סכנה בבית העלמין בהוד השרון: אריחי חיפוי צונחים

המועצה הדתית צפויה לתקן את הליקויים בימים הקרובים ■ למבנים בבית העלמין אין היתרי בנייה; לטענת העירייה, ייתכן שההיתרים עלו באש בשריפה בשנת 2012

בית העלמין בהוד השרון אולם הספדים / צילום: איל יצהר
בית העלמין בהוד השרון אולם הספדים / צילום: איל יצהר

הפוקדים את בית העלמין נוה הדר בהוד השרון עלולים לעמוד בסכנה לאחר שבשבועות האחרונים החלו ליפול אריחי חיפוי ממבנים שונים בבית העלמין, ביניהם הקירות המקיפים את בית העלמין ואולם ההספדים, שבו מתקבצים עשרות מבקרים שבאים ללוות את יקיריהם שנפטרו.

ל"גלובס" נודע כי במשרדי אגף ההנדסה בעירייה לא קיים היתר בנייה למבנים בבית העלמין, ובעקבות פניית העיתון ליחידה לאכיפת דיני מקרקעין במשרד האוצר, פתחה היחידה בבדיקה.

בעקבות פניית היחידה לאכיפת דיני מקרקעין לעיריית הוד השרון, ערך אדוארדו גליצנסקי, מפקח מטעם הוועדה המקומית, סיור במקום ב-9 באוגוסט, ומצא כי בבית העלמין ישנם מספר מקומות בהם אריחי החיפוי נפלו, וכי המשך נפילות עלול להיגרם כתוצאה מסדקים בפינות המבנה, ובשל מקומות בהם קיים ניתוק בין אריחי חיפוי לבין התשתית.

כתוצאה מכך, פנתה העירייה למועצה הדתית, שהיא האחראית לתפעול ואחזקת המבנים, על מנת שתחל בתיקון הליקויים בהקדם האפשרי. בעקבות הפנייה הבהיר מנהל המועצה הדתית, אבי בלושטיין, ב-14 באוגוסט כי קיבל הצעות מחיר לתיקון הליקויים ובימים הקרובים יחלו עבודות התיקון.

באשר להיתר הבנייה, ציין מהנדס העירייה אד' סרג'יו וולינסקי בתשובתו ליחידה לאכיפת דיני מקרקעין, כי "טרם איתרנו היתר בנייה למבנים הקיימים בבית העלמין הישן. מדובר במבנים היסטוריים שנבנו כנראה בשנות ה-70. יצוין כי במשרדי הוועדה המקומית היתה שריפה שבה נשרפו כליל תיקים רבים, ויכול להיות שהיתר הבנייה הנ"ל ביניהם. בכל מקרה אנו פועלים במרץ לאיתור היתרי הבנייה. במקביל העירייה מתכננת הרחבת בית העלמין ובמסגרתו אנחנו נוסיף את המבנים ההיסטוריים להיתר על מנת ליישר קו".

לדברי עו"ד אלי וילצ'יק, המתמחה בתכנון ובנייה, "בעבר רשויות מקומיות לא טרחו להוציא לעצמן היתרי בנייה, והרבה כבישים ומבני ציבור נבנו בלי היתרים, אבל היום זה כבר לא מקובל. זה עדיין לא משחרר את בעל הנכס, במקרה הזה רשות ציבורית, מאחריות לכך, שהמבנה לא יהווה סכנה לציבור.

"במקרה של פגיעה באדם, אם אין לרשות היתר, הדבר שומט את כל טענות ההגנה שלה על כך שהמבנה נבנה על פי התקנים. בין שיש או אין למבנה היתר, לרשויות מקומיות יש סמכות להכריז על מבנה מסוכן, ולהרחיק ממנו את הציבור, אך הרשויות נוטות להפעיל זאת על מבנים של פרטיים ולא על מבנים שברשותן".

מעיריית הוד השרון נמסר כי "הנושא בבדיקה".

מהיחידה לאכיפת דיני מקרקעין באוצר נמסר: "נבדקו ליקויים בטיחותיים במבנה, והנושא בטיפול המועצה הדתית של עיריית הוד השרון ובמעקב הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. טרם אותרו היתרי המבנים הקיימים. מהוועדה נמסר שנעשית עבודה להרחבת בית העלמין, שבמסגרתה יטופלו גם המבנים הקיימים. לאור פעולות הוועדה, אין מקום להתערבות היחידה או לאכיפה".

בית העלמין בהוד השרון אולם הספדיםהאריחים שנפלו
 בית העלמין בהוד השרון אולם הספדיםהאריחים שנפלו