התשלום מתעכב: מחזיקי אג"ח אדרי-אל בוחנים אפשרויות

חוסר הוודאות לגבי הסכם השכירות של מגה בקניון 8 סנטר בקריית שמונה מעכב מכירת הקניון, שנועדה לכסות חובות של 100 מיליון שקל למחזיקים

גבי אדרי, בעלי אדרי–אל / צילום: סיון פרג'
גבי אדרי, בעלי אדרי–אל / צילום: סיון פרג'

אחרי דיון באווירה נינוחה יחסית שקיימו אתמול (א') מחזיקי האג"ח של חברת הנדל"ן אדרי-אל  בנוכחות בעל השליטה, גבי אדרי, הם צפויים להצביע בימים הקרובים על מינוי נציגות לתקופה של שבועיים, שתנהל משא-ומתן מול החברה, בניסיון לקבל פיצוי על העיכוב בתשלום עבורם, שלפי התוכניות, צפוי להתקבל בשלושת החודשים הקרובים.

האג"ח, שהונפקה באפריל 2011 ויתרת החוב בגינה מסתכמת בכ-100 מיליון שקל, נושאת ריבית שנתית של יותר מ-5%, כך שגם ללא פיצוי מדובר בריבית אטרקטיבית למחזיקי האג"ח בהשוואה לריביות הנוכחיות בשוק.

הדיונים בין הצדדים התחילו לאחר שאדרי-אל הודיעה בשבוע שעבר כי לא תעמוד בפירעון החוב הסופי למחזיקי האג"ח, שמועדו היום (31 ביולי), בין השאר, בשל "התמשכות המשא-ומתן למכירת הנכס שתמורתו מיועדת לביצוע הפירעון". מדובר בנכס המרכזי שנותר בידי החברה - קניון 8 סנטר שבקריית שמונה - והרוכשת המיועדת, ככל הידוע, היא חברת הכשרה ביטוח.

מאסיפת מחזיקי האג"ח שהתקיימה אתמול, עולה כי הסיבה לעיכוב במכירת הקניון הצפוני קשורה לחוסר הוודאות בנוגע להסכם השכירות של סניף מגה - שוכר עוגן בקניון, המחזיק בשטח של כ-1,400 מ"ר (כ-10% משטחו הכולל של הקניון - יותר מ-13 אלף מ"ר).

מגה ביקשה דחייה של חודשיים

מהדיון שנערך אתמול עולה כי כבר במאי ביקשה רשת קמעונות המזון מגה דחייה של 60 יום בהחלטתה אם לחדש את האופציה בחוזה ולהאריך את השכירות. ברקע להחלטתה עומדת דרישת הממונה על ההגבלים העסקיים למכור את הסניף הזה או לחלופין את הסניף שמפעילה יינות ביתן בקריית שמונה, כשבשתי הרשתות מחזיק נחום ביתן. סניף מגה בקניון 8 סנטר מנוהל על ידי נאמן.

לפי אדרי-אל, לאחר שלא התקבלה התייחסות מהרשת עד תום המועד שביקשה, אופציית הארכת החוזה נכנסה לתוקף, אבל עוררה התלבטות אצל הרוכשת הפוטנציאלית. ככל הידוע, בשבועות הקרובים צפוי להיפתר חוסר הוודאות בנושא ולאפשר את סגירת העסקה. כך או אחרת, באדרי-אל ציינו בפני המחזיקים כי גם במקרה שבו מגה לא תמשיך בפעילות בקניון, יש שוכרים אלטרנטיביים שיוכלו לתפוס את מקומה.

קניון 8 סנטר, הממוקם ברחוב טשרניחובסקי שבקריית שמונה, הוערך בדוחותיה השנתיים של אדרי-אל בשווי של כ-107 מיליון שקל. הקניון כולל שלוש קומות מסחר לצד כ-150 מקומות חניה. פעילותו התחילה ב-1997, וכיום עם השוכרים בו נמנות, לצד רשת מגה, הרשתות פוקס, רנואר וספורט ורטהיימר וכן קופת חולים לאומית וגופים נוספים. התפוסה של הקניון עומדת כיום על קרוב ל-100%.

בשבוע שעבר העריך אדרי, המנכ"ל ובעל השליטה באדרי-אל, כי החברה תשלם את חובה למחזיקי האג"ח בשלושת החודשים הקרובים, והוסיף כי "התשלום הזה הוא החוב האחרון של החברה לכל גוף פיננסי ומוסדי, ולאחריו היא מסיימת את מסכת ההתחייבויות שלה ותצא לדרך חדשה".

אדרי-אל, שפעילותה מתרכזת בצפון הארץ, פועלת בתחומי הייזום, הפיתוח, ההקמה, ההשכרה, הניהול וההחזקה של נדל"ן להשקעה, ובסוף מארס השנה החזיקה בשמונה נכסים בישראל. מנייתה, שאיבדה כ-20% מערכה בשנה החולפת, משקפת לחברה שווי של כ-30 מיליון שקל.