אושר פטור ממכרז: ד"ר ברקוביץ ימשיך לטפל בנתניהו

רופאו האישי של ראש הממשלה יקבל 2,000 שקל לחודש; פרופ' שפירא ישתכר 183 אלף שקל בשנה בארגון נתיב, ואפשר להאריך את כהונתו עד 4 שנים

בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס
בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס

הצצה למסמכי התקשרויות של משרדי ממשלה הנה משימה אפורה ומשמימה לרוב. במקרה, במהלך החגים הופקדו מסמכי הפטור ממכרזי ממשלה לרופאים בעלי תפקידים מיוחדים ושלפנו כמה פרטים מרתקים. משרד ראש הממשלה חידש את ההתקשרות עם רופאו האישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקופה של ארבע שנים החל מ-1 באוקטובר 2017.

הרופא האישי, ד"ר הרמן צבי ברקוביץ, רופא ילדים בהכשרתו ומי שגם מונה להיות קונסול הכבוד של רומניה בישראל, ממלא את התפקיד כבר כמה שנים. לפי פרוטוקול ישיבת ועדת פטור ממכרזים, שהחליטה להאריך את ההתקשרות עמו, הוא משתכר סכום של 2,000 שקל לחודש. סכום לא גבוה עבור רופאו האישי של ראש הממשלה. נתניהו, כך מצוין בפרוטוקול "זכאי לטיפולים במסגרת ביטוח בריאות ממלכתי באמצעות קופת חולים, כאשר כל הוצאה רפואית מעבר טעונה אישור של ועדת הכספים של הכנסת".

ועדת המכרזים קבעה שד"ר ברקוביץ יקבל 2,000 שקל בחודש בארבע השנים הקרובות, עד 30 בספטמבר 2021 או עד תום תקופת כהונתו של ראש הממשלה, לפי המוקדם מביניהם ובסך הכל לא יותר מאשר 96 אלף שקל. בנוסף, אישרה ועדת הפטור ממכרזים מימון של ביטוח מקצועי לד"ר ברקוביץ בסכום של עד 20 אלף שקל בשנה ובלבד שהוא יתקשר עם מבטח שאושר על ידי משרד ראש הממשלה.

מפאת הרגישות המיוחדת הכרוכה במילוי תפקיד זה הכרח הוא שבין ראש הממשלה לבין ראש הצוות הרפואי יתקיימו יחסי אמון מיוחדים, צוין בפרוטוקול. עוד נאמר שם כי ברקוביץ' הוא "רופא מנוסה ובכיר בעל רקע וניסיון בבית חולים ובעל קליניקה פרטית והוא מועדף על ידי ראש הממשלה לאור ההיכרות ויחסי האמון השוררים ביניהם".

בעוד כשבועיים ימלאו לנתניהו 68. במאי 2017 הוא עבר הליך רפואי תחת טשטוש בפיקוחו של ברקוביץ (אבן בשלפוחית השתן), באוגוסט 2016 עבר סדרת בדיקות מקיפה ובשנים שקדמו לכך ביצע קולונסקופיה תחת טשטוש והסרת פוליפים.

רפואה גיאוגרפית

במסמכים אחרים של מערכת מנו"ף - המערכת הממוחשבת של ניהול ופרסום פטור ממכרזים, שנסרקה על ידי נציגי עמותת "הצלחה" - דווח גם על מתן פטור ממכרז להעסקת הרופא של ארגון נתיב.

נתיב, יחידה בתוך משרד ראש הממשלה עסקה מאז קום המדינה בקשרים עם קהילות יהודיות במדינות ברית המועצות לשעבר ובהעלאת יהודים משם. לפני מספר שנים נכתב דוח חמור של מבקר המדינה יוסף שפירא על פעילות הארגון, אשר מתנהל הרחק מאור הזרקורים. בשנים הרבות בהן שירת אביגדור ליברמן כשר החוץ, נטען שהארגון סייע לו. גם כיום לא ברור במה פעילות הארגון הזה חופפת ו/או נבדלת מעבודת משרד החוץ, הסוכנות וארגונים הסברתיים או כאלה שנאבקים ב-BDS. בחודש אוגוסט מינתה הממשלה את נטלי (נטע) בריסקין-פלג לעמוד בראש הארגון. השרה סופה לנדבר הניחה את שמה בפני הממשלה ובהחלטה על מינויה לא צורף כל מידע נוסף בנוגע לכישוריה.

השבוע התפרסם באתר הפטור ממכרזים ממשלתיים מידע על אישור העסקת רופא בעל אמון אישי לארגון נתיב, תוך הענקת פטור ממכרז להעסקתו. פרופ' יצחק שפירא, תא"ל במיל' וסגן מנהל בית חולים איכילוב ומי שאחראי באיכילוב על תיירות המרפא, יקבל סך של כ-183 אלף שקל החל מינואר 2018 למשך שנה. את ההתקשרות עמו ניתן להאריך (מבלי לעבור בוועדת הפטור למכרזים) למשך 4 שנים, כל פעם שנה נוספת.

על פי הפרוטוקול: "לפרופ' שפירא היכרות עמוקה ורבת שנים עם מדינות היעד בהן פועל נתיב, בדגש על מוסדות רפואיים, רופאים, תנאי עבודה ותנאי מגורים שם. פרופ' שפירא הינו בוגר רפואה צבאית ומומחה המשלב תחומי ידע והתנסות רבת שנים הרלוונטית בדגש על רפואת חירום".

בפרוטקול ועדת המכרזים מועלים עוד כמה נימוקים, חלקם נראים כאילו נכתבו מתחום סרטי הריגול ומבצעים סודיים, כדי להצדיק את הענקת הפטור ממכרז להעסקתו. למשל, מצוינת בפרוטוקול העובדה שהוא אחראי על תיירות המרפא ולכן יש לו "גישה לגורמים רלבנטיים בעת הצורך, ובכך נחסך זמן שהיית שליח בארץ ובחו"ל מחוץ לתפקיד".

שפירא הוא "מורשה חתימה כרופא ספורט ועוסק ברפואה גיאוגרפית, מקצוע שבו לא קיימת התמחות מוכרת*, נאמר שם וגם כי שפירא זמין בכל עת, 24 שעות, והוא מאפשר התייעצות כאשר החומר כתוב בשפה הרוסית ולמעשה הוא מספק ייעוץ רפואי 'בשלט רחוק'".