמים התקועים סומנו באותה תוכנית, אך מאוחר יותר התברר שהיא אינה תואמת את תוכנית המתאר שמקדמת העירייה.

"גרירת רגליים ומסמוס החלטות"

היזמים מתארים תקופה ארוכה שבה התנהל דו שיח עם העירייה: "הצגנו את הדברים בעירייה, וקיימנו פגישה והצגנו החלופות התכנוניות", אומר בכיר באחת החברות, "זה נכון לגבי כל ששת המתחמים. נוצרה הבנה בין היזמים לבין העירייה לאיזו חלופה הולכים. היה סיכום שזה מה שנגיש למקומית וזה יבוא לאישור ואז יהיה אפשר להתקדם. אבל בהמשך, חלק מהמתחמים הגישו תוכניות לוועדה לאישור, ונענו בשלילה. למרות ההבנות שהיו".

בחברה אחרת מספרים סיפור דומה: "במסגרת כל הדיונים שנערכו, כולל פגישות ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית עם נציגות רחבה מבעלי הדירות והבטחה מצדם לקידום הפרויקט, נתקלים בסופו של דבר בגרירת רגליים, מסמוס וקבלת החלטות הנוגדות את ההצהרות. היו כאן הוצאות של מאות אלפי שקלים על החתמות ועוד דברים לקידום הפרויקט. וכלום לא זז. נראה שהחליטו לא להחליט.

"המציאות עכשיו היא שתוכנית המתאר מתנגשת עם התוכנית שאושרה להתחדשות עירונית בעיר ואף אחד לא יודע מה לעשות. אנחנו לא יכולים ללכת לוועדה מחוזית כי תוכנית המתאר רצה, ויגידו לנו שם שהם לא יכולים לטפל".

לא רק היזמים שמקדמים את התוכניות נשמעים מיואשים, אלא גם בעלי הדירות במתחמים הללו. איתן ארם, מנציגות מתחם יסוד המעלה, מספר: "אנחנו אחד משישה מתחמים שנקבעו בתוכנית ההתחדשות העירונית שהעירייה אישרה וקידמה ביוזמתה. זה לא היה רעיון שלנו. זו תב"ע מאושרת. אבל עכשיו העירייה אומרת שלמרות התב"ע המאושרת הם לא יאשרו את התכנון הפרטני עד שתוכנית המתאר תאושר".

"אנחנו נאלצים להילחם בעירייה"

עוד מספר ארם כי בעלי הדירות שוקלים כעת להגיש ערר על ההחלטה של העירייה שלא להתייחס לתוכנית המאושרת: "האמירה שהם לא מוכנים להתייחס לתב"ע המאושרת היא אמירה שאין לה בסיס. אנחנו שוקלים ללכת עם זה לוועדת הערר. אני לא בטוח שהיא חוקית. תוכנית המתאר דורסת את הפרויקט שלנו. היא מטילה מגבלות שלא מאפשרות ליישם את התוכנית אצלנו. מגבלת גובה למשל. על זה גם הגשנו התנגדות לתוכנית המתאר. העירייה יצרה סחבת, לא אומרים כלום, מבחינתם הכל טוב ויפה והתוכנית מתאימה".

ארם, כמו בעלי דירות אחרים במתחמים השונים, מסביר שגם לעירייה צריך להיות אינטרס לחדש את הבניינים הישנים: "אנחנו גרים ב-24 דירות בבניין רכבת של שלוש קומות וארבע כניסות. מצב המבנה בכי רע, מתקלף ובטון שבור. בטון מסביב לעמודים נפל ורואים את הברזלים. גם זה צריך להיות שיקול של העירייה, לעזור לאוכלוסייה הקיימת. אבל אנחנו נאלצים להילחם בעירייה במקום שתהיה יחד איתנו. לאחרונה נוצר קשר עם הוועדים האחרים, תכננו אולי לנסות ולפעול בכל מיני דרכים. לפנות אולי למשרד הבינוי והשיכון כדי לנסות ולדבר איתם וגם מנסים לקבוע פגישה עם ראש העיר. הייתה אמורה להיות פגישה אבל היא בוטלה ברגע האחרון, אחרי שנמסר לנו שראש העיר לא יכול להיפגש איתנו בגלל שהגשנו התנגדות לתוכנית המתאר".

שלמה נווה מוביל יחד עם מוטי אקשטיין את התארגנות הדיירים במתחם בן גוריון משאבים, שבו חתמו בעלי הדירות על הסכם עם חברת אשדר לפני מספר שנים. "מדובר בבנייני רכבת משנת 1964 וחלקם פשוט מתפוררים. רואים את הברזלים בכל מיני מקומות. יש עכברים, המצב לא טוב", כך נווה, "אנחנו מארגנים את התושבים כבר הרבה שנים, והתושבים רוצים את הפרויקט. ברגע שמצאנו את אשדר שתקדם את הפרויקט, למעלה מ-80% מהדיירים חתמו תוך פחות משנה. הבעיה היא שעכשיו כולם מחכים לעירייה שלא מבינה ששכונה כזו לא יכולה להתקיים במאה ה-21. נפגשנו עם נציגי המתחמים האחרים, ושמענו את אותם הסיפורים. זה מאוד מרגיז ובעלי הדירות זועמים אבל לא יודעים מה לעשות".

נווה מספר כי לפני שנים פנו לחברות גדולות שיקדמו אפשרות להתחדשות עירונית במתחם וחלקן לא הצליחו להתקדם בגלל אי הוודאות: "פנינו לחברות הגדולות במשק, כי רצינו שהפרויקט באמת ייצא לפועל ושלא תגיע חברה קטנה שלא תצליח לקדם התוכנית. אבל חברות שהיינו איתן בקשר, חברות גדולות, ראו את היחס של העירייה ופשוט ברחו. באשדר הצלחנו להגיע להסכם חתום וכתוב ואנחנו חוששים שעכשיו זה יתפוצץ בגלל התנהלות העירייה".

"שיתוף ציבור יהרוג את התוכניות"

בנקודת הזמן הזו, בזמן שתוכנית המתאר לעיר נמצאת בשלב שמיעת ההתנגדויות בוועדה המחוזית, וחלק מהיזמים הגישו התנגדויות בעצמם, החליטו בינתיים בעירייה כי בגלל ההתנגדויות לתוכנית המתאר נוצר צורך לעשות שיתוף ציבור לגבי הפרויקטים.

בחברות הנדל"ן שמקדמות את התוכניות מתקשים להבין את התועלת בכך כעת. בכיר באחת מהחברות אמר לנו: "לעשות שיתוף ציבור אחרי שכבר יש תוכניות שהעירייה אישרה? יש פרויקט אחד עם תב"ע מאושרת. מה יעזור עכשיו שיתוף ציבור? היו צריכים לעשות את זה הרבה לפני כן". גורמים אחרים טוענים שעד כה לא נמסר מועד לשיתוף הציבור.

ארם: "עכשיו רוצים גם שיתוף ציבור וזה יהרוג את התוכניות לעוד שנתיים. השיתוף ציבור הזה נועד לדעתי למשוך זמן כי הם מבינים שיהיה להם קשה להעביר את תוכנית המתאר. אולי רוצים למשוך זמן עד הבחירות".

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה כי: "עיריית הוד השרון לא עצרה את קידום תוכנית פינוי-בינוי בעיר אלא להיפך. העירייה תומכת בתהליכי התחדשות עירונית ולגבי ששת המתחמים אף נערכת בימים אלו להליך שיתוף ציבור, שיכלול את הפרויקטים ומגמות התכנון בסביבתם. בהליך ישותפו דיירי המתחמים וכן תושבי הסביבה הסמוכה". לגבי מועד שיתוף הציבור, בעירייה השיבו כי הודעה על כך תתפרסם בקרוב.