תביעה נגד אסתי לאודר: העניקה לגברים חופשת לידה קצרה

עוד עפ"י התביעה, אמהות בחברה שחוזרות לעבודה מקבלות הטבות שגברים לא מקבלים

אסתי לאודר  / צילום: רויטרס
אסתי לאודר / צילום: רויטרס

נציבות שוויון ההזדמנויות בתעסוקה בממשל בארה"ב, EEOC, הגישה תביעה נגד חברת התמרוקים אסתי לאודר, שבה היא מאשימה את ענקית מוצרי היופי בהפרת החוק הפדרלי, כאשר היא מעניקה לעובדים גברים פחות שבועות של חופשות לידה ביחס לנשים שעובדות בחברה.

לפי הנציבות, תביעת האפליה הזו החלה כאשר עובד מלאי של החברה במרילנד לא קיבל שישה שבועות של חופשת לידה בתשלום שמקבלות כעת אימהות חדשות בחברה, וקיבל במקומם רק שבועיים. חופשת הלידה לגברים של אסתי לאודר היא בנוסף לחופשות בתשלום שהאימהות החדשות מקבלות להתאוששות מהלידה.

EEOC טוענת שמדיניות זו של אסתי לאודר מפירה את חוק השכר השווה ואת הסעיף החמישי של חוק זכויות האזרח. התביעה דורשת החזר שכר, פיצויי נזקים ופיצוי עונש לאותו עובד במרילנד ולעובדים גברים נוספים שנפגעו מן האפליה בהטבות חופשת לידה.

"החוק הפדרלי מחייב שכר שווה, כולל הטבות, תמורת עבודה שווה, וזה נוגע לגברים כמו גם לנשים", מסרה מינדי וויינסטין, מנהלת שלוחת הנציבות הזו בוושינגטון די.סי.

התביעה טוענת גם שלאמהות חדשות באסתי לאודר יש הטבות גמישות בחזרה לעבודה, שלא מוצעות לגברים שחוזרים מחופשות לידה.

דוברת אסתי לאודר מניו יורק מסרה שהחברה אינה מגיבה על נושאים משפטיים בהליכי בירור.

זו אינה התביעה היחידה בנושא מדיניות של חופשות לידה שונות למועסקים גברים ונשים בארה"ב. ביוני, גבר שעבד כחוקר מקרי הונאה בבנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס האשים את הבנק באפליה, גם כן בטענה שאבות לא מקבלים חופשות לידה בתשלום כמו אימהות.

לפי דוח מ-2016 של האגודה לניהול משאבי אנוש בארה"ב, 26% מהמעסיקים מציעים חופשות לידה בתשלום מעבר למה שנדרש על פי חוקי המדינות השונות או תוכניות ההיעדרות מעבודה לתקופה קצרה. 21% מהמעסיקים מציעים חופשות לידה לגברים. עם זאת, נשים מקבלות בדרך כלל חופשה ממושכת בהרבה מזו של גברים: 41 ימים לאשה ורק 22 ימים לגבר.

הפער הזה, לפי הדוח, מחזק חלוקת תפקידים מגדרית מסורתית מפני שהוא "עלול לאלץ נשים להישאר בבית, ומרתיע גברים מנטילת חופשה כדי לטפל ברך הנולד".