לוקהיד מרטין שוקלת להתמודד על הקמת מרלו"ג של צה"ל

תוכנית המרלו"גים של הצבא מוערכת ב-15 מיליארד שקל ■ החברה זכתה באחרונה במכרז להקמת מרלו"גים בארה"ב בהיקף של 8 מיליארד דולר

מערכת ניהול לוגיסטי "ג'יימס" של לוקהיד מרטין / צילום:לוקהיד מרטין
מערכת ניהול לוגיסטי "ג'יימס" של לוקהיד מרטין / צילום:לוקהיד מרטין

ענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין בוחנת אפשרות להתמודד במסגרת ההליך שמקיים משרד הביטחון להקמה של שלושה מרכזים לוגיסטיים חדשים שישמשו את כלל זרועות צה"ל - בהשקעה כוללת של כ-15 מיליארד שקל.

ל"גלובס" נודע כי מטה החברה בארה"ב מינה צוות מיוחד שתפקידו לעקוב אחר ההליך המתקיים בישראל - לקראת בחירה של זכיין שיוביל את הפרויקט המורכב. במקרה שלוקהיד מרטין תקבל החלטה סופית על התמודדות בהליך זה היא תצטרך להצטרף לחברה ישראלית, והיא תשמש קבלנית משנה שלה. זאת, בשל דרישת מערכת הביטחון שלפיה הזכיין שיוביל את המיזם יהיה ישראלי.

גורמים בשוק הביטחוני אמרו ל"גלובס" כי למרות הדרישה שהזכיין שיוביל את התוכנית יהיה מישראל, משרד הביטחון מעוניין שחברות זרות ישתתפו בה. וזאת, במטרה להביא ידע וגישות חדשות בניהול של מרכזים לוגיסטיים.

בימים האחרונים דווח בארה"ב כי לוקהיד מרטין זכתה במכרז של הצבא האמריקאי להקמה של מרכזים לוגיסטיים בהיקף כולל של כ-8 מיליארד דולר.

פינוי שטחים באזורי ביקוש

הקמת המרכזים החדשים צפויה להתבצע עד 2023 והם יחליפו את 17 המרכזים הלוגיסטיים שנמצאים בשורה של מחנות ובסיסים של צה"ל ברחבי הארץ. לפי התוכנית של משרד הביטחון וצה"ל, פתיחת המרכזים הלוגיסטיים החדשים תאפשר את סגירת הקיימים, תוך פינוי שטחים של לפחות 4,000 דונם, שמחציתם נמצאים באזורי ביקוש.

לפני חודשיים משרד הביטחון פתח בהליך של מיון מקדים לקראת פרסום המכרז הענק - שצפוי בתחילת 2017. מערכת הביטחון לא חושפת, משיקולי ביטחון, את המיקומים של שלושת המרכזים הלוגיסטיים החדשים שיוקמו במסגרת תוכנית זו, אך מציינת כי אלה יפעלו בפריסה ארצית, בצפון, במרכז ובדרום.

המרכזים עצמם מתוכננים להיות מתקדמים ורוב פעילותם תיעשה באמצעות רובוטים ומערכות חדשניות שייעלו תהליכים ויחסכו מאות תקנים של נגדים ואזרחים עובדי צה"ל המשרתים כיום במרכזים הקיימים.

לפי הערכות שהשמיעו בעבר גורמים ביטחוניים, המרכזים שעתידים לקום יחסכו כ-65% משטחי האחסנה, יאפשרו צמצום של 30% בתנועת משאיות תובלה בכבישי הארץ ומדי שנה משרד הביטחון יחסוך כ-25 מיליון שקל על ארנונה שהוא משלם כיום לרשויות מקומיות שבתחומן נמצאים הבסיסים שמהם פועלים מרכזי האספקה המיושנים - שחלקם נבנו עוד בימי המנדט הבריטי.

כניסה אפשרית של לוקהיד מרטין לפרויקט זה, יבטא את העמקת פעילותה של ענקית הנשק מארה"ב במשק הישראלי. בשנים האחרונות הקונצרן הרחיב את פעילותו בישראל, הרבה בזכות עסקת מטוסי החמקן שבמסגרתה חיל האוויר הישראלי החל להצטייד ב-50 מטוסי 35-F שמתוצרתה.

מתוקף התקשרויות אלה, מספר חברות ביטחוניות ישראליות מספקות ללוקהיד מרטין מערכות ורכיבים הקשורים לתוכנית ה-F-35 כשהמרוויחות המרכזיות ממנה הן התעשייה האווירית, שפתחה קו מיוחד לייצור של יותר מ-800 זוגות כנפיים למטוסים אלה ואלביט מערכות, שאמונה על אספקת קסדות הטייסים. בנוסף לאלה, סאיקלון, שבבעלות אלביט מערכות, אמונה על ייצור של חלקים לגוף מטוסי החמקן - שמבוססים על חומרים מרוכבים ותדיראן אמונה על יצור של מערכות קשר למטוסים אלה.

על פי הערכות, בשנים האחרונות ועד סוף 2016 הסתכמו ההתקשרויות של לוקהיד מרטין עם החברות הישראליות מסביב לתוכנית החמקן ביותר ממיליארד דולר. כיום החברה מעסיקה בישראל כ-40 עובדים.

עד כה נמסרו לחיל הישראלי חמישה מטוסי F-35 המכונים "אדיר": שניים נוספים יימסרו לו בעוד כשבועיים ועוד שניים ימסרו לקראת חודש אוקטובר. אז, כך העריך גורם ביטחוני, יחזיק חיל האוויר כבר ב-9 מטוסי חמקן ויכריז על "מבצעיות ראשונית".

בד-בבד, חיל האוויר משלים את הצטיידותו גם במטוסי התובלה המתקדמים של לוקהיד מרטין מסוג הרקולס C-130, או בשמם הישראלי "שמשון": עד כה נמסרו לחיל האוויר שמונה מטוסים מסוג זה והמטוס התשיעי והאחרון בעסקה זו יימסר לו בשנה הבאה.

בימים אלה לוקהיד מרטין מנסה לקדם מול ישראל גם עסקה למכירת 20-25 מסוקי תובלה חדשים, שיחליפו את מסוקי היסעור של חיל האוויר. לוקהיד מרטין מציעה את הדגם המשופר של היסעורים המוכרים כל כך בישראל - שנקרא CH-53K. מול לוקהיד מרטין מתחרה בנושא זה בואינג האמריקאית, שמציעה לחיל האוויר את המסוק צ'ינוק CH-47. ראש הנציגות של לוקהיד מרטין בישראל, תא"ל (במיל') יהושע (שיקי) שני אמר בעבר בהתייחס לעסקת המסוקים המתגבשת כי החלטות על הנושא לא יתקבלו לפני 2018.

המספרים של לוקהיד מרטין בישראל
 המספרים של לוקהיד מרטין בישראל