שרגא ברוש על סגירת חיפה כימיקלים: "יום עצוב לתעשייה"

ברוש אמר כי "מתחת לאף של מדינת ישראל קיימים פתרונות שהיו מאפשרים את המשך קיום המפעל ואת העסקתם של אלפי עובדיו"

שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, התייחס היום להודעת הסגירה של מפעל חיפה כימיקלים ואמר : ״זהו יום עצוב לתעשייה הישראלית. מתחת לאף של מדינת ישראל קיימים פתרונות שהיו מאפשרים את המשך קיום המפעל ואת העסקתם של אלפי עובדיו".

לדברי ברוש, "לא יכול להיות שבמדינה מתוקנת לא תהיה אספקת אמוניה רצופה שמהווה חומר גלם חיוני לתעשיות רבות ומגוונות. כעת כל ענף הכימיקלים, שהנו ענף של תעשייה מתקדמת שמייצאת במאות מיליוני דולרים, נמצא בסכנה. ליבי עם העובדים, שנאלצים לאבד את מקום עבודתם בשל אזלת ידה של המדינה ופופוליזם זול״.

הנהלת החברה עובדי חיפה כימיקלים צפון הודיעה הבוקר (ג') ליותר מ-700 עובדיה שהמפעל בצפון עומד להיסגר והעובדים לא צריכים להגיע יותר לעבודה, פרט לצוותי חירום וצוותי ריקון רעלים. עוד נאמר כי מכתבי הפיטורים יישלחו בתחילת השבוע הבא.

אתמול אחר הצהריים קיימה הנהלת החברה שיחה עם ועד העובדים, שבה נאמר כי ההנהלה שוקלת לשלוח את העובדים הביתה עד לתאריך 18.09.2017 - המועד האחרון לריקון מכל האמוניה על פי פסיקת בית המשפט העליון ביום חמישי האחרון. ואילו הבוקר העובדים התבשרו כי "המפעל לא יכול לשאת יותר את המצב הקיים והוחלט כי כל העובדים יפוטרו והמפעל ייסגר".

חרף הודעת הנהלת החברה על ביטול משמרות העבודה, בכוונת העובדים להגיע אליהן כרגיל ולקיימן כמשמרות מחאה. "למשבר האמוניה גורם אחראי אחד - הנהלת החברה. ההנהלה ממשיכה להשתמש בעובדים כבני ערובה בניסיון לגזור קופון. זוהי תגובה שערורייתית של ההנהלה הממשיכה להלך אימים על העובדים." אומר אלי אלבז, יו"ר ועד העובדים בחיפה כימיקלים צפון, העובד במפעל 40 שנה.

כזכור, ביום חמישי האחרון דחה בית המשפט העליון את ערעורה של חיפה כימיקלים, שביקשה לדחות את מועד ריקון מכל האמוניה במפרץ חיפה לינואר 2018, אך הסכים לאפשר דחייה קצרה יותר - ל-8 בספטמבר השנה.

נוסף על כך, בית המשפט פסק כי עד לריקונו המלא של המכל, החברה לא תוכל לקבל את היתר הרעלים הדרוש להמשך יבוא האמוניה כדי להמשיך בפעילות התקינה של המפעל . נזכיר כי החברה הפסיקה את תהליך הייצור כבר במארס. לדברי גורמים בהנהלת החברה, כל חודש שהחברה לא עובדת גורם לה הפסד של 10 מיליון דולר.