נשיא קטלוניה לא נרתע: "לא נקבל את צעדי ממשלת ספרד"

אחרי הודעת ממשלת ספרד על הכוונה לפזר את הממשל ולקיים בחירות חדשות בשל משאל העם, אמר פוג'דמון כי "זאת המתקפה החריפה ביותר מאז תקופת הדיקטטורה"

נשיא קטלוניה / צילום: רוייטרס
נשיא קטלוניה / צילום: רוייטרס

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון אמר הערב (שבת) כי העם הקטלאני אינו יכול לקבל את הצעדים "הלא חוקיים" של ממשלת ספרד, שהחליטה להדיח את ממשלו ולקיים בחירות חדשות, בעקבות משאל העם על עצמאות המחוז. הוא קרא לפרלמנט האזורי לפעול נגד פעולותיה של מדריד .

ראש הממשלה מריאנו ראחוי הודיע הבוקר על הצעדים בהתאם לסעיף המיוחד בחוקה, והסנאט אמור לאשר אותם ביום שישי. אחרי ההודעה של ראחוי, יצאו כ-500 אלף איש לרחובות ברצלונה ומחו על הפגיעה באוטונומיה של המחוז העשיר שבצפון-מזרח המדינה והמעצרים של בכירי התנועה הבדלנית. גם פוג'דמון היה בין הצועדים.

לדברי נשיא קטלוניה, שצפוי להיות מודח מתפקידו, זאת "המתקפה החריפה ביותר נגד המוסדות והעם של בקטלוניה מאז תקופת הדיקטטורה הצבאית של פרנסיסקו פרנקו". הוא הוסיף: "אני מבקש מהפרלמנט להיפגש לדיון שבו אנחנו, נציגי הריבונות של התושבים, נוכל להחליט את התגובה לניסיון למחוק את הממשלה ואת הדמוקרטיה שלנו ולפעול בהתאם".

יו"ר הפרלמנט של קטלוניה אמרה כי החלטת ראש ממשלת ספרד להדיח את הממשלה בברצלונה ולהכריז על בחירות חדשות היא "הפיכה" ו"מתקפה נגד הדמוקרטיה". בנאום שנשאה בטלוויזיה, אמרה קרמה פורקדל כי "ראחוי רוצה שהפרלמנט של קטלוניה יפסיק להיות דמוקרטי ולא נאפשר זאת".

המשבר בין מדריד לברצלונה פרץ בעקבות משאל העם שהתקיים ב-1 באוקטובר, חרף פסיקות בתי המשפט בספרד, שקבעו כי הוא אינו חוקי בשל החוקה שאוסרת על פרישה של אחד מ-17 המחוזות האוטונומיים המרכיבים את הממלכה. 90% הצביעו בעד עצמאות ביום משאל העם, שהתאפיין באלימות בין המשטרה הלאומית לבין מפגינים, אך אחוז הבחירה היה רק 43%.

סעיף 155 בחוקה, שהתקבלה לאחר שובה של הדמוקרטיה לספרד עם מותו של הרודן פרנסיסקו פרנקו לפני ארבעה עשורים, מעולם לא הופעל עד כה. הוא קובע כי "אם אחד המחוזות פועל בצורה המאיימת בצורה משמעותית על האינטרס הכללי של ספרד", מדריד יכולה "לנקוט את הצעדים ההכרחיים כדי לחייב אותו לציית".

מומחים משפטיים חלוקים בדעתם עד כמה מרחיק לכת הסעיף, אך בכל מקרה השעיית האוטונומיה של קטלוניה, הנהנית מהזכויות הגדולות ביותר מקרב כל יתר המחוזות, היא זמנית.

לדברי ראש הממשלה, מנהיגי קטלוניה "פעלו בניגוד לחוק וחיפשו עימות", ולכן לא נותרה בידיו ברירה אלא להפעיל את סעיף 155 בחוקה. ראחוי הבהיר כי יש "לרסן את הפרלמנט הקטלאני". כמו כן, טען כי נתוני הכלכלה הקטלאנית "מדאיגים" וכי אם הייתה מכריזה עצמאות, כלכלתה הייתה קורסת. לדבריו, סמכויות יועברו מידי הממשל האזורי לממשל המרכזי בספרד.