גבעתיים תשיב לציבור 8 מ' ש' בגין גבייה לא חוקית של ארנונה

ביהמ"ש קיבל תביעה ייצוגית נגד עיריית גבעתיים וקבע כי העירייה גבתה בניגוד לדין ארנונה מיוחדת בגין שירותי כבאות

אזור המכתש בגבעתיים / צילום: תמר מצפי
אזור המכתש בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, קיבלה תביעה ייצוגית נגד עיריית גבעתיים וקבעה כי העירייה גבתה בניגוד לדין ארנונה מיוחדת בגין שירותי כבאות, ועל כן תשיב לתושבי גבעתיים סך של 8.2 מיליון שקל בתוספת ריבית והצמדה בגין גביית הארנונה בשנים 2009-2010. בנוסף תשלם עיריית גבעתיים תשלומי גמול ושכר-טרחת עורכי דין בסך של 1.5 מיליון שקל.

את התביעה הגישו בסוף שנת 2010 ענת ואמיר יעקבי המתגוררים ברחוב שינקין 13 בגבעתיים, באמצעות עו"ד עדי מוסקוביץ', בטענה כי העירייה גבתה את הארנונה מבלי שקיבלה את אישור שרי האוצר והפנים כדין, וכי הארנונה נגבתה בסכום קבוע של 200 שקל לשנה שאינו נגזר משטח הנכס או הסיווג שלו.

בשנת 2012 אישר בית המשפט את התובענה כייצוגית, ובקשת הערעור לבית המשפט העליון נדחתה, לאחר שמשרד הפנים הודיע כי אף הוא סבור כי מדובר בגבייה בלתי חוקית.

העירייה טענה כי במסגרת תובענה ייצוגית קודמת אושר הסכם פשרה המתיר לה לגבות ארנונת כבאות ללא אישור שרי הפנים והאוצר, וכי מכל מקום דיני הארנונה אינם חלים על ארנונת כבאות.

בית המשפט דחה את טענות העירייה, כשהוא מותח ביקורת על התנהלותה, החל מהעלאת טענות סותרות בחוסר תום-לב במסגרת תובענות ייצוגיות קודמות והסתרת מסמכים לפיהם משרד הפנים מתנגד לגבייה.

נקבע כי העירייה לא הקפידה על קיום ההליכים בדבר אישור הסכם פשרה בתובענה ייצוגית קודמת, לא וידאה שתוגש עמדת היועץ המשפטי לממשלה ואף ניצלה כשלים בייצוג הקבוצה הקודמת. מאחר שהעירייה המשיכה לגבות את הארנונה האסורה לאחר אישור התובענה הייצוגית, נקבע כי יש לבצע השבה מלאה של הגבייה לכל חברי הקבוצה.

"משמעות פסק הדין היא שרשות מקומית לא תוכל לגבות כספים בניגוד לחוק ואחר-כך לנסות להלבין כספים אלה באמצעות הסכמי פשרה בתביעות ייצוגיות ולקוות לרחמי בית המשפט", מסר עו"ד מוסקוביץ, שייצג כאמור את התובעים. "בנוסף, רשות שמבקשת להסתמך על הסכם פשרה בתביעה ייצוגית, נדרשת לוודא שתוגש עמדת יועץ משפטי לממשלה, לגלות את כל הפרטים הרלוונטיים ולקיים את כל הפרוצדורות של הפרסום והגילוי הנאות הקשורות באישור ההסכם".