כלכלת הסיוטים של סוריה אכולת המלחמות

בשש שנות הקונפליקט במדינה, איבד המטבע המקומי 90% מערכו, התמ"ג ירד ביותר מחצי בעשור האחרון, ועוני נרחב מאיים על האוכלוסייה

אזור סעידה זיינב בדמשק / צילום: בלומברג
אזור סעידה זיינב בדמשק / צילום: בלומברג

אחרי שממשלת סוריה הנפיקה לאחרונה שטר של 2,000 לירות, השטר הגבוה ביותר שלה אי-פעם, מודעת אבל סטירית הופצה באינטרנט למטבע שאיבד 90% מערכו בשש שנות המלחמה במדינה. "הבנק המרכזי של סוריה מקבל תנחומים", הכריזה מודעת האבל.

השקת השטר חדש, שהשווי שלו נמוך מ-4 דולרים, באה כאשר כלכלת סוריה על הקרשים, עם אינפלציה של מלחמה, אובדן ייצור ועוני נרחב שיכול לאיים על היציבות גם באזורים שמוחזקים על ידי כוחות המשטר.

מדד המחירים לצרכן בסוריה עלה ביותר מ-500% בשנים 2010-2016, לפי כלכלנים סורים ודיווחי חדשות מקומיים שמצטטים את לשכת הסטטיסטיקה הממשלתית.

ההכנסות לא עלו באותו קצב. השכר הממוצע של עובד מדינה היה לפחות 200 דולר בחודש לפני המלחמה. כעת, גם אחרי העלאות, הוא אינו מגיע ל-60 דולר, בגלל ירידת ערך המטבע.

הבנק העולמי מעריך שהתמ"ג הסורי צנח ביותר ממחצית בעשור הנוכחי. הירידה בפעילות הכלכלית גרמה לכ-2 מיליון סורים לאבד את מקומות עבודתם, וכ-60% מהסורים אינם מסוגלים לקנות מזון ומוצרי יסוד חיוניים אחרים, לפי הבנק.

"זו הולכת להיות כלכלה של סיוטים עוד זמן רב", אמר דיוויד באטר, כלכלן במוסד המחקר הבריטי צ'אטם האוז.

סוריה מפוצלת כעת על ידי הלחימה. המשטר של הנשיא בשאר אל-אסד, המורדים נגדו, הכורדים שנתמכים על ידי ארה"ב, ודאעש - מחזיקים כולם חלקים מהמדינה.

אבל הכלכלה הקורסת מקיפה את כל האזורים הללו, והמלחמה שינתה את התנהגות הצרכנים. סבסוד הדלק באזורים שמוחזקים בידי הממשלה צנח, והוביל סורים רבים ממעמד הביניים, כולל נשים, לרכיבה על אופניים שהייתה נדירה לפני המלחמה. מקבצי נדבות, רבים מהם ילדים, ממלאים את הרחובות וצובאים אפילו על נקודות ביקורת צבאיות כדי להגיע לכלי רכב שנעצרים בהן.

בכמה חלקים מהמדינה, הנדוניה של הכלה, מתנת החתונה המסורתית שלה, כמעט נעלמה. כמה חתנים נותנים לכלותיהם לירה סורית אחת כמתנה סמלית. "הרקמה החברתית נהרסה", אמר ג'יהאד יזיגי, העורך מביירות של כתב העת הכלכלי "The Syria Report".

שווקים למוצרי יד שנייה, שסורים רבים התביישו לקנות בהם בעבר, משגשגים כעת. "אין ביטחון בסוריה, אז למה לקנות חדש שיכול להיהרס?", אמר חאליד אל-נג'אר, בעלים של סוכנות רכב משומש בשטח שמוחזק בידי המורדים בצפון-מזרח סוריה.

אפילו קבוצות בפייסבוק שמפרסמות מוצרים משומשים למכירה פורחות. מחירי המוצרים הם בדרך כלל בדולרים. המשטר אסר את השימוש במט"ח ב-2013, אבל זה לא מנע אנשים מלעשות עסקים בדולרים בגלל אי היציבות של הלירה הסורית.

כמה בעלי בתים מבקשים דמי שכירות בדולרים. גם בלב המערכת הביטחונית של המשטר, שוחד לשחרור אנשים שנעצרו משולם לעתים בדולרים, לפי משפחות ששילמו שוחד כזה. רק אמירת המילה "דולר" בפומבי יכולה להוביל לצרות, והסורים רגילים לומר "ירוקים", למשל.

עם התלות הגוברת בשטרות גדולים, סורים מעטים טורחים להתעסק עם המטבעות. במקום מטבעות ב-15 לירות כעודף, רוקח יכול לתת עוד גלולה. במכולת, העודף הזה יכול להיות בעוגיות.

אפילו תומכי הממשלה מביעים חשש. עלי אל-סאטוף, מחוקק מהעיר חאלב, שהמשטר השתלט עליה מחדש בדצמבר, הזהיר בחודש שעבר מהאפשרות ש"קבוצה או קבוצות של אזרחים באזור כזה או אחר יפתחו במחאות על הרעב או הפחד מרעב", לפי התקשורת שאוהדת את המשטר. הוא קרא לפעולה בייחוד נגד האינפלציה המשתוללת.

הכלכלה תלויה בסיוע זר, כולל חיטה מרוסיה ודלק מאיראן, שתי המדינות שהן בעלות הברית הגדולות ביותר של המשטר. סורים יחידים יכולים לקבל סיוע מבני משפחה שנמלטו לחו"ל.

ארבעה עד חמישה מיליוני סורים מקבלים היום סיוע במזון מתוכנית המזון העולמית מדי חודש. עוד מיליון בערך מקבלים סיוע משלים במזון, לפי הבנק העולמי. רבים שמקבלים מזון מוכרים חלק ממנו כדי לקנות מוצרים חיוניים אחרים.

בחאלב, תושבים משלימים עם הפסקות חשמל שנמשכות כמה ימים למרות שחלפו חודשים מתום הקרבות בעיר. חלק מאלו שמקבלים בשר כסיוע במזון מנסים למכור אותו ברחוב מפני שהם אינם יכולים לאחסן אותו בקירור או לבשל אותו בבית, לפי תושבים לשעבר ששומרים על קשר עם תושבים בעיר.

"אנשים לכודים בין הפשיט לסדן - הפטיש של המלחמה והסדן של מצב כלכלי גרוע", אמר מילחם אל-יזמאטי, חוקר בפורום הכלכלי הסורי, שפועל מטורקיה.

השטר של 2,000 הלירות, הראשון שנושא את דיוקן בשאר אסד, הושק החודש אחרי תקופה שבה הלירה שמרה על יציבות יחסית זה כמה חודשים. "חיכינו עד שאנשים חשו שהמצב רגוע ויציב", אמר נגיד הבנק המרכזי דוראיד דורגם בהודעת וידאו שהופצה באינטרנט. "המחירים כבר אינם עולים כפי שהם עלו לפני כן".

אבל בימים שאחרי השקת השטר החדש, הלירה הסורית איבדה כ-5% מערכה מול הדולר, כאשר אנשים החלו לחשוש שעוד אינפלציה נמצאת בדרך.

מחיר המלחמה
 מחיר המלחמה