צ'קים של נמל אשדוד התגלגלו אל השוק האפור

ל"גלובס" נודע כי הצ'קים שייכים לקופת "ערבות הדדית" והוחזקו ע"י אשר אוחיון, מזכיר ועד מנהלי העבודה ■ נבדק קשר לחובות כבדים לכאורה של אוחיון

גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

משטרת ישראל חוקרת בימים האחרונים איך התגלגלו כמה צ'קים של חברת נמל אשדוד אל השוק האפור, ואם דווקא מי שהגיש את אחת התלונות בעניין מעורב בעצמו בפרשה. מדובר באשר אוחיון, מזכיר ועד מנהלי העבודה בנמל ומקורבו של המנכ"ל יצחק בלומנטל. אוחיון משמש גם כמזכיר סניף מפלגת העבודה באשדוד ואחד מתומכיה הבולטים של ח"כ שלי יחימוביץ' בין היתר בבחירות האחרונות לראשות ההסתדרות.

על פי המידע שהגיע לידי "גלובס", אוחיון החזיק ברשות ובסמכות פנקס צ'קים של קופה פנימית המנוהלת על ידי ההנהלה ושמה "הקופה לערבות הדדית". בתקופה האחרונה זיהו המערכות של הבנק תנועות חריגות בקופה, שעוררו כנראה חשד והביאו את הגורמים הרלוונטיים להתריע בפני הנהלת הנמל. זו האחרונה הגישה תלונה במשטרה, וכך עשה כאמור גם אוחיון עצמו שטען כי פנקס הצ'קים שהיה בידיו אבד או נגנב. בשיחה עם "גלובס" טען תחילה המנכ"ל בלומנטל כי מדובר בצ'ק אחד בודד בסך 90 אלף שקל שנעלם, אשר "נעשה בו שימוש לרעה". לאחר שעימתנו את בלומנטל עם העובדה שגם אוחיון מדבר על כמה צ'קים ולא על אחד בודד, אמר כי מדובר כנראה בפנקס, וכי בכל מקרה "הצ'קים לא נפרעו".

"גרסה חדשה ומופרכת על פניה"

אוחיון, מהדמויות הבולטות בנמל אשדוד, הכחיש בשיחה עם "גלובס" כל מעורבות מול גורמים לכאורה בשוק האפור. עוד הוא הכחיש כי הצ'קים הגיעו לאותם גורמים בעקבות חובות כבדים שצבר לכאורה, וסירב להתייחס לטענה שבימים אלה הוא מוכר את ביתו ומספר לסביבתו כי הדבר נובע מעסקה נדל"נית שנכשלה. "הכול בסדר אצלי ואני מנוע מלהתייחס לזה יותר בגלל החקירה", הבהיר. בדיקה בעניין מעלה כי שמו של אוחיון מופיע בתיק הוצאה לפועל, שבמסגרתו נתבע אוחיון על ידי חברת מ.ח.ב מימון חוץ והשקעות. גם בתיק הזה, מתברר, טען אוחיון כי מדובר בצ'קים שנגנבו וזויפו, ונמסרו על ידי התובעת לניכיון באמצעות חברת י.ע.ל יהב יזמות והשקעות בע"מ.

ב-14 ביולי אשתקד נקבע דיון בתיק בבית משפט השלום באשדוד, אולם אוחיון לא התייצב אליו ושלח באותו בוקר אישור רפואי. ככלל, בתגובה ששלח לבית המשפט הצהיר תחילה אוחיון כי החתימה שמופיעה על גב הצ'קים אינה שלו, אולם בדיון מאוחר יותר, שבמסגרתו התייצב בבית המשפט, הודה כי אכן מדובר בחתימתו.

"בעדותו הציג המבקש גרסה חדשה, מופרכת על פניה, שלפיה הוא הכין את הצ'קים מראש כולל את הפרטים (לרבות סכומים מדויקים שנרשמו בצ'קים וכן תאריכי פירעון עתידיים) וכן הוסיף עליהם את חתימתו, כדי לעשות בהם שימוש מאוחר יותר - אך הצ'קים נעלמו והוא אינו יודע כיצד", כתב השופט גיל דניאל בחודש יוני האחרון, כשנימק מדוע הוא דוחה את הבקשה של אוחיון לבטל את ההחלטה שמבטלת את התנגדותו בתיק. פעם אחר פעם העיר השופט על בעיית הזיכרון של אוחיון ועל גרסאות סותרות.

לדברי המנכ"ל בלומנטל, אין לו שום אינדיקציה לכך שאוחיון חשוד במשהו בעניין, וחוזר על כך שאוחיון בעצמו התלונן במשטרה. אף שעברו כמה שבועות מאז שהגיע הסיפור לפתחה של המשטרה, ברשות החברות הממשלתיות לא שמעו עליו. לדברי בלומנטל, לא הייתה שום סיבה לדווח לרשות על המקרה. בעקבות פניית "גלובס" לרשות החברות, מסר מנהל הרשות אורי יוגב כי הוא "ביקש הבהרות" מהנהלת הנמל.

"הפנים החדשות של מפלגת העבודה"

בעיתונות המקומית הוגדר אוחיון בשנים האחרונות כ"פנים החדשות של מפלגת העבודה באשדוד", לאחר שניצח את ותיקי מפלגת העבודה בעיר שזכו בין היתר לתמיכתו של ח"כ עמיר פרץ. אוחיון לא היסס לתמוך באופן גלוי בח"כ שלי יחימוביץ' גם בבחירות האחרונות לראשות ההסתדרות, כשמולו ניצב המנגנון של הארגון ושל העומד בראשו אבי ניסנקורן - מי שתמכו בו במרוץ לראשות סניף המפלגה באשדוד. אוחיון היה גם בין ראשי הוועדים בנמל שהתייצבו לפני כמה חודשים מול הניסיון של אלון חסן, לשעבר האיש החזק בוועד, להוביל מהלך לנטישת ההסתדרות הכללית ומעבר להסתדרות הלאומית. "גם כשיש בעיות בתוך הבית לא שוברים את הבית", אמר אז אוחיון למגזין "דבר ראשון" של ההסתדרות.

בנמל אשדוד, צריך לומר, בכלל חגגו היום את הכניסה לרציף של אוניית מכולות חדשה (Seapan Hudson), אחת מהגדולות בענף התובלה הימית השייכת לחברת MOL. "מדובר באונייה בגודל של 10,500 TEU שמגיעה עם סחורות מהמזרח הרחוק ומשנעת כאן 3,300 מכולות בתוך 30 שעות", מספר לי ראש מחלקת מכולות בנמל, יהודה נניקשווילי, אחיו של איש העסקים אברהם נניקשווילי. "הקפטן של האונייה אמר שלחלוטין אנחנו ברמה של הנמלים המתקדמים", הוא הוסיף.

כששואלים ותיקים ובכירים בחברה על הצ'קים שנעלמו, זוכים בעיקר בשתיקה מביכה או בניסיון התחמקות אלגנטי. "מעורבות פה דמויות שמקושרות חזק במה שאתם בתקשורת מכנים הון-שלטון והרבה פוליטיקה", אומר גורם אחר בנמל שעמו שוחחנו.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה לפרסום: "מערכות הבקרה של חברת הנמל זיהו כי לפחות המחאה אחת של החברה התגלגלה לגורמים לא מוסמכים. לכן, בעקבות כך הוגשו שתי תלונות למשטרה, אחת מהן ע"י מר אשר אוחיון והשניה ע"י ראש מדור גזברות של החברה. ניסיון זה להוציא כסף מהחברה, ע"י גורמים שאינם ידועים לה, לא צלח. עם הגשת התלונה למשטרה הסתיים טיפול החברה בנושא שכן הנושא נמצא בחקירת המשטרה. לחברה אין כל מידע על מהלך החקירה והיא ממתינה לתוצאותיה. משהובא עכשיו הנושא לידיעת הדירקטוריון, שלא היה מודע לנושא, הוא  מתכוון לערוך דיון דחוף ולטפל בעניין לעומקו".

במשטרת ישראל הבהירו כי הם אינם מאשרים או מכחישים קיומן של חקירות.