עובר מהצהרות למעשים? ניסנקורן מכנס ישיבה בעניין הנכים

יו"ר ההסתדרות יכנס ישיבה ביום רביעי הקרוב ■ עד כה הצעדים של ניסנקורן בנושא הסתכמו בשילוט חוצות ובמודעות בעיתונים - האם מדובר בשינוי כיוון?

מחאת הנכים אינה יורדת מסדר היום. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הודיע היום כי יכנס ביום רביעי הקרוב ישיבה מיוחדת בהשתתפות ארגוני הנכים, נציגי ועדי עובדים ובכירי הארגון כדי לתכנן צעדים עתידיים, כיוון שההסתדרות רואה את עצמה שותפה למאבק הנכים.

ניסנקורן ספג ביקורת ביממה האחרונה, לאחר שאתמול העלתה ההסתדרות קמפיין כדי לעורר מודעות למחאה. הביקורת נובעת מכך שמסרים לטובת המחאה מועברים במדיה, אך בלי שראשי הארגון מצטרפים להפגנות או מציעים, בשלב הזה, להפעיל את כלי השביתה כסולידריות למאבק הנכים, אף שיש לו היבט תעסוקתי. זאת כיוון שחלק מטענות הנכים הן שאין לקזז את קצבת הנכות משכר ההכנסה של מי שעובד.

גם בראשית ספטמבר כונסה ישיבה רבת משתתפים, שאליה הצטרף יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן. למרות הפגישה, הממשלה טרם החלה בהנחת הצעת חוק המעלה את קצבאות הנכים החל מינואר 2018, לפי המתווה שמציע פרופ' אבי שמחון. גם לכשיחל הליך החקיקה כאמור, ארגוני הנכים, ההסתדרות ואף שר האוצר משה כחלון מעדיפים את הצעתו של פרופ' ירון זליכה, שבה כלולה גם הצמדה של קצבת הנכות להעלאות עתידיות בשכר מינימום והיעדר אבחנה בין סוגים שונים של נכויות.

הנכים מפוצלים בין כמה ארגונים. בעוד חלקם תומכים במתווה שהציג פרופ' ירון זליכה, הקבוצות שמפגינות בכבישי ישראל כוללות כמה ארגונים הסבורים כי גם המתווה הזה אינו נותן מענה מלא למצוקותיהם. במקביל ממשיכים ארגוני הנכים להיפגש עם הדרגים הפוליטיים.

פרופ' שמחון, המייצג את עמדת ראש הממשלה, התראיין במהלך היום בכלי התקשורת וציין כי מענה מלא לדרישות הנכים יחייב הוצאה תקציבית מבסיס התקציב בסכומים שלא ניתן יהיה לעמוד בהם. לדבריו, המתווה שלו מקצה מיליארד שקלים וחצי בשנת התקציב 2018 ובסך הכל 4 מיליארד שקל בארבע השנים הקרובות.

מחר (ג') אמור שמחון להיפגש עם חלק מארגוני הנכים. בנוסף, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ, התומך במתווה של פרופ' זליכה, אמור לשבת עם נציגות מטה המאבק נעמי מורביה ועילית שמואלי.

הפוקוס במחאה יעבור לכחלון

מחאת הנכים נמשכה לאורך היום, ובין היתר חסמו הנכים הבוקר את כביש מספר 1 באזור מחלף לטרון. הכביש נותר חסום במשך כשעה ולבסוף השוטרים פתחו את הנתיבים תוך שהם מחלקים דוחות למפגינים.

במשטרה מנסים להימנע מלחזור על מראות מההפגנות שהתקיימו בחודש אוגוסט באזור אשדוד, כאשר נכים נעצרו וסרטונים ממאבק בין שוטרים למפגינים בכיסאות גלגלים הציפו את הרשתות החברתיות.

מדוברות המשטרה נמסר, כי "בעקבות התגברות ההפרות החמורות לתנועה במסגרת המחאה, הודיעה המשטרה למארגנים כי המשטרה תאכוף את חוקי התנועה. כחלק מההידברות הוצעו למארגנים מתווי מחאה חלופיים שאינם מייצרים הפרעה חמורה לתנועה".

למרות הודעת המשטרה על מתן דוחות, ל"גלובס" נמסר כי המאבק יימשך גם מחר בכל שעות היום, בכבישים המרכזיים, וכי חלק מהפוקוס יופנה לעבר שר האוצר, משה כחלון.

עלות קמפיין התמיכה: 3 מיליון שקל

עלות קמפיין התמיכה במאבק הנכים שהעלתה ההסתדרות עומדת על כ-3 מיליון שקל - כך מעריכים גורמים בענף הפרסום. רוב הסכום הושקע בשלטי חוצות, ו-300-500 אלף שקל הופנו לטובת פרסום בעיתונות המודפסת.

על הקמפיין, שיצר משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, אין ביקורת בענף הפרסום - אולם רבים מרימים גבה לגבי העיתוי והסיבות שהביאו לעלייתו. "זה קמפיין המקדם את היח"צ של ההסתדרות ולא את המאבק של הנכים או הקשישים", אומר בכיר בתעשייה. "אם באמת היו רוצים לעשות משהו, היו מאיימים בשביתה, ולא סתם שופכים כסף על קמפיין שלא יזיז כלום. הנכים שוכבים על הכבישים והם שוכבים על השלטים".

בכיר אחר בענף מסביר את העיתוי: "אחרי שלושה חודשי מאבק, פתאום קלטו בהסתדרות שהם פספסו את המומנטום ושני המאבקים החברתיים המשמעותיים בתקופה האחרונה התרחשו בלעדיהם. אז הם מנסים להחזיר את הרלוונטיות".

עבור מאבקים שחשובים לה באמת ההסתדרות ידעה בעבר הלא רחוק להשקיע לא מעט. בנושאים שנתפסו "שיווקיים", כמו שכר מינימום, עובדי קבלן או התאגדויות עובדים עלו קמפיינים גדולים בהרבה, בהשקעה של 5-6 מיליון שקל לקמפיין.

ויש גם מי שמסנגר על המהלך: "מטרת הקמפיין היא להפעיל לחץ ציבורי. השבתה זה נשק יום הדין, וכבר כמה שנים בקושי משתמשים בו. לקמפיין תקשורת מגיבה, נוצר לחץ פוליטי וזה לא מזיק".

דובר ההסתדרות, יניב לוי, מסר: "מטרת הקמפיין היא לתת רוח גבית למאבק הנכים. ההסתדרות רואה חובה להשמיע את קול זעקת הנכים. לצערנו הרגולטור אינו מאפשר פרסום בטלוויזיה או ברדיו, בטענה כי מדובר בקמפיין שיכול להגיע עד למאבק. יו"ר ההסתדרות ימשיך להוביל את המאבק עד אשר תושג תוצאה מאוזנת לנכים ולמשק. שביתה היא אמצעי ולא מטרה".