פרשנות: האם טראמפ יאכזב את נתניהו פעם נוספת?

בממשל האמריקאי לא יתלהבו לרוץ ולחמם עכשיו את החזית מול איראן

נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ
נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ

לונדון. במשרד החוץ הבריטי עסוקים מעל הראש בניתוב תהליך הברקזיט. במהלך יממה של פגישות בלונדון, חבר פרלמנט מבין הקבוצה המפקחת על ביצוע הברקזיט סיפר ל"גלובס" השבוע כיצד כל משרדי הממשלה, ומשרד החוץ בראשם שאובים, תקציבית וארגונית לתוך תהליך ההתנתקות מן האיחוד האירופי. לכרות הסכמים ולחבור מדינה אחת לבנות בריתה זה משחק ילדים, מסתבר. אסטרטגיית היציאה היא סיבוך אינסופי. התהליך מתיש, מורכב מאינסוף פרטים, הציבור מתקשה לעקוב, זה ייקח שנים ויעלה המון כסף.

"כל מחלקות משרד החוץ, גם מי שאמור לעסוק באיראן או במזרח התיכון מנותבים לטיפול בברקזיט. לא רק שהנושא הישראלי-פלסטיני אינו על הפרק במשרד החוץ, אלא שגם אם ראש הממשלה שלכם נתניהו יחליט פתאום שלאור כל החקירות שלו הוא רוצה לעשות שלום מטעמי ספין, הבריטים עם הראש בברקזיט, תשומת-הלב במקומות אחרים", נאמר לנו בשיחה סגורה בפרלמנט.

במהלך מספר פגישות בלונדון, בפרלמנט, משרד החוץ ועוד, לא נמצא אדם אחד שחשב שהנושא הפלסטיני יזכה להתקדמות כלשהי, אפילו עם הרצון הטוב לכאורה של האמריקאים החדשים בוושינגטון. כולם עוקבים אחרי הנסיעות הלוך ושוב של השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, אך רמת הציפיות נמוכה עד לא קיימת. כל מערכת היחסים בציר שבין הממלכה המאוחדת לארצות-הברית של אמריקה חווה ימים מוזרים, מנותקים.

השגריר האמריקאי החדש בלונדון נחת לפני מספר שבועות והוא עדיין מסתגל למעמדו החדש. קוראים לו וודי ג'ונסון ושמו הולך לפניו בזכות המורשת המשפחתית והעסקים הפרטיים. הוא נין למשפחה המפורסמת מתעשיית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון, והבעלים של הניו-יורק ג'טס, חבר אישי של הנשיא טראמפ מזה שלושים שנה, מינוי פוליטי ללא כל רקע דיפלומטי או מדיני. הצבתו של ג'ונסון בלונדון דומה לשליחויות דיפלומטיות אחרות של טראמפ ברחבי העולם, כולל אצלנו בישראל. אדם בעל קרבה אישית משמעותית לנשיא, אפס הכרה והבנה של הפוליטיקה של בין המדינות. השגרירים לא מצווים לעסוק בדיפלומטיה ציבורית ושומרים על פרופיל נמוך לעת עתה. כמו פרידמן שלנו, כך גם ג'ונסון בלונדון.

בשיחות רקע במשרד החוץ הבריטי, ה-FCO אומרים שהעיניים נשואות לעצרת האו"ם שמתכנסת החל מן השבוע בניו-יורק. הם עדיין מנסים להבין וללמוד את מדיניות הממשל החדש בוושינגטון. בחלוף תשעה חודשים יש עדיין יותר סימני שאלה מאשר כיוונים ברורים.

גורמים רשמיים בלונדון מסוגלים לשער במה יעסוק נאומו של ראש ממשלת ישראל באו"ם: איראן, איראן, איראן. לעמיתיהם האמריקאים הבהירו הבריטים עמדה חדה. בריטניה הייתה חלק משמעותי במשא-ומתן של המעצמות מול איראן בנוגע להסכם הגרעין. הם לא ראו אז, בימי המשא-ומתן, אלטרנטיבה סבירה יותר להרחקתה של איראן מן הנתיב המסוכן של תוכנית הגרעין. כיום יש פקחים שנכנסים ויוצאים מאיראן ומבחינת הדיווחים שהבריטים מקבלים, איראן עומדת בתנאי ההסכם. אם האמריקאים יחליטו להכריז על האיראנים כמי שלא ממלאים את חלקם בהסכם - הבריטים יהיו מאוכזבים מכך. מאוד מאוכזבים.

יש לבריטים דברים רבים שמטרידים אותם. הברקזיט בראש. פיחות במעמדה הגלובלי של בריטניה, ראשת ממשלה בעלת מעמד ציבורי חלש, שר חוץ מוזר ומצחיק ונשיא אמריקאי שאף אחד בממלכה המאוחדת לא מצליח להבין. אז להכריז על ההסכם עם איראן כבטל עכשיו? לא ולא.

אתם יודעים, ציינתי בפני מארחיי בלונדון, ביטול ההסכם הייתה אחת מהבטחות הבחירות הברורות ביותר של טראמפ. אז מה, השיבו לי גורמים רשמיים, הוא ממילא הפר אינספור הבטחות אחרות. מבחינת הבריטים, ההסכם בתוקף ואין שום סיבה לסגת ממנו, גם לא לאור התוקפנות של איראן בתוך סוריה, דבר שהבריטים מודעים אליו היטב.

לבריטים אין זמן רב או פוקוס ללחוץ על הברקס עבור האמריקאים. בעוד חודש בדיוק, ב 15 באוקטובר יגיע יום מכריע בהקשר של המהלכים מול איראן. מדי 90 יום מחויב הנשיא האמריקאי להודיע לקונגרס האם איראן עומדת בתנאי ההסכם ואם כן, עליו לחתום באופן אישי על ה waiver , אותו מסמך המועבר לקונגרס כדי שלא ישוחזרו הסנקציות החדשות-ישנות על איראן. טראמפ חתם על המסמך הזה כבר פעמיים מאז נכנס לתפקידו בינואר, למורת רוחו של ראש ממשלת ישראל נתניהו.

השבוע, נתניהו התחמם על הקווים. לקראת פגישה עם הנשיא ולפני נאום נתניהו בעצרת האו"ם בשבוע הבא, נתניהו שחרר את קדימוני איראן. אתמול בלילה בראיון לרשת CNN בשפה הספרדית התמקד נתניהו בתביעותיו בנוגע להסכם הגרעין (שינוי, תיקון או ביטול). גם לפני מספר ימים בהצהרותיו בתום הפגישה עם נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי, אמר נתניהו כי הוא מצפה שההסכם עם איראן "יבוטל או יתוקן".

למה הכוונה בתיקון? יש לכך שלושה היבטים. האחד, שאיראן תהיה מחויבת להקפיא את תוכנית הגרעין להרבה יותר מ-10 שנים ואף לתקופה שאינה קצובה. השני, עצירת המחקר והפיתוח האיראני (התנאי הזה מורכב מחלקים רבים). והשלישי, עצירת תמיכת איראן בארגוני הטרור חיזבאללה וחמאס. התנאי הזה הוא הקשה ביותר, כי הסכם הגרעין הפריד לחלוטין בין דהירת איראן לגרעין צבאי לבין איראן כזרוע מניעת הטרור הגדולה בעולם.

כאשר התעניינתי אצל הגורמים הרשמיים בנוגע לשלושת ההיבטים, הנ"ל נאמר לי שכל פתיחה של ההסכם עשויה להביא לתוצאה שלילית מצטברת כי האיראנים יפרשו מהלכים מן הסוג הזה כצעד הפרה ראשון מצידן של המעצמות, כולל בריטניה, כולל ארה"ב.

"אבל איך זה שאתם מקדמים את הסחר מול איראן בהתלהבות רבה, כשאתם מודעים לתמיכת איראן בארגוני טרור בתוך שטח סוריה תוך איומים בליסטיים ישירים על ישראל?", שאלתי. ובכן, נאמר לי, נושא מימון ארגוני טרור והאופן בו איראן מנתבת כוחות בתוך סוריה לא היו כלולים בהסכם הגרעין. כל זה הוגדר כסוגיה נפרדת, וזו בהחלט בעיה כבדה, אך למעצמות לא הייתה ברירה, אלא לבדל ולהפריד סוגיות אלה מנושא הגרעין, וזאת כדי לעצור את ההתחמשות הגרעינית. הרע במיעוטו. באשר לטיפוח הקשרים העסקיים עם איראן, בבריטניה משיבים כי יש חשיבות לקשרים העסקיים לטווח הרחוק כדי שאיראן לא תרצה בעתיד הרחוק להיות מדינת-זרוע-טרור. 'אתם מיתממים', השבתי.

כך או כך, הבריטים עוקבים באדיקות אחר הצהרות נתניהו, והם ממשיכים להחזיק אצבעות, שבממשל האמריקאי לא יתלהבו לרוץ ולחמם את החזית מול איראן. צפון קוריאה מספיק מסובכת לכולם כבר עתה.

אך מה שקורה "מעבר לשלולית, across the pond , כפי שהאמריקאים מתייחסים לעיתים לבת בריתם החשובה בריטניה, אכן רחוק מהם. שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי רמזה השבוע שטראמפ לא יחתום על המסמך המאשר שאיראן עומדת בהתחייבויותיה. טרמאפ יגלגל את איראן לפתחו של הקונגרס, כפי שהוא עושה בנושאים אחרים (בריאות, הגירה, מיסוי). שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, דיבר גם הוא השבוע בנושא האיראני בפני באי ביתו להרמת כוסית לכבוד ראש השנה. "ישראל מקווה שבשבועות הקרובים יחול שינוי דרמטי בנתיב העסקה הזו, כך שעסקת הגרעין תתוקן או תבוטל. ישראל מקווה לעבוד עם ארה"ב ועם בנות ברית נוספות כדי ליישם מדיניות מחמירה בהרבה כלפי איראן", הוא אמר.

15 באוקטובר הוא מיד אחרי החגים. מעניין אם ישראל תיוותר לבדה שבתות וחגים.