הלמן אלדובי ואי.בי.אי במו"מ למיזוג פעילויות הגמל

הפעילות הממוזגת תנוהל על-ידי איתי ברדה מהלמן אלדובי ■ אמיר גיל יחליף את אילן ארצי כמנהל ההשקעות בהלמן אלדובי ■ "התקיימו ומתקיימות שיחות ראשוניות"

מיזוג חדש בעולם הגמל, ההשתלמות והפנסיה: ל"גלובס" נודע כי בתי ההשקעות הלמן אלדובי ואי.בי.אי מנהלים מגעים מתקדמים למיזוג פעילותיהם בתחומים אלה. על פי הערכות, אי.בי.אי יכניסו לחברה הממוזגת כסף, כדי לשמור על נתח משמעותי ממניות הגוף הממוזג, ומנהל הפעילות הממוזגת יהיה איתי ברדה, מנכ"ל הלמן אלדובי גמל ופנסיה. כמו כן, על פי הערכות, המתפעל של החברה הממוזגת יהיה בנק מזרחי טפחות. עוד מעריכים בשוק כי המיזוג יתבצע עוד קודם לסוף השנה הנוכחית.

מהלמן אלדובי נמסר בתגובה, כי "כחלק מהאסטרטגיה העסקית להרחבת הפעילות בתחום החיסכון ארוך-הטווח, ביצעה החברה שורה ארוכה של עסקאות מיזוג מוצלחות בשנים האחרונות. כפי שהודענו בעבר, אנו בוחנים באופן שוטף עסקאות נוספות מול הגופים הרלוונטיים, ובכלל זה התקיימו ומתקיימות גם שיחות ראשוניות עם אי.בי.אי, לגבי פעילות הגמל, וטרם גובש מתווה מוסכם. יצוין כי בשלב זה אין כל ודאות להתממשותה של עסקה".

מאי.בי.אי נמסר, כי "החברה בוחנת באופן קבוע אפשרויות להרחבת פעילותה בתחום החיסכון לטווח ארוך. במסגרת זו התקיימו ומתקיימות שיחות גם עם הלמן אלדובי, ועם גופים נוספים. יודגש כי בכל אפשרות להתרחבות שנבחר, אנחנו נמשיך להיות שותפים אקטיביים בניהול הפעילות".

שוק הגמל ושוק הפנסיה הם שווקים שמתאפיינים ביתרונות משמעותיים לגודל. מדובר בשווקים תחרותיים שבהם שחקני ענק, ששני הצדדים לעסקה אינם נמנים עמם. מנכ"ל אי.בי.אי הנו עדו קוק, ומנכ"ל הלמן אלדובי הנו רמי דרור.

היסטוריה של מיזוגים

זו לא הפעם הראשונה שהלמן אלדובי צומח בפעילות הגמל דרך מיזוגים ורכישות. בסוף אפריל 2013 מוזגה חברת הדס ארזים קופות גמל אל תוך הלמן אלדובי. נוסף על כך, במהלך חמש השנים האחרונות הועברו לניהולה של החברה שתי קרנות פנסיה ותיקות: מגן קרן פנסיה ותיקה וקרן גמלאות של עורכי דין בישראל. כמו כן, בנובמבר 2016 נבחר הלמן אלדובי כאחת משתי חברות מנהלות שזכו במכרז שערך משרד האוצר לבחירת קרנות פנסיה ברירת מחדל (שאליהן יצטרפו העובדים שלא בחרו קרן פנסיה באופן פוזיטיבי, והזכייה במכרז היא לתקופה של שנתיים). מנכ"ל חברת הגמל והפנסיה של הלמן אלדובי הוא איתי ברדה.

נכון לסוף יוני האחרון נוהלו בהלמן אלדובי גמל ופנסיה 13 קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות פנסיה, עם נכסים בהיקף כולל של יותר מ-10.7 מיליארד שקל בגמל ובהשתלמות, ונכסים בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל בפנסיה החדשה. בסך הכול מדובר על נכסי גמל ופנסיה של הלמן אלדובי בהיקף של כ-12.3 מיליארד שקל.

נכון לסוף המחצית הראשונה של 2017 היו בהלמן אלדובי גמל ופנסיה 147,308 עמיתים פעילים ועוד 136,833 עמיתים לא פעילים.

סך דמי הניהול שנגבה מהעמיתים הללו הסתכם ברבעון השני השנה בכ-23.8 מיליון שקל - ירידה קלה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ואותה מגמה שלילית נרשמה גם במחצית השנה, שבה הסתכמו דמי הניהול בכ-46.5 מיליון שקל, לעומת יותר מ-48 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. במחצית הראשונה של 2017 רשמה הלמן אלדובי גמל ופנסיה רווח של כ-2.5 מיליון שקל.

בית ההשקעות הלמן אלדובי נסחר לפי שווי של כ-108 מיליון שקל, ועיקר השווי שלו נזקף לפעילות הגמל והפנסיה. בדוחות למחצית הראשונה של 2017 ציינו בהלמן אלדובי, כי "באופן כללי, החברה צופה כי עלייה ברמת הרגולציה והגדלת הדרישות להון עצמי מחברות מנהלות יובילו למיזוגים נוספים ולצמצום במספר השחקנים בענף (החיסכון לטווח ארוך, ר' ש')", תוך שהוסיפו ביחס לתחרות בשוק זה, כי "על מנת להשיג יתרון לגודל, ממשיכה החברה במאמציה להתרחבות באמצעות רכישת מוצרים פנסיוניים". עוד ציינו בהלמן אלדובי את "ניסיונה הרב של החברה בקליטת קופות חדשות".

החברה הממוזגת
 החברה הממוזגת

הפעילות באי.בי.אי צנועה יותר

מנגד, באי.בי.אי פעילות הגמל וההשתלמות צנועה בהרבה, וגם פחות משמעותית ביחס לשווי בית ההשקעות כולו. היקף הנכסים המנוהלים בקופות הגמל בסוף חודש יוני האחרון עמד על 4.4 מיליארד שקל. ברבעון השני של 2017 רשם מגזר הגמל וההשתלמות של אי.בי.אי הכנסות של קצת פחות מ-6.6 מיליון שקל (יותר מרבע מההכנסות של הלמן אלדובי בתקופה זו מהפעילות המקבילה), והחברה הפסידה ברבעון כ-1.4 מיליון שקל.

נכון לסוף יוני היו בחברה 10,178 עמיתים פעילים ו-21,420 עמיתים לא פעילים. יחד עם זאת, נכון לסוף המחצית הראשונה השנה היו באי.בי.אי גמל 49,078 חשבונות עמיתים - קיטון של כ-11% לעומת 54,903 חשבונות עמיתים בסוף הרבעון המקביל אשתקד.

את אי.בי.אי גמל מנהלת מאז מארס 2016 שרון גילרן נוריאל. בפברואר 2013 רכשה אי.בי.אי גמל את פעילות הגמל וההשתלמות של בית ההשקעות תמיר פישמן. אי.בי.אי נסחר לפי שווי של כ-484.5 מיליון שקל.

מנהל ההשקעות החדש: אמיר גיל

בשבוע שעבר נודע כי מנהל ההשקעות הוותיק של הלמן אלדובי גמל ופנסיה, אילן ארצי, פורש. ל"גלובס" נודע כי מי שצפוי להחליף אותו הוא אמיר גיל, עד לאחרונה מנהל קרנות הנאמנות של אקסלנס, וקודם לכן מנהל ההשקעות הראשי של פעילות הגמל של בית ההשקעות פסגות.

הלמן אלדובי רשם בתקופה האחרונה כשל השקעתי יוצא דופן כשמחק לחלוטין השקעה שלו בנדל"ן בניו יורק. אגב, לגבי ההערכות ביחס למגעים המתקדמים למינוי גיל, נמסר מהלמן אלדובי כי "נבחנים מספר מועמדים להחליף את אילן ארצי. טרם נסגר עם מי מהם. כשייסגר נדווח בהתאם".

בפועלים אי.בי.אי מחפשים צוות חדש שיוביל את פעילות החיתום

השינוי הנרקם בפעילויות הגמל וההשתלמות של אי.בי.אי אינו השינוי הדרמטי היחידי שבית ההשקעות הוותיק עומד בפניו בימים אלה. מדובר גם בפעילות החיתום, שנעשית באמצעות חברת פועלים אי.בי.אי, שהצוות הבכיר שמנהל אותה, בראשות המנכ"ל ארז גולדשמידט, עוזב אותה לטובת הקמת חברת חיתום חדשה עם צמד יועצי ההנפקות הזרות - רפי ליפא וגל עמית.

מדובר בהתפתחות דרמטית, שמאיימת על חברת החיתום המובילה והרווחית, ושמצריכה את אי.בי.אי לגייס, ומהר, צוות חדש להוביל אותה.

ל"גלובס" נודע כי בפועלים אי.בי.אי (הנמצאת בשליטה משותפת עם בנק הפועלים) שוקדים במרץ על מציאת צוות ניהולי חדש שיגיע מחוץ לחברה.

בד בבד, לאחרונה נחשף כאן כי חברת החיתום החלה לבחון נקיטת צעדים משפטיים נגד גולדשמידט, המנכ"ל הוותיק של פעילות החיתום של החברה. כיום נסחרת פועלים אי.בי.אי לפי שווי חברה של כ-213 מיליון שקל, לאחר שהתרסקה ביותר מחצי מאז היוודע עזיבת השותפים ליפא ועמית והמנכ"ל גולדשמידט בחודש שעבר (קודם לנפילת המניה נסחרה פועלים אי.בי.אי לפי שווי של כ-475 מיליון שקל).