ריבלין בפתח מושב הכנסת: "מנסים להלך אימים על שומרי הסף"

נשיא המדינה נשא דברים במליאה החגיגית ואמר כי "הכול פוליטי. אנו עדים לניסיונות להחליש את מערכת המשפט"

ראובן ריבלין / צילום: שלומי יוסף
ראובן ריבלין / צילום: שלומי יוסף

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר היום (ב') בפתח כנס החורף של הכנסת דברים קשים בנוגע להצעות החקיקה והמתקפות על בית המשפט העליון.

נאומו של הנשיא ריבלין התמקד בצורך להגן על הדמוקרטיה מפני כוחנות הרשות המחוקקת. "הפיכה מתרחשת מלמטה, בהתקוממות עממית ומשפיעה על הצמרת, אך כאן", אמר ריבלין בהתייחסו להווה, "גמרה אומר הצמרת עצמה לבלבל את היוצרות בתוכה. אני מחזיק בעמדה זו לגבי הסכנה בהסגת גבולה של הרשות המחוקקת על-ידי הרשות השופטת". 

ריבלין ציין כי כיום, כ-30 שנה אחרי ההכרזה על ההפיכה החוקתית של בית המשפט עליון שהוביל הנשיא דאז אהרן ברק, מתרחשת תנועת מטוטלת.

"אנו עדים היום לרוחות של מהפכה או הפיכה שנייה. הפעם שלטון הרוב הוא השליט הבלעדי. במקום 'היקום השפיט', אנו מוצאים את 'היקום הפוליטי'. ותחת המציאות שבה 'הכול שפיט', צומחת המציאות שבה 'הכול פוליטי'. התקשורת פוליטית, המוסדות הדמוקרטיים - כולם, מהפקידות המקצועית ועד למבקר המדינה - פוליטיים. בית המשפט העליון פוליטי, כוחות הביטחון פוליטיים, ואפילו צה"ל, צבא ההגנה לישראל שלנו, פוליטי? מלוא כל הארץ ומוסדותיה - פוליטיקה.

"המהפכה הזאת מבקשת לקרוע סוף-סוף את מסכות הצביעות לכאורה מעל שומרי הסף כולם. במהפכה הזאת, השליט הוא גם הקורבן. 'אנחנו נראה לכם מה זה', זהו פס הקול של המהפכה, תמה ממלכתיות מן הארץ, ואחרינו המבול". 

ריבלין התייחס בהרחבה גם להתקפות ראש הממשלה על התקשורת ואמר: "התקשורת הישראלית אינה חפה מביקורת. היא חוטאת לעתים, בהשטחה, בהדרה, בביקורת מנופחת, כן ואף בדיבה. ואולם, זה דבר אחד לעבוד בתיקון התקשורת ולחייב אותה להיות מגוונת יותר, מקצועית ועניינית יותר - ודבר אחר לבקש לשלוט בה. אמרו לי, רבותיי, כיצד תקשורת חלשה, מתחננת על חייה - יכולה להיות אינטרס של מדינת ישראל או של הדמוקרטיה בכלל ושל הישראלית בפרט? השחיקה הזאת לא עוצרת כאן. היא ממשיכה בהתבטאויות קשות כנגד הפקידות המקצועית הבכירה ומבקר המדינה, ומגיעה עד כדי השתלחויות פומביות חוזרות ונשנות בצה"ל ובמפקדיו הבכירים. תופעה, כפי שאמר שר הביטחון אביגדור ליברמן, הפוגעת בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. ואני שואל אתכם, רבותיי, עד אנה אנו באים במהפכה או שמא בהפיכה הנוכחית? האם זוהי משילות?". 

לקח רק כמה שעות לפני ששוגרה תגובה מן הליכוד לנאום של נשיא המדינה ריבלין. שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב התייחסה ראשונה לדבריו:

"נשיא שמזלזל בפוליטיקאים - מזלזל ברצון העם ופוגע בלב הדמוקרטיה. הנשיא ריבלין פגע היום בממלכתיות, כמו שאף נשיא לפניו לא עשה. זה הנאום הכי לא ממלכתי ולא דמוקרטי של נשיא בישראל. הדר בית"רי בוודאי לא היה בו", היא אמרה.

רגב הוסיפה שמוזר לה לשמוע את הדברים ממי שהיה פוליטיקאי שנים ארוכות. "אך לא מכבר הוא נבחר לנשיא על ידי פוליטיקאים. בנאומו היום ירק הנשיא לבאר ממנה שתה".