"שולץ מביא את הכישורים הנדרשים להחזיר את טבע למסלול"

אנליסטים מגיבים למינוי קאר שולץ למנכ"ל חברת התרופות הישראלית: "טוב שהגיע מנכ"ל מהתעשייה, וטוב שהוא הגיע מחו"ל, כי זה משדר מסר מרגיע למשקיעים הזרים"

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

המינוי של קאר שולץ לתפקיד מנכ"ל טבע הקפיץ אתמול והיום (ג') את המניה בניו-יורק  ובתל-אביב .

בסיום יום המסחר בוול סטריט אמש סיפקה טבע חדשות חיוביות נוספות למשקיעים, והודיעה על מכירת נכס ראשון במסגרת התוכנית למכירת נכסים שאינם בליבת העסקים שלה, במטרה לשרת את החוב הגדול (35 מיליארד דולר). טבע חתמה על הסכם עם חברת CooperSurgical למכירת המוצרPARAGARD, אמצעי מניעה תוך-רחמי, תמורת 1.1 מיליארד דולר במזומן. מדובר במוצר עם מכירות שנתיות של כ-168 מיליון דולר, והמכירה כוללת את מפעל הייצור בניו-יורק.

"מדובר, מן הסתם, בחדשות חיוביות, כי לאף חברה לא טוב להתנהל ללא מנכ"ל קבוע, ובטח לא לחברה מסדר הגודל של טבע, שמעבר למורכבות ולפיזור העסקי מתמודדת גם עם הרבה אתגרים בסביבה העסקית ועם מינוף גבוה", הגיבה היום למינוי האנליסטית סבינה לוי מלידר שוקי הון. "אני מאוד מצפה לראות סוף-סוף יציבות ניהולית בטבע, ויציבות ועקביות באסטרטגיה. היו יותר מדי שינויים בשנים האחרונות, ולא הגיוני 'לזרוק' כל פעם ספינה גדולה כמו טבע לצד אחד או אחר. צריך מישהו קבוע ודומיננטי שיוכל להתוות את הדרך". לוי מציינת שעם מינוי המנכ"ל, צפוי בקרוב גם מינוי סמנכ"ל כספים קבוע (לאחר פרישתו של איל דשא ביולי האחרון, מונה מנהל כספים זמני).

"טוב שהגיע מנכ"ל מהתעשייה, וטוב שהוא הגיע מחו"ל, כי זה משדר מסר מרגיע למשקיעים הזרים", היא מוסיפה. "יש גם אמירה בכך שלשולץ יש יותר אוריינטציה לתחום האינובטיבי ופחות זיקה לגנריקה, והשאלה היא האם הוא ישמר את טבע במתכונתה הנוכחית או יצמצם את הפריסה הגנרית". עם זאת, לוי מציינת שלונדבק - שממנה מגיע שולץ - קטנה, ממוקדת ונישתית יותר מטבע, שהיא חברת ענק מרובת אתגרים, כך שבמובן הזה, "שולץ נכנס לנעליים גדולות. האתגר המיידי שלו הוא האתגר הפיננסי, כי המינוף הגבוה מכביד מאוד על המניה והחברה. היעד הבא הוא עסקי - לגבש אסטרטגיה".

בהקשר של מכירת PARAGARD אומרת לוי כי "אלה חדשות חיוביות, כי טבע מתכנסת למצב שבו תוכל לשפר את האיתנות הפיננסית שלה". טבע נדרשת לעמוד בהתניות פיננסיות מסוימות עד סוף השנה, ולהערכת לוי, לא בטוח שתוכל לעשות זאת בשל עיתוי מכירת הנכסים, אך גם התקדמות בנושא תסייע להערכתה לטבע בדיונים מול הבנקים.

"רצפה למניה, תמריץ למשקיעים"

בגולדמן זאקס גוזרים ממחיר המכירה של PARAGARD את מחיר מכירת הנכסים הנוספים של טבע בתחומי בריאות האישה והאונקולוגיה (שטבע העמידה למכירה), ומצפים למכירות נכסים בהיקף 1.1-1.6 מיליארד דולר נוספים. לדברי האנליסטית ג'יימי רובין, "המשקיעים צריכים לחוש ביטחון ביכולת החברה למכור נכסים ביותר מ-2 מיליארד דולר, שיתמכו בהחזר חוב של 5 מיליארד דולר השנה; החשש מכך היה גורם מפתח לנפילה האחרונה במניה".

עוד לפני מכירת הנכסים, האנליסטים המסקרים את טבע הגיבו אתמול בחיוב למינוי שולץ. דגלאס טסאו מברקליס כתב כי מינויו מסיר את העננה שהייתה מעל טבע מאז עזיבת ארז ויגודמן בפברואר. "שולץ מגיע לתפקיד עם גמישות מאזנית מוגבלת בכל הקשור ליוזמות אסטרטגיות חדשות", מזכיר טסאו, אך לדבריו התוצאות החיוביות בתרופה למיגרנה והשקת התרופה Austedo לאחרונה מספקים לו מנועי צמיחה. "שולץ מביא איתו את הכישורים הנדרשים להחזיר את טבע למסלול", משוכנע טסאו.

האנליסטית ליאב אברהם מסיטי מזכירה את ניסיונו התפעולי של שולץ בלונדבק ונובו נורדיסק ואת תשואת המניה של לונדבק (250%) בתקופת כהונתו. לדבריה, "כצפוי, המינוי הזה לא היה זול לטבע; נוסף לשכר ולתגמולים המבוססים על ביצועים, שולץ יקבל מענק חתימה של 20 מיליון דולר ומניות חסומות. השאלה הפתוחה היא האם שולץ גם יצורף לדירקטוריון טבע".

מינוי שולץ הוביל גם להעלאת המלצה אחת, כשבבנק ההשקעות BTIG העלו המלצתם למניית טבע מ"נייטרלי" ל"קנייה". "המינוי הוא קטליזטור שיסייע לייצר 'רצפה' למחיר המניה, ומספק תמריץ לסנטימנט המשקיעים", סבור האנליסט טימוטי צ'אנג מ-BTIG.