מכרזים חדשים להשכרה ארוכת-טווח בירושלים, בשוהם וברמלה

מדובר במכרזים של רמ"י והחברה הממשלתית לדיור להשכרה "דירה להשכיר" ■ ברמלה מדובר ב-248 יחידות דיור, בשוהם - 234 יחידות דיור, ובירושלים - 79 יחידות דיור

הדמייה של הפרויקט ברמלה / קרדיט טוטם הדמיה ואנימציה
הדמייה של הפרויקט ברמלה / קרדיט טוטם הדמיה ואנימציה

שני מכרזים חדשים לקבלת הצעות לרכישת קרקע ובניית פרויקטים להשכרה לטווח ארוך פורסמו הבוקר (ה') באתר רשות מקרקעי ישראל. מדובר במכרזים של רמ"י והחברה הממשלתית לדיור להשכרה "דירה להשכיר" ברמלה ובשוהם הכוללים יחד היצע פוטנציאלי של 482 יחידות דיור להשכרה בסך-הכול. יחד עם מכרז שפורסם בירושלים (ראו בהמשך) מדובר על 561 יחידות דיור להשכרה בסך-הכול. 

המכרז ברמלה מתייחס לרמלה מערב וכולל מגרש עליו ניתן לבנות 248 יחידות דיור, כולן להשכרה ארוכת-טווח. על-פי תנאי המכרז, 25% מהדירות ייועדו לזכאי משרד הבינוי והשיכון בשכר דירה מופחת ושאר הדירות יושכרו במחיר שוק חופשי. מלבד יחידות הדיור כולל המכרז גם אפשרות לבניית שטחי מסחר ומשרדים בחזית המבנים. דמי הפיתוח במכרז זה עומדים על כ-43.2 מיליון שקל, והתאריך האחרון להגשת הצעות נקבע ל-4 לדצמבר.

המכרז השני שפורסם ממוקם בשוהם וכולל מגרש עליו יהיה ניתן לבנות 234 יחידות דיור, כולם להשכרה ארוכת-טווח. על-פי מודעת הפרסום של המכרז, במקרה הזה 50% מהדירות בפרויקט יושכרו במחיר מופחת לזכאים בעוד המחצית הנותרת תושכר במחירי שוק חופשי. הסיבה להיקף הגדול יותר של דירות בשכר דירה מפוקח היא שמכרז זה מפורסם מכח תוכנית שאושרה בותמ"ל. עלות הפיתוח במכרז זה עומדת על כ-41.2 מיליון שקל והתאריך האחרון להגשת הצעות נקבע ל-11 לדצמבר. 

בדומה למכרזים להשכרה ארוכת-טווח שפורסמו עד כה, גם במכרזים האלה יתחייבו הזוכים לבנות, לתפעל ולנהל הפרויקט במשך 20 שנה, ללא יכולת למכור את הדירות עד תום תקופה זו. התחרות במכרזים היא על המחיר הגבוה ביותר לקרקע ולא נקבע מחיר מינימום.

במקרה שהמכרז כולל שטחי מסחר ומשרדים (כמו במקרה של רמלה), הזוכה במכרז יוכל למכור (כמקשה אחת כנכס מניב בלבד) או להשכיר את השטחים הללו רק לאחר תחילת תקופת ההשכרה ולאחר איכלוס 80% מהשטחים.

עוד נציין כי במקרה והזוכה במכרז יבחר לנצל את הקלת השבס (הקלה שבסמכות הוועדה המקומית לאשר במסגרתה ניתן להגדיל את מספר הדירות בפרויקט ללא הגדלת זכויות הבנייה) גם הדירות הנוספות יהיו כולם להשכרה בלבד.

במקביל, פורסם גם מכרז נוסף לעשרות יחידות דיור להשכרה בשכונת מלחה בירושלים. מדובר במכרז בקרבת קניון מלחה, מתחם הגן הטכנולוגי, אצטדיון טדי ודרך בגין. מכרז זה יכלול מגרש עליו ניתן יהיה לבנות 79 יחידות דיור בסך-הכול, כולן להשכרה, ובניגוד למכרזים האחרים שפורסמו עד כה, כל הדירות בפרויקט זה ייועדו לזכאי משרד הבינוי והשיכון במחיר מופחת. 

שר האוצר, משה כחלון, אמר היום עם פרסום המכרזים כי "שכירות ארוכת-טווח במחיר מפוקח והוגן נותנת מענה לאלה שלא רוצים או לא יכולים לרכוש דירה, אך עדיין רוצים לגור בלב אזורי הביקוש. שכירות ארוכת-טווח היא חלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור, ולכן אנחנו מאיצים את הקצב ומקצים יותר ויותר קרקעות עבור פרויקטים אלה. המטרה שלנו היא להגיע בשנים הקרובות לשוק שכירות ארוכת-טווח בהיקף משמעותי באמצעות חברת 'דירה להשכיר' והגברת האטרקטיביות של פרויקטים בשוק הפרטי".

מנכ"ל דירה להשכיר, עוזי לוי, הוסיף כי "בהמשך לשיווקים המוצלחים שנעשו עד כה ליזמים מן השורה הראשונה דוגמת אשטרום, אפריקה ישראל, קבוצת אביב, אזורים ושיכון ובינוי, מפרסמות החברה ורמ"י מכרזים נוספים לדיור להשכרה, כאשר אנו נערכים לפרסם מכרזים נוספים למתחמי קרקעות למגורים שאושרו בותמ"ל. נוכח ההיענות הגדולה של ציבור היזמים/קבלנים והשוכרים ובהנחיית שר האוצר ומטה הדיור, החברה ורמ"י ימשיכו לפרסם מכרזים נוספים בכמות משמעותית במהלך שנה זו".