פטור ממס על יבוא אישי באינטרנט: בדרך למאבק משפטי

איגוד לשכות המסחר שכר את משרד עוה"ד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', בו הייתה שותפה מיכל הלפרין ■ "הוראות הפטור החדשות נגועות בהעדפה פסולה"

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

איגוד לשכות המסחר מחריף את המאבק נגד הפטור ממס הניתן ביבוא אישי אינטרנטי, ושכר עבור כך את משרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. בנוסף שלח השבוע האיגוד מכתב חריף בנושא לשר האוצר משה כחלון, ואף מאיים כי יפנה לבג"ץ.

המשרד אותו שכר האיגוד הוא בין היתר זה שבו הייתה שותפה הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, טרם כניסתה לתפקיד; הלפרין אף הקימה ועמדה בראש מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד. הלפרין, יחד עם שר הכלכלה אלי כהן, הם מי שמקדמים בחודשים האחרונים את המהלך שמטרתו להעלות את רף המחיר שמעליו מוצרים המוזמנים מחו"ל חייבים במע"מ ובמכס, ולבטל את הרגולציה החלה על היבוא האישי.

בפנייה ששלחו השבוע עו"ד ד"ר ישראל לשם ועידן לרון אל השר נכתב כי "הוראות הפטור הנוכחיות הן חסרות היגיון, בלתי חוקיות ונגועות בהעדפה פסולה לטובת גופים זרים שאינם תורמים דבר לכלכלת המדינה".

כיום הציבור הרוכש מאתרי סחר זרים נהנה מפטור ממע"מ על מוצרים ביבוא אישי עד סך של 75 דולר, וכן מפטור ממכס על מוצרים ביבוא אישי עד סך של 500 דולר, בעוד שברכישת מוצרים בשווקים הישראלים הוא נדרש לשלם מסים.

לדברי עורכי הדין, הפטור מייצר אפליה ו"מעניק לעסקים זרים יתרון שאינו מעניק לעסקים ישראלים", וכי צרכן שקונה מוצרים בארץ "נענש על בחירתו", וכי "משטר הפטורים מעודד את הצרכן להעדיף לרכוש מוצרים מחו"ל, ואת בעלי העסקים הישראליים להעביר את עסקיהם אל מעבר לים ולמכור לישראלים ממרכזי הפצה בחו"ל".

בכך הם מתייחסים לפעולות של התעשיינים המקומיים כדי להתמודד עם הפטור. כך לדוגמה, מיזם האונליין של הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס, 'טרמינל X', שצפוי לעלות לאוויר בחודש נובמבר, אשר לדברי ויזל, צפוי לעבור בהמשך למכירת מוצרים ללא מע"מ באמצעות מרכז הפצה בשטח בירדן או בקפריסין. באופן זה מדינת ישראל למעשה לא תהנה מהמסים ממכירת מוצרים, שיכללו בין היתר את המותגים המקומיים של הקבוצה, וצרכנים שירכשו חולצה של פוקס ממרכז בחו"ל יהנו ממחיר זול מאשר בחנות הסמוכה לביתם.

עורכי הדין התייחסו גם לנקודת המבט הצרכנית, וציינו כי "אין הצדקה לכך שהמדינה מוזילה באופן מלאכותי את המוצרים מחו"ל ביחס למקביליהם הנמכרים בישראל". עוד נטען כי המוצרים בישראל כפופים לפיקוח ותקינה, ולרגולציה הכוללת את דיני הגנת הצרכן הישראליים, וכי אין כל הצדקה לתמרץ צרכנים ישראלים לבחור דווקא במוצרים ובעסקים שאינם כפופים להוראות דין אלו, ולהוזיל דווקא אותם".

עורכי הדין מדגישים בפנייתם לשר כי " אם סבורות הרשויות שהוראות אלה דרושות, למשל, להוזלת יוקר המחיה, אדרבא, יתכבדו ויחילו אותן על כלל הרכישות, ולא על רכישות מחו"ל בלבד. ואם הן אינן דרושות, אזי אין להעניקן לעסקים ישראלים וזרים כאחד".