הפרסומים שהובילו להדחת עוזי כץ - עבודה של שורטיסטים?

בשבוע שעבר נאלץ כץ, ששימש כמנכ"ל טליט, לעזוב את החברה, לאחר שהתברר כי הסתיר ממנה כתב אישום שהוגש נגדו בתחילת שנות ה-90 ■ תגובה ראשונה, הערב במוסף G

עוזי כץ / צילום: תמר מצפי
עוזי כץ / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר הודיעה חברת הטכנולוגיה טליט תקשורת , הנסחרת בבורסת ה-AIM בלונדון, על עזיבתו של המנכ"ל המושעה, עוזי כץ, בעל המניות הגדול בחברה ומי שמזוהה עמה יותר מכל. זאת, בעקבות פרשה מדהימה שגרמה למניית החברה לאבד בתוך ימים ספורים כמחצית משוויה, על רקע דוחות כספיים חלשים והדיווח על השעייתו של כץ מתפקידו.

כץ הושעה מתפקיד המנכ"ל במפתיע, בעקבות מה שהוגדר כ"ספקולציות בנוגע לכתבי אישום היסטוריים נגדו בארה"ב". בהודעה על עזיבתו, ציינה טליט כי בדיקה עצמאית שערך הדירקטוריון שלה הצביעה על כך שאכן הוגש נגד כץ כתב אישום, ועובדה זו הוסתרה מפני יועצי החברה.

את כדור השלג החל לגלגל טום וויניפרית', כתב אתר המידע למשקיעים Shareprophets.com המכנה את עצמו "השריף של ה-AIM". וויניפרית' פרסם כי בתחילת שנות ה-90 הוגש כנגד כץ כתב אישום בארה"ב בעניין הונאת משכנתאות, כתב אישום שכץ מעולם לא סיפר עליו. לפי החשד, לאחר שעזב את ארה"ב, כץ שינה את איות שמו מ-Uzi Katz ל-Oozi Cats. וויניפרית' מספר שהעניין שלו בכץ לא היה מקרי. "עקבתי אחרי טליט במשך שנתיים וראיתי שהיא נסחרת מעל לשווי שלה", הוא מספר, "ואז אחד המקורות שלי בא אליי עם ה'פצצה'".

אלא שבסביבתו של כץ טוענים כי הפרסום והמהומה לא היו מקריים. בהתייחסות ראשונה לדרמה סביב המנכ"ל הפורש, אומרים שם כי הפרסום הוא פרי עבודתם של שורטיסטים - חברות שמתמחות בז'אנר ואקטיביות בדחיפת הירידות. לגרסתם ערב הירידות הגדולות במניה, החברות הללו החזיקו אופציות על כ-20% ממניות טליט, וקריסת המניה או אף הפסקת המסחר בה תניב להם סכומי עתק של עשרות מיליוני דולרים.

"המסחר יופסק - כשיתחילו לחקור"

באתר "בלומברג" שעוקב אחרי הפרשה נכתב כי "לא ברור מי נתן את הטיפ לגבי זהותו של כץ, אך טליט היא מטרה של שורטיסטים - סוחרים שמרוויחים מירידת המניה". בין היתר מזכירה סוכנות הידיעות קרן בשם אניסמור (Ennismore), המחזיקה באופציית שורט על 6.26% ממניות טליט.

"נשמע מאוד הגיוני", אומר גורם שמכיר מקרוב את החברה. "עוזי הוא אדם מאוד מתוחכם, אדם כריזמטי שמדבר יפה, אך הוא גם משדר חוסר אמינות מסוים. במשך השנים הרבה משקיעים חיפשו 'להיכנס' בו, כי הוא עצבן אותם. יש בו משהו מתנשא, ואנשים לא אהבו את זה. הייתה בדיחה על כך שבפרופיל שלו ב'לינקדאין' הוא תיאר את עצמו כ'בעלים של טליט'. הוא התנהג כאילו החברה שלו. הבונוסים והשכר גם היו לדעתי טריגר, והרבה אנשים חיפשו עליו חומרים וחיפשו דרך לדחוק אותו לפינה".

בסביבתו של כץ אין שום ספק ביחס למי שעומד מאחרי החשיפה ומאחורי הירידות במניה. "זו פעילות מכוונת, מאורגנת ומתוכננת של גורמים שפועלים כדי להפיל חברות", אומרים שם. "טליט זו לא החברה הראשונה שהם פוגעים בה. כשמחיר המניה יירד מעבר לנקודה מסוימת, הם ירוויחו עשרות מיליוני דולרים. זה יקרה כשהמסחר במניה יופסק. מתי יופסק המסחר? אם הרשויות יתחילו לחקור.

"המטרה שלהם כרגע היא להשחיר את פני כל מי שמעורב בחברה, לכן הם מציפים את התקשורת בכל יום ב'פרשה' אחרת שקשורה לטליט ויוזמים כל מיני ביקורות על טליט. זו השיטה שלהם, והם כבר הרגו כמה וכמה חברות".

מקורביו של כץ טוענים שרמז לתכנון ולתזמון אפשר למצוא גם בעובדה שהמידע על כץ, אשר לפני שהגיע לחברה היה בידי הגורמים זמן לא מבוטל לפני הפרסום ברשת, נחשף בדיוק יממה לאחר פרסום הדוחות הפחות טובים של טליט.

בהודעה רשמית של דירקטוריון טליט כתבו בשבוע שעבר כי "מקור הכעס הוא על כך שכתב האישום ההיסטורי נגד כץ לא נחשף מעולם בפני הדירקטוריון או בפני חברים לשעבר בו, ונודע להם עליו רק דרך צדדים שלישיים". במקביל להודעה, נמחק כל אזכור של כץ מאתר החברה - המידע עליו, וכן תמונתו, הוסרו מהאתר.