החברות הממשלתיות הרוויחו ב-2017 כ-730 מיליון שקל

רשות החברות הממשלתיות פרסמה את התוצאות הכספיות המצרפיות של החברות הממשלתיות למחצית הראשונה של 2017 ■ החברות הממשלתיות רשמו ירידה של כמעט 40% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נתון הגבוה בכ-27% מהתחזיות

אורי יוגב / צילום: איאן רובין
אורי יוגב / צילום: איאן רובין

רשות החברות הממשלתיות פרסמה היום (א') את התוצאות הכספיות המצרפיות של החברות הממשלתיות, למחצית הראשונה של שנת 2017. בשורה התחתונה, רשמו החברות הממשלתיות רווח נקי  מצרפי של כ-730 מיליון שקל במחצית הראשונה של שנת 2017 - ירידה של כמעט 40% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד בה הרוויחו החברות 1.2 מיליארד שקל. התוצאות עקפו את תחזיות הרשות בכ-27%.

ברשות החברות מסבירים את הפער על ידי השפעות חד-פעמיות שהתרחשו במחצית הראשונה של השנה שעברה - המשמעותית ביניהם היא הכנסות חריגות בסך 300 מיליון שקל בגין עדכון ההפרשה לפנסיה של עובדי חברת החשמל בעקבות פסק דין בית הדין לעבודה והשפעת הורדת שיעורי המס. בנטרול האירועים החד-פעמיים, חלה עלייה של כ-30% ברווח הנקי של מחצית 2017, לעומת מחצית 2016 - 730 מיליוני שקל, לעומת רווח נקי של כ- 560 מיליוני שקל אשתקד.

הכנסות החברות הממשלתיות הסתכמו במחצית הראשונה של 2017 בכ-31.4 מיליארד שקל, לעומת כ- 31.1 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2016, עלייה של כאחוז. העלייה בהכנסות הושפעה בעיקר מעלייה בתעריפי החשמל, ובהיקפי המכירות של מרבית החברות אשר קוזזה בחלקה ע"י ירידה בהכנסות החברות היצואניות כתוצאה מירידת שער הדולר ומירידה בתעריפי המים.

מבין החברות הממשלתיות, התעשייה האווירית היא בעלת הרווח הנקי הגבוה ביותר במחצית הראשונה של 2017, עם רווח נקי של 241 מיליוני שקל. חברות נוספות שרשמו רווחים הם נמל אשדוד עם רווח נקי של 91 מיליוני שקל, נמל חיפה עם רווח נקי של 56 מיליוני שקל, מקורות עם רווח נקי של 69 מיליוני שקל, נתג"ז עם רווח נקי של 36 מיליוני שקל. לעומתן, חברת החשמל היא זו שהציגה את ההפסד הנקי הגבוה ביותר - בסך של 66 מיליוני שקל. יצוין כי הדוחות הכספיים של חברת החשמל מושפעים מעונתיות (לאור צריכת החשמל המוגברת בחציון השני - חודשי הקיץ החמים והחורף הקרים) ולכן, מרבית רווחי החברה נרשמים במחצית השנייה. תחזית הרווח של חברת החשמל לשנת 2017 עומדת על 1.4 מיליארד שקל.

חברה נוספת שרשמה הפסדים היא תעש מערכות. הפסד בחציון הראשון לשנת 2017 בסך של 38 מיליון שקל לעומת הפסד בסך 234 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. יצוין כי תחזית החברה לשנת 2017 עומד על רווח קטן.

רשות החברות הממשלתיות מאגדת את פעילותן של מעל ל-60 חברות ממשלתיות העוסקות בביטחון, תשתיות, תחבורה, דיור, תקשורת, חשמל, מים, דואר, וחינוך ועוד. בחברות מועסקים כ-56,000 עובדים, והן אחראיות על כשליש מסך המאזן של מדינת ישראל. החברות הממשלתיות בישראל הן גם היצואן הגדול בישראל עם ייצוא בהיקף של כ- 19.5 מיליארד שקל בשנה.

אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות המסיים את הקדנציה של 4 שנים בעוד מספר שבועות, מסר: "התוצאות הללו הן אחד האינדיקטורים המשמעותיים והמרשימים ביותר לבחינת הצלחתה של הרפורמה בחברות הממשלתיות. הגידול החד והמתמשך ברווחי החברות הממשלתיות והעמידה בתחזית, מוכיחים כי חל שיפור אדיר בניהולן ובחוסנן הפיננסי של החברות הממשלתיות".