יותר ממיליארד לקוחות פוטנציאליים: זוהי "עליבאבא הקטנה"

JD.COM היא אחת מחברות המסחר המקוון הצומחות בסין, והיא תופסת כבר נתח של כ-14% מהשוק, עם יותר מ-230 מיליון לקוחות פעילים ■ בסין 1.4 מיליארד תושבים, וחשיפה לחברה שמצליחה למכור להם היא רעיון לא רע

"לכבוד מיליארד מיליארד טועים. שאת דרכם עוד מחפשים. אם לא מצאתם זה אולי סימן שאין. לכבוד מיליארד מיליארד טועים". השיר של אביב גפן מתייחס למיליארד טועים. אבל בסין, כמות האזרחים מתקרבת כבר ל-1.4 מיליארד תושבים. סין היא מדינה צומחת, אשר עוברת תהליכי עיור מואצים, לצד קדמה טכנולוגית מואצת.

התהליכים הללו מהווים מעין "מהפכה תעשייתית", רק שהפעם זה בסין ולא באירופה. תהליכי הצמיחה המואצת, יחד עם כניסה של מיליוני אנשים חדשים מדי שנה למעמד הביניים, מובילים גם לשינוי בהעדפות הצרכנים, בהתאם לנהוג במערב - כלומר ביצוע רכישות דרך האינטרנט. ואם מיליארד סינים זה כוח קנייה לא מבוטל, כדאי לחפש את החברות שמצליחות למכור להם.

מי היא JD?

JD.com הוקמה ב-1998 על-ידי ליו קיאנגדונג (ריצ'רד בשמו המערבי), ועברה מספר גלגולים. בראשיתה הייתה הבעלים והמתפעלת של חנויות קמעונות מסורתיות בלבד. לתחום האי-קומרס נכנסה רק לאחר מספר שנים, כתגובה להתפתחויות בשוק הקמעונות - המקומי בסין והעולמי.

תחום האי-קומרס התחיל בסין כבר ב-1999, והיה מאוד לא מפותח בזמנו, בתקופה שרבים מתושבי סין כלל לא ידעו מהו אינטרנט. החלוצים בתחום, כמו עליבאבא, שרדו את השנים הראשונות בקושי, עד שב-2003 פרצה בעולם מגפת הסארס, ורבים נאלצו להסתגר בבתיהם.

עסקים שונים החלו לסבול מירידה חדה בכמות הלקוחות המגיעים לחנויות, והחלו לחשוב על חלופות. רבים מהלקוחות פנו לאינטרנט כדי לבצע רכישות, וריצ'רד ליו, מייסדה של JD, שעד אז החזיק בעיקר חנויות פיזיות, לא רצה להישאר מחוץ למשחק - ופתח חנות אינטרנטית.

להפתעתו, החנות הייתה להצלחה אדירה, והציגה שיעורי צמיחה חודשיים של 26% בממוצע מ-2003 ל-2004.

לאחר התפוגגות מגפת הסארס, ב-JD נאלצו לקבל החלטה - האם להתמקד בעסקי הליבה המסורתיים, או להפוך לקמעונאית אינטרנטית, שכן לאחר המגיפה החנויות המסורתיות הניבו 90% מההכנסות. למרות זאת, ב-2005 החליט ריצ'רד לקחת סיכון, סגר את כל 12 החנויות המסורתיות שלו והפך להיות קמעונאי אינטרנטי בלבד.

בשנת 2007 בנתה JD.COM את המרכזים הלוגיסטיים שלה בבייג'ינג, בשנחאי ובגוואנג'אזו, והחלה להרחיב את תחומי המכירות שלה, שבראשיתה התמקדו במחשבים, באמצעי תקשורת ובמוצרי אלקטרוניקה בלבד. החברה שינתה את כתובת האינטרנט שלה ל-com.360, וב-2013 עדכנה שוב, לשמה הנוכחי - JD.com.

פעילות החברה

JD.COM היא חברה סינית בתחום ה-E-Commerce, השנייה בגודלה בסין בהיקפי המסחר, משתייכת למדד ה-Fortune Global 500 ונחשבת למתחרה העיקרית של עליבאבא. החברה פועלת בתחום ה-B2C (Business to Clients), ומהווה מערכת המקשרת בין היצרנים-ספקים הסופיים בסין, לבין לקוחות סופיים בסין ומחוצה לה. נכון להיום לחברה יותר מ-60 אלף ספקים שונים, 263 מחסנים לוגיסטיים המתפרסים על פני 5.8 מיליון מ"ר וכ-237 מיליון לקוחות פעילים, לעומת פחות מ-30 מיליון לקוחות בשנת 2012.

הלקוחות הקיימים מבצעים פעולות רבות יותר באמצעות החברה, ומספר הרכישות הממוצע ללקוח עלה מ-3.7 ל-25.7 בשנים 2008-2016.

הקדמה הטכנולוגית, יחד עם עליית כוחם של המכשירים הניידים, מובילים לגידול בהכנסות ולשינוי בטעמי הצרכן, ויותר מ-80% מההזמנות מבוצעות דרך האפליקציה במכשיר הנייד, לעומת 6% בלבד ב-2012.

מניית החברה נסחרת מ-2014 גם בארה"ב, תחת הטיקר JD US, ובשנה האחרונה הכפילה את שוויה, לכ-62 מיליארד דולר. לחברה כ-120 אלף מוצרים שונים, שאותם היא משווקת ומוכרת עבור ספקיה. JD.COM מעסיקה כ-123 אלף עובדים במשרה מלאה, נכון ל-31 במארס השנה.

הבידול של החברה מחברת עליבאבא מבוסס בעיקרו על איכות המוצרים. JD.COM מציעה מוצרים באיכות גבוהה יותר מאלו המוצעים בעליבאבא, ונכנסת לוואקום שאותו מותירה עליבאבא בשוק.

נתח המכירות העיקרי (יותר מ-80%) של החברה מתוך סך הכנסותיה מקורו בסין, שם היא תופסת נתח שוק של כ-13%, ובמקביל מנסה לחדור באגרסיביות לשווקים מתפתחים אחרים, דוגמת רוסיה ואינדונזיה.

כיום השוק הסיני הוא שוק ה-E-Commerce הגדול בעולם, והוא מציג צמיחה דו-ספרתית גבוהה בשנים האחרונות. בשנת 2016 עמדה הצמיחה של השוק על 40%. אנליסטים המסקרים את תחום ה-E-Commerce מעריכים כי השוק יכפיל את עצמו בין השנים 2016 ו-2020.

החברה עובדת כיום על שדרוג מערכת המשלוחים שלה, ובין היתר נבחנת אפשרות של שימוש ברחפנים. מנכ"ל החברה מצהיר: "אנחנו רוצים להקים מערכת שתוך שלוש שנים תוכל לכסות כ-500 ערים, ולשרת יותר מ-80% מהאוכלוסייה הסינית". מדובר באתגר לא פשוט שעליו שוקדות לא מעט חברות הפועלות בסין, וזאת על רקע המבנה הגיאוגרפי ואיכות התשתיות הירודה במחוזות הכפריים וההרריים של סין.

לחברה מספר רב של שיתופי פעולה עם חברות מקומיות במדינות שונות, שמטרתם להפוך אותה לגורם מתווך בינן לצרכנים הסינים, באופן יעיל וחסכוני עבור כל הצדדים. בשנה האחרונה החלה החברה בשיתוף פעולה עם וולמארט, שבמסגרתו ישתפו החברות את הפלטפורמות שלהן, את שרשרת הייצור ואת מאגר הלקוחות של החברה בסין. בשת"פ החדש יוצעו מוצרי וולמארט באתרה של JD.

מבחינה זו, ניתן לאפיין את השוני העיקרי בין JD.COM לבין חברות E-Commerce אחרות בהתמקדות בסין כבסיס הכנסות, ולאחר מכן בשאר העולם, לעומת הסתמכות על כושר ייצור זול בסין ועל מאגר לקוחות בשווקים מערביים. התפיסה של JD.COM היא שיש מעמד ביניים רחב בסין, אשר מעמיד ביקושים לתוצרת באיכות גבוהה.

עיקרי נתונים פיננסיים ונתוני חוב

הכנסות החברה גדלות באופן עקבי מאז הקמתה. בשנה החולפת קצב הגידול בהכנסות קטן, אך עדיין הצמיחה היא בשיעורים העולים על 40%. תזרים המזומנים החופשי, המציג את התזרים המותאם מפעילות תפעולית פחות התזרים כנגד השקעות, מצביע על גידול יציב, בעוד שהחברה מייצרת תזרים באופן עקבי.

הצמיחה המהירה של החברה מובילה לצורכי הון חוזר גוברים. יחד עם זאת, החברה לא מגיעה לרמות מינוף המוגדרות כמסוכנות; נכון לסוף 2016, ההון העצמי מהווה כ-25% מהמאזן. לשם השוואה, בישראל למרבית החברות יש הון עצמי של כ-10% למאזן, והן צומחות בשיעורים נמוכים משמעותית מ-40% בשנה.

אז למה לי JD עכשיו?

החברה היא עתירת מזומנים, והחוב הפיננסי נטו עדיין שלילי - תולדה של השקעות מרובות בזכויות ובמניות. כאמור, החברה נכנסה לאחרונה לשת"פ אסטרטגי עם חברת וולמארט, ונוסף על כך, עד כה המשקיעים במניית חברת JD.COM רווים נחת, מה שמקטין באופן מהותי את הסיכון למשקיעים באיגרות חוב, בשל יכולת החברה לבצע הנפקת זכויות ולגייס מזומנים בנקל.

מכיוון שלחברה חוב פיננסי הכולל שתי סדרות אג"ח בלבד, הרי שהסיכון הפיננסי אינו מהותי. שתי סדרות האג"ח הן בהיקף של 500 מיליון דולר כל סדרה, והפדיונות הם באפריל 2021 ובאפריל 2026 בהתאמה.

לחברה שתי סדרות אג"ח בהיקף 500 מיליון דולר כל אחת. האחת נפדית באפריל 2021 ונסחרת בתשואה של כ-3.1% במח"מ 3.45 שנים, והשנייה נפדית באפריל 2026 ונסחרת בתשואה של כ-3.9% במח"מ של 7.25 שנים. איגרות החוב של החברה מדורגות BBB מינוס, ובחברת הדירוג מודי'ס אף העניקו לה אופק חיובי בעדכון האחרון, שבוצע בחודש שעבר.

אז אם אפילו חברות הדירוג חיוביות לגבי החברה, אין סיבה שלא להיחשף בשיעור מסוים גם למניה וגם לאג"ח.

*** הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניית jd
 מניית jd