עובדי טבע חוששים מחוסר ודאות: "בינתיים נשק השביתה בצד"

אלירן קוזליק, יו"ר ועד עובדי טבע כפר-סבא: "היום ההרגשה של העובדים טובה יותר, כי הם מבינים שהם לא יהפכו לשעיר לעזאזל"

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

 

בשווי הנוכחי שלה, טבע   שווה רק כ-1.7 מיליארד דולר יותר מחברת התרופות מיילן  , שגם מנייתה נמצאת במומנטום שלילי מאז הדוחות שפרסמה טבע. מיילן תפרסם דוחות מחר, והחשש בשוק הוא שגם היא תדווח על חולשה בשוק הגנרי בארה"ב.

נזכיר כי ב-2015 טבע תכננה להשתלט על מיילן במחיר של 82 דולר למניה (ששיקף למיילן שווי של כ-41 מיליארד דולר), ואף התחילה לאסוף מניות בשוק הפתוח בתמורה לכ-1.6 מיליארד דולר, במחירים שנעו סביב 69-74 דולר למניה. כיום, מניית מיילן נסחרת במחיר של 32 דולר בלבד (שווי חברה של 17 מיליארד דולר).

באותה תקופה סוערת, הנהלת מיילן נלחמה נגד ההשתלטות, והיו"ר רוברט קורי שלח מכתבים פומביים ארסיים למדי לארז ויגודמן, שהיה אז מנכ"ל טבע. במכתביו הזכיר קורי, למשל, את "המהומה בקרב ההנהלה והדירקטוריון של טבע, וכתוצאה מכך, הבלבול האסטרטגי; ביצועי החסר של טבע ביחס לשוק ולתעשייה; והצורך הגובר שלך במציאת צמיחה עתידית" - דברים שנשמעים רלוונטיים גם כיום, אולי אף יותר מבעבר.

לאחר שוויתרה על ניסיון ההשתלטות ופנתה לרכוש את אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן, תכננה טבע למכור את מניות מיילן שברשותה בזמן המתאים לה. עם זאת, על רקע החוב הגדול (35 מיליארד דולר) והצורך לשרת אותו, וכשהיא מחפשת נכסים נוספים שניתן לממש למטרה זו, נאלצה טבע להיפטר, בסופו של דבר, ממניות מיילן בהפסדים שמוערכים ב-600-700 מיליון דולר.

במהלך הרבעון הרביעי של 2016 טבע מכרה את רוב המניות שהיו ברשותה (75%, או כ-3% מהון המניות של מיילן). המכירה בוצעה במחיר ממוצע של 39.3 דולר למניה - נמוך משמעותית ממחירי הרכישה, אבל גבוה בהשוואה למחיר מיילן כיום - ותמורת כ-200 מיליון דולר, ובתחילת השנה טבע המשיכה למכור עוד מניות.

אגב, בזמן שטבע ניסתה להשתלט על מיילן, האחרונה ניסתה בתורה להשתלט על פריגו, כשמחיר הצעת הרכש שנדחתה היה כ-177 דולר למניה (במזומן ומניות, ובסך הכל לפי שווי חברה של כ-26 מיליארד דולר), לעומת מחיר נוכחי של 67.5 דולר למניית פריגו (שווי החברה כיום 9.7 מיליארד דולר).

350 עובדים בישראל יפוטרו

אחד המהלכים שטבע מתכננת לנקוט כעת כחלק ממהלכי התייעלות, הוא פיטורי 350 עובדים במפעליה בכפר-סבא וברמת חובב. בעקבות דיון בוועדת הכספים של הכנסת השבוע, הוסכם על הידברות בין הצדדים, כשההערכות הן שלא יפוטרו עובדים עד אחרי חגי תשרי.

"היום ההרגשה של העובדים טובה יותר, כי הם מבינים שהם לא יהפכו לשעיר לעזאזל", אומר אלירן קוזליק, יו"ר ועד עובדי טבע כפר-סבא. לדבריו, "הנפילה במניה מדאיגה את כולנו, למרות שרוב העובדים פה לא מושקעים במניות. החשש הוא להיות בחברה שפעם נתנה ביטחון תעסוקתי, וכיום יש בה חוסר ודאות ואף אחד לא יודע לאן זה יילך. אנחנו ממשיכים בעבודה הקשה, אבל שומעים אמירות כמו 'מוכרים את טבע', 'קונים את טבע', והחברה בכותרות בפן השלילי".

- אחרי הדוחות החלשים, יש יותר הבנה בצורך בהתייעלות?

"התייעלות תמיד צריך בכל חברה. אני בעד התייעלות, אבל לא פיטורים. יש הרבה דברים שאפשר לעשות לפני שנוגעים במשאב האנושי. הנה, המגרש ברעננה (שטבע רכשה במטרה לבנות עליו מטה חדש; שח"ו) שווה 200 מיליון שקל. למה לא למכור אותו? זה לא יכסה חלק מהחובות?"

- התחלתם בהידברות עם ההנהלה?

"יהיו דיונים בתקופה הקרובה. נשב ונדבר. הפיטורים לא נמצאים על הפרק מבחינתי. יש הרבה מה לעשות לפני כן, ואנחנו יצירתיים בנושא. אף אחד לא רוצה לפגוע בחברה, אנחנו ועד אחראי".

- ובינתיים הצעדים הארגוניים, במסגרת סכסוך העבודה, מוקפאים?

"אם נסגור את טבע כפר-סבא ליום אחד, זה נזק של מיליוני דולרים. אנחנו לא רוצים לעשות נזק, מה גם שעכשיו יש הידברות. בינתיים נשק השביתה מונח בצד, כי יש הידברות".

טבע
 טבע