תוצאות מאכזבות בניסוי תותח של אלביט מערכות

הניסוי שנעשה לתותח לאחרונה הסתיים במפח-נפש: "דברים לא עבדו" ■ התותח נבחר ע"י מערכת הביטחון בהליך שנוי במחלוקת וללא מכרז

תותחים של אלביט מערכות / צילום באדיבות: אלביט מערכות
תותחים של אלביט מערכות / צילום באדיבות: אלביט מערכות

שבועות אחדים לאחר ששר הביטחון, אביגדור ליברמן, אישר את החלטת הדרג המקצועי במשרדו ולפיה התותח המתנייע העתידי של צה"ל יהיה מתוצרת אלביט מערכות  , ניסוי שנערך לתותח לפני כשבועיים בדרום הארץ הסתיים עם תוצאות מאכזבות.

ל"גלובס" נודע, כי הניסוי בתותח החדש, שבו בחרה מערכת הביטחון בתום הליך שנוי במחלוקת, נעצר - וחלק מהיכולות של מערכת הטעינה האוטומטית שלו לא הודגמו כלל לפני נציגי המינהל לפיתוח אמצעי לחימה (מפא"ת) שבמשרד הביטחון וקצינים מחיל התותחנים. מדובר בתותח ATMOS, שדגמים קודמים שלו נמכרו בידי אלביט מערכות במהלך השנים האחרונות לכמה צבאות ברחבי העולם.

במסגרת ההליך שקיימה מערכת הביטחון במהלך השנה האחרונה, בחרה ועדת לבחירת מפתחים של מפא"ת בתותח של אלביט, תוך הבטחה שייעשו לו התאמות שונות בהתאם לצרכים המבצעיים העתידיים של צה"ל. בהחלטה זו, משרד הביטחון דחה הצעות אחרות שהובאו לו, לרכוש תותחים שכבר הוכיחו יכולות מבצעיות מתוצרת KMW שמגרמניה והנואה טקווין שמדרום קוריאה. שתי החברות הזרות חברו לחברות ביטחוניות ישראליות, כדי לקדם עסקת תותחים אפשרית עם ישראל: KMW חברה לתעשייה האווירית ולתעש מערכות, ואילו הנואה טקווין חברה לתעש מערכות. שתי השותפויות הציעו למשרד הביטחון לקיים בישראל את הייצור הסדרתי של התותחים שהוצעו על ידן.

אלא שחרף מאמצים אלה מערכת הביטחון סירבה לפרסם מכרז בנושא, ובחרה בהצעה של אלביט מערכות שהבטיחה כי ייצור התותח ייעשה בישראל, במפעל סולתם שביוקנעם, ויאפשר פתיחת מקומות עבודה רבים בצפון הארץ. אף שבחרה להתקשר במסגרת עסקה זו עם אלביט מערכות כ"ספק יחיד" - מערכת הביטחון מסרבת לחשוף את השיקולים שהובילו להחלטתה בנושא.

גורמים שהיו מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות של משרד הביטחון בתוכנית התותחים טענו כבר בעבר כי "התותח שנבחר - הוא תותח על הנייר", שכן חלק ממערכותיו עדיין נמצאות בשלבי פיתוח ויידרש זמן רב להתאימן למפרט הדרישות של צה"ל.

 

"חלק מהיכולות לא הודגמו"

על רקע תוצאות הניסוי מלפני כשבועיים בתותח האמור, אמר אחד הגורמים ל"גלובס": "דברים לא עבדו. ברור שכל תוכנית פיתוח מלווה בסדרה ארוכה של ניסויים, שיש בהם גם הצלחות וגם כישלונות, אך במקרה הזה אי אפשר להתעלם מכך שישראל הייתה יכולה להצטייד בתותחים עם מערכות טעינה אוטומטיות שכבר הוכיחו יכולות מבצעיות בשטח. לא ברור כמה זמן כל תהליך הפיתוח של התותח של אלביט יימשך, עם כל התוספות שצה"ל רוצה".

היקף תוכנית ההצטיידות בתותח החדש של אלביט הוערך ב-1.5 מיליארד דולר.

בתשובה לשאלת "גלובס" באשר לליקויים שנמצאו בהדגמה שנעשתה לתותח לפני כשבועיים, מסרה אלביט מערכות: "אין תגובה".

משרד הביטחון מסר בתגובה, כי "במסגרת פיתוח אב-טיפוס לתותח מתנייע עתידי מתקיימים ניסויים והדגמות לבחינת היכולות המפותחות. הדבר מקובל כחלק מתהליך הפיתוח ובעתיד יתקיימו ניסויים והדגמות נוספים - שידגימו את כלל היכולות במלואן".

עם זאת, גורם ביטחוני טען כי "לפני כחודש התקיימה הדגמה מאוד מוצלחת לתותח, ולפני כשבועיים התקיימה הדגמה נוספת שבמהלכה הוצגו מספר יכולות של התותח וחלק מהן לא הודגמו במלואן, בשל בעיה נקודתית שתוקנה".

לטענת גורמים, "עדיין לא נעשה ניסוי נוסף בתותח, מאז תוקנה הבעיה האמורה".

בעבר טען משרד הביטחון, במסגרת שורה של פרסומים בנושא זה ב"גלובס", כי "לאחר שקיבלה חוות דעת מקצועיות רבות מכל גורמי מערכת הביטחון הרלוונטיים וניתחה אותן, הגישה הוועדה לבחירת מפתחים של מפא"ת מסמך מסווג ועב כרס שבו היא ממליצה לממש את הפרויקט במפעל התותחים של אלביט מערכות (לשעבר סולתם) שהוא היחיד בישראל בעל היכולות לספק את המערכות על פי הדרישות המבצעיות של צה"ל. המלצות הוועדה ואישורן נעשו על פי כל דין".

תותחי ה-ATMOS של אלביט מערכות מתוכננים להחליף במהלך השנים הבאות את מערך תותחי ה-M-109 האמריקאיים, המשמשים כיום את התותחנים של צה"ל. מדובר במשק תותחים מיושן, שצה"ל מבקש להחליף כבר שנים ארוכות.