"היזהרו מהנפקות ICO - אתם עלולים לאבד את כל כספיכם"

איגוד הביטקוין מזהיר מהנפקות המבוססות על מטבעות דיגיטליים חדשים, ומציע 10 כללי עשה ואל תעשה ■ למדריך מטבעות וירטואליים

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

איגוד הביטקוין הישראלי מזהיר את המשתמשים הישראלים מהנפקות ICO (ראשי תיבות של Initial Coin Offering, או בעברית: חלוקה ראשונית של אסימונים). הכוונה היא לתהליך בו חברות מגייסות השקעה מהציבור ומחייבות את מי שרוצה להשתתף בהנפקה לקנות את המטבעות הדיגיטליים החדשים שהן הנפיקו ושרק בהם המשתתפים יכולים לרכוש ממוצרי החברה.

איגוד הביטקוין כתב מסמך שבו הוא מפרט את הסיכונים ב-ICO. לדבריו, "עולם חדש זה נוטה ללכוד ברשתו אנשים תמימים המתפתים לרדוף אחר התקווה להתעשרות מהירה. אנו מפצירים בציבור השוקל להשקיע ב-ICO להתייחס לעניין בכובד ראש, מתוך הכרה בכך שהמשקיעים עלולים לאבד את כל כספם...".

עוד מוסיפים באיגוד, כי "מדובר בתחום חדש שטרם הגיע לאיזון, וככלל, סכומי הכסף המושקעים כיום בהנפקה טיפוסית גבוהים באופן לא-פרופורציונלי למה שעומד מאחוריה. מיליוני דולרים הולכים לפרויקטים על בסיס מאמר, ללא מוצר או הוכחת יכולת ביצוע של הצוות... מכיוון שלכתחילה מיזמים כאלה עשויים לגייס סכומים אסטרונומיים, האסימונים יתקשו לעמוד בציפיות, לעלות בערכם ולתת ערך למשקיעים...".

כמו כן נכתב במסמך, כי "מתוך ניסיון לעקוף את הרגולציה, ה-ICO הטיפוסי אינו מציע מניות בחברה, אלא אסימונים שלא תמיד ברור הצורך בהם, הקשר שלהם למיזם ומהיכן הם אמורים לקבל ערך. גם אם המיזם מצליח, אין ערובה לכך שהדבר יתבטא בעליית ערך האסימון וברווח למשקיעים".

האיגוד מציע 10 כללי אצבע להשקעה ב-ICO, אם בכל זאת רוצים:
1. השקיעו רק במי שנראה ראוי לאמון.
2. ודאו שאתם מבינים את תפקיד האסימון בפרויקט.
3. בדקו אם יש קוד ומוצר ראשוני.
4. ודאו שקיימת מכסה סופית לסכום המגויס.
5. בדקו את תנאי ההנפקה.
6. קראו את החוזה החכם לפני שאתם חותמים.
7. היזהרו משיווק אגרסיבי.
8. דרשו שקיפות מלאה.
9. שימו לב להתפתחויות בתחום הרגולציה.
10. אל תשקיעו יותר ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד.