זינוק בגביית מס על דיבידנדים: 7.5 מיליארד ש' מתחילת השנה

זאת לעומת כ-3.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד ■ הגידול של כ-4.2 מיליארד שקל מיוחס, רובו ככולו, לגביית המס בגין "הדיבידנד המוטב" ■ רשות המסים מאשרת פריסה של המס על הדיבידנד ל-12 תשלומים

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

בעוד 5 ימים תמה תקופת "החסד" שאפשרה לחברות לחלק את הרווחים הצבורים שלהם כדיבידנד בתשלום מס מופחת בשיעור 25% (לעומת מס של 30%), ורשות המסים נותנת "תמריץ" נוסף לחברות: הרשות הודיעה הבוקר (ב') כי כדי לאפשר לכל החברות המעוניינות בכך לחלק דיבידנד במסגרת שיעור המס המופחת, החליטה הנהלת הרשות לאשר פריסה של המס ל-12 תשלומים. תקופת פריסת התשלומים תישא הפרשי הצמדה וריבית כחוק.

המועד האחרון לחלוקת הדיבידנד המוטב הוא עד ליום 30 בספטמבר 2017, ולגביו יש לדווח לפקיד השומה עד ל-19 באוקטובר.

בעקבות ניצול ההזדמנות האחרונה של החברות לחלק דיבידנד בגין רווחים צבורים בשיעור מס מופחת ("דיבידנד מוטב"), לפני כניסתו לתוקף של החוק המעלה את שיעורי המס שיחולו עליהם באורח משמעותי, נרשמה בעת האחרונה גביית מס חריגה מדיבידנדים: נכון להיום עומדת הגבייה על סך של 7.5 מיליארד שקל. זאת, לעומת כ-3.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול של כ-4.2 מיליארד שקל מיוחס, רובו ככולו, לגביית המס בגין "הדיבידנד המוטב".

ב-1 בינואר השנה נכנס לתוקפו סעיף חוק שהצליח להטריד את מנוחתם של רבים מבעלי "חברות הארנק" היושבים על הר מזומנים של עשרות ומאות מיליוני שקלים. בתיקון לחוק (תיקון סעיף 77 לפקודת מס הכנסה) נקבע כי חלק מבעלי החברות הללו יידרשו לשלם מס גבוה על 50% מהרווחים הצבורים שלהם, כאילו חילקו אותם כדיבידנד. לפי החוק, מי שקובע איזו חברה תיאלץ לשלם את המס הכפוי, יהיה מנהל רשות המסים.

יישום החקיקה נדחה מעט על-מנת לאפשר לחברות לחלק את רווחיהן בשיעור מס מופחת עד סוף ספטמבר השנה, אך לאחר מכן חברות רבות במשק עתידות לקבל דרישה לשלם מס על הרווחים העצומים שנצברו אצלן. לחברות נותרו כ-10 ימים לממש את ההטבה של שיעור מס מופחת על דיבידנד. לפי הצפי, עד סוף החודש יירשם גידול משמעותי נוסף בגבייה.

ל"גלובס" נודע כי רשות המסים כבר שלחה מכתבים ל-20 חברות במשק שלא חילקו דיבידנד מזה תקופה, ובהם היא מבקשת הסברים לרווחים עצומים שנצברו אצלן. כמו כן, הרשות מודיעה להן כי אם הרווחים לא יחולקו עד סוף ספטמבר, הרשות תמסה רווחים אלה כאילו חולקו דיבידנד בשיעור המס הגבוה יותר. בנוסף, רשות המסים כבר הקימה מאגר של חברות נוספות שנמצאות על הכוונת בשל אי-חלוקת רווחים.

לצורך בחינת המקרים בהם יחויבו בעלי חברות בתשלום במס על חלוקת דיבידנד בגין רווחים לא מחולקים, קיימת "ועדה מייעצת" המאפשרת לחברה להשמיע את דברה. המלצות הוועדה - ככל שיתקבלו על-ידי מנהל רשות המסים - יועברו כהנחיה לביצוע לידי פקיד השומה.

הוראת השעה של רשות המסים הנוגעת לרווחים הצבורים בחברות מעטים קבעה כי דיבידנד בידי בעל מניות מהותי שיחולק עד ל-30 לספטמבר השנה, יחויב במס של 25%, וזאת לעומת מס של 30% ומס יסף (בהתאם לתקרות) של 3%. ההקלה במס כתוצאה מהוראת השעה יכולה להגיע לשיעור של 8%.