מס דירה שלישית: המדינה מסכימה לדחות הדיווח לספטמבר

עמדת המדינה הרשמית היא שאין לדחות את המועד, אך במקביל נכתב כי בשל הנסיבות מנהל רשות המסים מתכוון להאריך המועד עד ספטמבר - "בכפוף להחלטת ביהמ"ש"

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

המדינה, באמצעות הפרקליטות, העבירה היום (ה') את תגובתה לבג"ץ בכל הנוגע לדחיית מועד הדיווח במס ריבוי דירות (מס דירה שלישית).

במסגרת תשובתה של המדינה לבית המשפט, שהוגשה בידי עורכי הדין שוש שמואלי ורן רוזנברג מהפרקליטות, נכתב כי עמדתה הרשמית היא שאין להאריך את מועד הדיווח, אך במקביל מציינים בפרקליטות כי בשל הנסיבות שנוצרו, "בדעת מנהל רשות המסים להאריך את המועד האחרון להגשת הדיווח וביצוע תשלום המס עד ליום 1.9.2017, והכול כמובן בכפוף להחלטת בית המשפט הנכבד".

כך נוצר למעשה מצב בו המדינה מגלגלת את ההחלטה לפתחו של בית המשפט, שיצטרך עכשיו להכריע האם התאריך, שנקבע לסוף החודש הנוכחי (יולי), אכן יוארך בחודשיים עד תחילת ספטמבר.

עוד נקודה מעניינת שעולה מתגובתה של המדינה לבית המשפט קשורה למוכנות רשות המסים לקבל את הדיווחים ולפעול לגביית התשלום. בתשובה לבית המשפט נכתב כי "בצד כל האמור, המשיבים ערים לכך שבעיתוי הנוכחי לא נותרו לנישומים אלא ימים ספורים למילוי חובתם לשלם את המס כקבוע בחוק. לכך יש להוסיף שהמערכת המקוונת לביצוע הדיווח והתשלום, אשר החוק מאפשר הקמתה, צפויה לעלות לאוויר במהלך החודש הקרוב ותפשט את ביצוע התשלום על-ידי הנישומים".

כך, מצד אחד נראה כי המדינה מתחשבת באי-הוודאות ובבעלי הדירות ומוכנה לדחות את המועד על אף עמדתה הרשמית שאין לדחות אותו, אך בסוף הציטוט האמור ניתן לראות כי המערכת של רשות המסים שתאפשר את הדיווח והגבייה תהיה צפויה לעלות לאוויר במהלך החודש הקרוב. מהאמור ניתן להבין שגם ברשות המסים חיים בשלום עם הדחייה, ולא בטוח שהם מוכנים, נכון להיום, ליישום המלא של מערכת הדיווחים והגבייה.

ניתן להעריך בזהירות כי הסבירות שבית המשפט לא יאפשר את הדחייה בתשלום המס נמוכה, אך גורמים במשרד האוצר אומרים כי מדובר בפעם האחרונה שהם יהיו מוכנים לדחות את הדיווח ותשלום המס. באותו הזמן, הציבור כולו עדיין ממתין לפסיקתם הסופית של חמשת שופטי בג"ץ לגבי החוק עצמו - האם יישאר על כנו או יבוטל.

כאמור, העמדה הרשמית כפי שעולה מהתושבה לבית המשפט היא שאין לדחות את מועד הדיווח והתשלום ובמסגרת התשובה שנשלחה היום לבית המשפט, מנמקים בפרקליטות מדוע אין לדעתם לדחות את המועד.

"מתווה המועדים שנקבע לחיוב במס ולמתן הקלות גם משקף היבטים תקציביים הנגזרים מתקציב השנה הנוכחית, והארכתם מעבר לאשר סבר הגורם המוסמך להאריך יש לה השלכות בהיבט זה... בהודעת המשיבים מיום 13.6.2017 נמסר כי מנהל רשות המסים סבר כי הארכת המועד בחודש ימים היא ההארכה ההולמת בנסיבות העניין ולא מעבר לכך. זאת מהטעם שהארכת תקופת אי-הוודאות מעבר ליום 31.7.2017 עלולה לעורר קושי מעשי בקרב ציבור החייבים, ואף להשליך על הגשמת תכלית החוק כחלק ממאמצי הממשלה בטיפול במשבר הדיור, נוכח המועדים שנקבעו לקבלת התמריצים שהעמיד המחוקק על מנת לעודד מכירת דירות חייבות בשנת המס הראשונה. כן הצבענו על כך שגביית המס מחייבים אשר יבחרו שלא למכור דירות חייבות הובאה בחשבון בתקציב המדינה בסכום כולל של 900 מיליון שקל, ועיכוב ביישום החוק גורם להפחתת הכנסות המדינה מגבייה בסעיף זה של התקציב".

עוד במסגרת תשובת המדינה לבית המשפט, באוצר וברשות המסים מעדכנים את תמונת המצב המדויקת בכל הנוגע למשקיעים שכבר דיווחו, ביקשו מענק או ביקשו לעשות שימוש בקופת הגמל המיוחדת שנקבעה במסגרת החוק כהטבה למי שימכור הדירה.

"נכון ליום 23.7.2017 הוגשו עד כה כ-1,200 הצהרות לפי החוק, ניתן מענק החזר מס שבח במסגרת 859 שומות בסכום כולל של 32,744,167 שקל. כן הוגשו בקשות לאישור קופת גמל בתנאים מיוחדים בהתאם לחוק, ו-33 מתוכן כבר אושרו".

פסקה זו מוכיחה כי יש לא מעט אנשים שפועלים על-פי החוק למרות אי-הוודאות (ונזכיר כי למרות שבג"ץ טרם פסק בנושא, החוק בתוקף מאז תחילת השנה באופן רשמי), והמדינה פועלת על-פיו בכל הקשור למענקים ולהטבות האחרות. ייתכן כי פסקה זו באה גם לרמוז לבג"ץ שההליכים שכבר ננקטו על-ידי המדינה מהווים סיבה להותיר את החוק על כנו, זאת לצד התזכורת שהחוק עתיד להכניס 900 מיליון שקל לקופת המדינה.

עם זאת, כאמור, בסוף תשובת המדינה לבית המשפט, ולאחר הנימוקים מדוע אין לדחות את המועד פעם נוספת, היא "משנה את הטון" ומאפשרת לשופטים להאריך את המועד.

כעת בית המשפט יקבע האם בעלי דירה שלישית ומעלה יצטרכו לדווח עד סוף יולי - או שהמועד יידחה לתחילת ספטמבר. ובאותו הזמן, הציבור כולו ממתין לפסיקה הסופית של השופטים לגבי החוק השנוי במחלוקת.