היועמ"ש הורה לשנות את קמפיין הסיגריות של פיליפ מוריס

היועמ"ש עושה למשרד הבריאות את העבודה: הורה לשנות את הקמפיין של פיליפ מוריס לסיגריה האלקטרונית החדשה "אייקוס", המתיימר להציג סיגריה בריאה יותר

סיגריה אלקטרונית  Philip Morris iQOS / / צילום: רויטרס  Issei Kato
סיגריה אלקטרונית Philip Morris iQOS / / צילום: רויטרס Issei Kato

שר הבריאות, יעקב ליצמן, ומנכ"ל משרדו, משה בר סימן טוב, התייצבו לפני כשבועיים בכנסת והבטיחו להדק את הרגולציה על חברות הטבק, לאור הטענות כי הם עושים להן - ובפרט לענקית הטבק פיליפ מוריס - הנחות שלא מתיישבות עם המגמה בעולם; אלא שבינתיים נראה כי דווקא משרד המשפטים הוא שעושה זאת במקומם.

במכתב ששלח אתמול (ב') המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, אל יו"ר הוועדה לטיפול בנגע הסמים, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), חשף נזרי כי הוא ביקש ממשרד הבריאות להורות לפיליפ מוריס "לתקן לאלתר" את הפרסומים של החברה במסגרת הקמפיין לסיגריה האלקטרונית החדשה "אייקוס", המכונה בחברה "מוצר אידוי טבק" המתיימר להפחית משמעותית את החומרים הרעילים ואת הנזקים הבריאותיים שנגרמים כתוצאה מעישון.

"במענה לפנייתך", כתב נזרי לזנדברג, "אבקש להשיבך כי לבקשתנו נבדקו הדברים על-ידי הגורמים המקצועיים הנוגעים בדבר במשרד הבריאות, ולאחר בחינת פרסומים שונים שהיו חלק ממסע פרסום שהתנהל תחת השם 'smoke free israel', נמצא כי השיווק של מוצר האייקוס בידי פיליפ מוריס אכן נעשה בחלקו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות הדין".

לדברי עו"ד נזרי, עמדה זו של הגורמים המקצועיים מקובלת עליו, ועל כן יש להורות לחברה לתקן לאלתר את הפרסומים הקיימים ולהתאים את הפרסומים העתידיים להוראות הדין.

למעשה, עו"ד נזרי לא מסתפק ב"בקשה" ממשרד הבריאות, אלא מבהיר במכתבו כי משרד המשפטים מתכוון לפקוח עין בעצמו מעתה והלאה ואף לעשות יותר מזה ברמה האופרטיבית: "נמשיך לעקוב אחר הדברים, על-מנת לוודא שהוראות הדין שנועדו להגן על בריאות הציבור יקוימו, ולא - יהיה צורך לבחון נקיטת פעולות אחרות על ידינו בהקשר זה".

אמירה זו של נזרי מצביעה במידה רבה על רפיון הידיים לכאורה של משרד הבריאות תחת הנהגתו של ליצמן, לפחות בכל הקשור לחברות הטבק ולפיליפ מוריס בפרט.

ליצמן, נזכיר, התעקש שלא להטיל על סיגריות אלקטרוניות מגבלות דומות לאלה המוטלות על סיגריות רגילות בין היתר בתחום השיווק והמיסוי, וגם כשעשה זאת לאחר שורה של תחקירים שפרסם העיתונאי חיים ריבלין בערוץ 2, הוא החריג את הסיגריה האלקטרונית החדשה ("אייקוס") של פיליפ מוריס.

באותם תחקירים התברר כי ליצמן נפגש עם בכירים בחברה ועם הלוביסטים שלה מטעם חברת פוליסי של בוריס קרסני, כשבמקביל תועד כיצד מאכער המועסק בעיתון "המודיע" בו מועסקת רעייתו של ליצמן, דורש ומקבל מעטפת מזומנים עבור סידור פגישה בין ליצמן למי שהתחזו ליבואני סיגריות אלקטרוניות - פגישה שאכן התקיימה במהרה, ובה תועד ליצמן כשהוא אומר: "עכשיו אני בעניין של ג'אנק פוד, לא ג'אנק עישון".

לפני כשבועיים עמד ליצמן בפני התקפה מצד חברי ועדת הבריאות של הכנסת, לאור נתונים חדשים של משרד הבריאות שהראו כי שיעור המעשנים בישראל רשם עליה בשנת 2016, לראשונה מזה שנים. ליצמן הדהים בתגובה כשהשיב כי בדוח שמשרדו הפיץ, שזכה אף לכותרת "דוח שר הבריאות על העישון בישראל", נמצאו בעיות מדידה, ולכן אין לו כוונה להתייחס אליו. 

על-פי אותו דוח, שיעור המעשנים עמד אשתקד על 22.5% בקרב בני 21 ומעלה - עלייה של 2.7% בתוך שנה. שיעור המעשנים בקרב גברים בישראל גבוה במיוחד ועומד על 31.1%, לעומת 25.6% על-פי הממוצע במדינות האיחוד האירופי.

מפיליפ מוריס בע"מ נמסר: "החברה פעלה ותמשיך לפעול לפי החוק והדין הקיים. אנו נשמח לדון בנושא עם כל גורם רלוונטי ולהביא את עמדתנו".