סוחרי הסמים המקסיקנים מפתחים שוק חדש בניו-יורק

בניו-יורק נתפס השנה יותר מתאמפתמין מבכל שנה בעשור האחרון ■ "הקרטלים המקסיקנים רוצים ליצור אוכלוסייה שמכורה לחומר הזה"

ניו יורק, ארה"ב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניו יורק, ארה"ב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

סוחרי סמים מקסיקנים מספקים לאזור ניו-יורק סיטי מתאמפטמין (סם ממריץ ממכר) בניסיון לגייס לקוחות חדשים בשוק שהוא חלש מסורתית בסמים האלה.

"הקרטלים המקסיקנים משגרים מטענים לניו-יורק ואומרים לסוחרים המקומיים, 'תראו אם אתם יכולים להשיג לקוחות'", אמר ג'יימס האנט, סוכן מיוחד בחטיבת מנהל המאבק בסמים, DEA, בניו-יורק. "הם רוצים ליצור אוכלוסייה שמכורה לחומר הזה".

החטיבה הניו-יורקית של DEA תפסה עד כה השנה יותר מתאמפטמין מבכל שנה אחרת בעשור האחרון. הסם הזה נצרך דרך כלל בצורת אבקה לבנה או גלולה, והשימוש בו נפוץ יותר באזורים כמו מערב ארה"ב והמערב התיכון. בצפון-מזרח ארה"ב, כולל ניו-יורק, הסם הזה לא המריא מסיבות לא ברורות.

עד אוגוסט, DEA בניו-יורק תפס 106 ק"ג של מתאמפטמין במדינה זו, עלייה מ-34 ק"ג בכל השנה שעברה. התפיסות גדלו ב-2014, אך בשנתיים לאחר מכן הן פחתו, כאשר הסוחרים והמבריחים התנקדו בהרואין עם פנטניל (משכך כאבים).

השנה חזרה בגדול אספקת מתאמפטמין, מסר הסוכן האנט. מצד שני, אין עדיין ראיות לכך שהסוחרים מוכרים אותו בהצלחה במדינת ניו-יורק.

יש שתי קטגוריות של יצרני meth כזה, אמר האנט: סוחרים מקומיים שעובדים במעבדות ביתיות ומייצרים כמויות קטנות, ומעבדות גדולות במקסיקו. הסוחרים המקסיקנים מבריחים את הסם, במקרים רבים עם סמים כמו הרואין ופנטניל, במשאיות סמי-טריילר שחוצות את הגבול לאריזונה, קליפורניה או טקסס.

מבחינת המבריחים המקסיקנים יש הרבה היגיון כלכלי בסם הזה. "מתאמפטמין זול וקל מאוד לייצר, והם מרוויחים עליו הרבה", אמר האנט. "הם אנשי עסקים אפקטיביים".

מקרי השימוש בסם שבהם מטפל התובע המיוחד לחומרים נרקוטיים בניו-יורק כרוכים בדרך כלל בהברחה ממקסיקו עם הסעה לרוחב ארה"ב, מסרה דוברת המנהל. במקרה אחד השנה, סוכנים לכדו 8 ק"ג מתאמפטמין שהיו מיועדים לסוחר סמים בלונג איילנד, שמוכר ללקוחות בניו-יורק.

בשבוע שעבר נתפסו 590 ק"ג של נרות שעווה שבתוכם הוטמן מתאמפטמין בשווי מיליון דולר. חמשת המבריחים תכננו להמיר את הסם לקריסטל מת' במחסן בניו ג'רזי. הסם הזה הוא חלק מסצנת המועדונים הגאים בניו-יורק סיטי זה שנים, אמר וויל דה-וויט, רופא במרכז הרפואי הקהילתי קלן-לורד, שמספק בעיקר שירותים רפואיים לקהילה הלהט"בית. גברים גאים מכל גילים והגזעים נוטלים את הסם כי הוא ממריץ, מחזק את הליבידו ומשחרר ממעצורים.

טים ברנן, המנהל הרפואי של מכון הגמילה בבית החולים מאונט סייניי, אמר שהוא רואה גידול במספר הפונים לגמילה מאופיודים (סמי הרגעה ללא אופיום), אך אינו מבחין בגידול במספר משתמשי מתאמפטמין.

"בהשוואה לערים ולעיירות אחרות, מניו-יורק נחסך חלק גדול מהבעיה של מתאמפטמין", אמר ד"ר ברנן. "למרות שהיינו מניחים שהשימוש רב מכפי שהוא באמת".

סמים במקסיקו
 סמים במקסיקו