פורטפוליו | מתניה שוורץ

גיל: 55 תפקיד: מנכ"ל חברת הממתקים כרמית

אני: מתקשה עם מסגרות וכללים נוקשים. יזם בנשמה, אוהב לעשות דברים בעצמי ולהחליט לבד. לכן, היה קשה לי להשתלב בארגונים גדולים.

משפחה 1: ההורים של אבא הגיעו לארץ מרומניה בעלייה הראשונה והתיישבו בכפר אתא, היום קריית אתא. הם היו קבלני בניין. ההורים של אמא, שהיו דתיים, הגיעו באותה תקופה לכפר חסידים מליטא ועסקו בחקלאות. אבא ואמא נפגשו בטיול של צעירים וצעירות מהצפון למצדה. אחרי החתונה עברו לחיפה. אבא היה רואה חשבון ואמא הייתה מורה בתיכון. המצב הכלכלי בבית היה מצוין ולא החסירו דבר משתי אחיותיי וממני.

ילדות: חיפה של אז, יער גדול שנראה לנו כמו ג'ונגל, חצי היו קאובויים וחצי אינדיאנים. הייתי ילד פרא עד גיל 12, על העצים, בים, לא בבית ספר. עד שעברתי למדרשית נועם בפרדס חנה - מקום איכותי שעיצב אותי ערכית וחברתית. למרות זאת, לא הייתי מחובר לקטע הדתי, כי לא אהבתי את הנוקשות.

רלי: אשתי, מומחית להפריות מבחנה, עובדת באסותא. אנחנו מכירים מגיל 6. נפגשנו בטיול משפחות והתחלנו לצאת רשמית בגיל 16. היא באה מבית דתי ונשארה דתייה, ואילו אני הורדתי את הכיפה. שניים מילדינו חילוניים ואחת דתייה ויש לנו ארבעה נכדים. סוד החיים המשותפים שלנו הוא כבוד ו-ויתור. הילדים גדלו בבית שבו אבא לא דתי, אבל הולך איתם לבית כנסת ולא מתפלל. כשאני טס לחו"ל אני עושה מה שאני רוצה ובבית מתחשב ברלי.

גוש קטיף: התגייסתי לעורב גולני והתחתנו תוך כדי שירות, לפני מלחמת שלום הגליל. אחרי השחרור החלטנו להגשים את חלום החקלאות ולעבור לגוש קטיף, כשהמערך יישב אותו וחילק אדמות חינם. אחרי שנה הבנתי שהשיתופיות שחיפשנו לא חזקה - יש כאלה שעובדים וכאלה שמתבטלים.

לימודים: אבא הציע שאבוא ללמוד הנדסה, תעשיה וניהול בטכניון, ויחד עם התינוקת עברנו לגור בדירה שכורה בחיפה. רלי עבדה בטכניון ואני סיימתי את התואר עם שלושה ילדים. תוך כדי לימודים, כדי להתפרנס, פתחתי קיוסקים בשני בתי ספר ובערב עבדתי בבתי הזיקוק.

קוקה קולה: התקבלתי כמהנדס מכירות ושיווק, כחלק מעתודה ניהולית. בין האנשים שקלטתי לחברה היה גם טל רבן, ואני גאה בו ובאחרים. בהמשך מוניתי לסמנכ"ל תפעול וסמנכ"ל סחר, ואחרי שבע שנים, עמיקם כהן, שהיה הבוס שלי, סחב אותי לעלית.

שטראוס עלית: שימשתי כמנכ"ל חברת המכירות והלוגיסטיקה של החברה, עם אלפיים עובדים, סדרנים ואנשי מכירות. כשהוחלט על המיזוג, הייתי האחראי על ההשתלבות בשטראוס ועברתי לנהל את המכירות והלוגיסטיקה של שטראוס המאוחדת.

החברה לישראל: ארז ויגודמן הפגיש אותי עם ניר גלעד, שמינה אותי לסמנכ"ל שיווק ומכירות בצים תחת רפי דניאלי. אחרי שנה הבנתי שזה לא בשבילי, וכשדודי ויסמן פנה אליי בפעם השנייה והציע לי לעבור למגה, הסכמתי.

מגה: הגעתי בתקופה שבה החברה הייתה בצלילה הגדולה שלה. הייתי סמנכ"ל התפעול במשך קדנציה וכשהבנתי שאין לי סיכוי לסייע בהצלתה, כי ההצעות שהגשתי נדחו, עזבתי והגעתי לריטייל 3000 לתקופה קצרה. לפני שלוש שנים קיבלתי את ההצעה מלני סקסטין לנהל את כרמית.

אסטרטגיה: כיוון שאנחנו שחקן נישה, היינו חייבים להפוך את זה ליתרון והחלטתי להיכנס חזק בטרנד הבריאות ולעולם האלרגנים. לני מצדו ויתר על הממתקים והבין את הבידול שנוכל לייצר. אנחנו מתמקדים בעולם ייצור איכותי, מבודד אלרגנים, עם בקרה וניהול איכות. מיתגנו את כרמית כירוקה.

מוצרים: סוכריות בריאות על בסיס פרי, קרקרים עם קמחים בריאים, שוקולד מופחת סוכר, ללא סוכר וללא חלב.

ייצוא: 25% מהמחזור שלנו. אנחנו מוכרים לאנגליה, דרום אפריקה וברזיל.

שכר: נכתבו עליי כל מיני דברים. אני משתכר כמו המנכ"ל שקדם לי ופחות ממה שקיבלתי בשטראוס עלית.

פנאי: קודם כל הנכדים, שאני מאוהב בהם. אחר כך טיולים בכל חור בעולם, עדיף אתגריים, שוחה בים ובבריכה כל יום 2.5 ק"מ, חיית מים.

תפיסת עתיד: להיות בכרמית הרבה שנים, כיוון שהיא כר נפלא לחדשנות ופריצות דרך.